Startproblemer m VGA 4T
Startproblemer m VGA 4T
Hej. Har købt mig en brugt VGA Versus 4T årg 2014 der har kørt 8000 km. Den kører sådan set udmærket men jeg døjer med at starte den når den er kold. Den starter lige et halvt sekund og dør så hvor efter der skal køres rigtig længe for at starte. Er det automatchokeren der er stået af. Ville lige høre herinde om jeg er på sporet inden jeg investerer i en ny. Vh Jens H
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Startproblemer m VGA 4T
Sørg for batteriet er fuldt opladt.
Kør med elstarteren og drej gashåndtaget langsomt og lyt hvornår den lyder som om den er mest ved at starte.
Du kan også prøv og pumpe gashåndtaget 30 gange hvor du lader gashåndtaget lukke hvor gang. Det sidder vist en acceleratorspumpe på karburatoren som sprøjter lidt benzin også prøv og se om det hjælper med at starte.
Så kan du prøve og rense karburatoren grundigt.
Tvivler på det skulle være chokeren. Den er ikke i brug når motoren er kold.
Hvis du lige har købt en brugt scooter så ville det sikkert være en god ide at give den service lige meget hvad.
Tjekke/skifte motorolie/motorolieniveau, tjekke/rense tændrør, tjekke/justere ventilspillerum.
Hvis benzinen er gammel så se om det bliver bedre når du har tanket et par gange eller tøm benzinen og fyld frisk benzin på.
Du kan også prøve kickstarten, nogen gange virker det ene bedre end det andet.
Kør med elstarteren og drej gashåndtaget langsomt og lyt hvornår den lyder som om den er mest ved at starte.
Du kan også prøv og pumpe gashåndtaget 30 gange hvor du lader gashåndtaget lukke hvor gang. Det sidder vist en acceleratorspumpe på karburatoren som sprøjter lidt benzin også prøv og se om det hjælper med at starte.
Så kan du prøve og rense karburatoren grundigt.
Tvivler på det skulle være chokeren. Den er ikke i brug når motoren er kold.
Hvis du lige har købt en brugt scooter så ville det sikkert være en god ide at give den service lige meget hvad.
Tjekke/skifte motorolie/motorolieniveau, tjekke/rense tændrør, tjekke/justere ventilspillerum.
Hvis benzinen er gammel så se om det bliver bedre når du har tanket et par gange eller tøm benzinen og fyld frisk benzin på.
Du kan også prøve kickstarten, nogen gange virker det ene bedre end det andet.
Re: Startproblemer m VGA 4T
Jeg har haft den siden efteråret og olie er skiftet og batteri er skiftet til et med så mange amp der kunne være nede i batterikassen. Men lidt mere forklaring på problemet. Efter/når jeg har kørt med starteren længe begynder den at starte i 2 sec, så 3 sec osv men det er i tomgang. Giver jeg den bare lidt gas, dør den. Det er først når jeg kan holde den igang i 15-20 sec at jeg forsigtigt kan give den gas. Har den så været oppe og tage fuld omdrejninger kører den fint. PS den er lige træls om det er kickstarteren jeg bruger. Vh Jens H
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Startproblemer m VGA 4T
Batteriets Ah fortæller ikke om dets opladning.
Du kan måle på batteriet med et multimeter når scooteren har været slukket i 1 time eller mere.
Der skal gerne være omkring 12,8 volt.
Har du en oplader så prøv og oplad det.
Det er vist normalt når det er vinter/frost at motoren kan have svært ved at komme op i omdrejninger fra kold motor.
Desuden tager det lidt tid for oliepumpen at pumpe olien rundt så lige meget hvad så er det en god ide at lade den kører i tomgang lidt inden du kører.
Hvis du ville kunne du bruge en mere tyndtflydende motorolie nu når det er vinter.
Altså SAE 5W-40 i stedet for SAE 10W-40.
Så kan det være det giver en lille forskel ved start af kold motor fordi oliepumpen har lettere ved at pumpe motorolien rundt når motoren/motorolien er kold.
Du kan måle på batteriet med et multimeter når scooteren har været slukket i 1 time eller mere.
Der skal gerne være omkring 12,8 volt.
Har du en oplader så prøv og oplad det.
Det er vist normalt når det er vinter/frost at motoren kan have svært ved at komme op i omdrejninger fra kold motor.
Desuden tager det lidt tid for oliepumpen at pumpe olien rundt så lige meget hvad så er det en god ide at lade den kører i tomgang lidt inden du kører.
Hvis du ville kunne du bruge en mere tyndtflydende motorolie nu når det er vinter.
Altså SAE 5W-40 i stedet for SAE 10W-40.
Så kan det være det giver en lille forskel ved start af kold motor fordi oliepumpen har lettere ved at pumpe motorolien rundt når motoren/motorolien er kold.
- tiggi
- 7. Rang
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 13. februar 2015 14:56
- Køretøjer: Wga Wersus årg. 2012 km. 10600
Sym orbitt 50 4 takt 2017 km. 200. - Geografisk sted: Odense S
Re: Startproblemer m VGA 4T
Har jeg misforstået noget en chooker skal da netop være åben og lukker efterhånden som den bliver varm altså skal den da være aktiv fra start og så lukke efter 2-5 min ( kan så diskuteres om åben eller lukket er at arbejde/ virke )
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
- tiggi
- 7. Rang
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 13. februar 2015 14:56
- Køretøjer: Wga Wersus årg. 2012 km. 10600
Sym orbitt 50 4 takt 2017 km. 200. - Geografisk sted: Odense S
Re: Startproblemer m VGA 4T
Tegninger er ligemeget en choker´s job er at give mere benzin under opstart af kold motor ergo arbejder den under start og senere lukker den for tilførelse af ekstra benzin omvendt med en gammel kaburator hvor der sad et spjæld der lukkede for luft ved koldstart så den fik mindre luft . hvilket i begge tilfælde giver en federe blanding under kold start så efter min overbevisning udfører begge både chooker og spjæld et job altså arbejder under start . Så det er kun et spørgsmål om definition om den udfører et arbejde på kold motor eller varm motor eller den gør det både kold og varm.
- Jakob N
- 1. Rang
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 24. maj 2017 17:43
- Køretøjer: Pink TMS Retro 4 takt
Sort Giantco G-Buddy 4 takt
2 Vespa Ciao
1 Vespa Piaggio
Re: Startproblemer m VGA 4T
Hej. Min tms retro 4t kan også være lidt besværlig at starte, når det er koldt. Har så fundet en fremgangsmåde der giver en nemmere start på min tms...måske virker det også på din vga. Jeg gør følgende: Drejer gashåndtaget i bund 3 gange, "pumper" på kickstarteren et par gange så man kan mærke kompressionen bliver hård, og træder så til... Så starter den (som regel). Har dog været ude for at hvis det er monster koldt, vil den ikke lige som jeg vil, og gør som vga'en her i emnet. Men har luret den......træder nogen gange på kickstarteren (den starter ikke), venter 1-2 min og træder igen, og min tms har altid startet.. Tip. Jeg bruger altid kickstarter ved koldstart om vinteren, for at undgå unødig slid af batteriet. Kulde og frost nedsætter jo batteriets ydeevne. Men bruger dog elstart, når den er varm.
Re: Startproblemer m VGA 4T
Har en explora 2017, 1 batteri det er koldt, ellers prøv noget kølervæske, ved godt at det kommer i benzinen om vinteren, men hvis den er brugt kan benzinen være fra i perioden hvor der ikke kommer kølervæske i. Den med at ofre et efter syn er helt klart fornuftigt
- tiggi
- 7. Rang
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 13. februar 2015 14:56
- Køretøjer: Wga Wersus årg. 2012 km. 10600
Sym orbitt 50 4 takt 2017 km. 200. - Geografisk sted: Odense S
Re: Startproblemer m VGA 4T
Kølervæske HALLO HALLO du mener vel for fanden kaburator sprit ?????????