Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Flere spørgsmål.
Kan det være cdi der er for varm? Går jeg ned i omdrejninger (gashåndtag lukkes helt). Så vil den igen, det er en anden følelse end når begrænseren starter. Denne virker som om den slukker motor og tænder igen ved lavere omdr. (omdr er i forvejen ikke høje, og køre præcis 45-46 ifølge måletavle). Vga explora helt ny (12 dage gammel kørt 277km). Det er kun når jeg kører længere ture på over 15km. Nu kommer det pudsige iøvrigt, i forhold til manual skal man skifte olie v 1000km, men på selve luftfilter er en mærkat, hvor der tydeligt står 300km første gang. Går efter mærkaten :-). vh René. Iøvrigt står der at gear-olie skal skiftes efter hver 6000km. Men hvad med første skift?
Er det normalt at stort set kun halv gas er det samme som fuld gas (cdi begrænsning)? På ny scooter ... Fik den iøvrigt billigt 4999 i hvid med blå stafferinger (+800 i klargøring og 590 for plade).
Fik iøvrigt skiftet sideskjold, det havde siddet for stramt og var dermed flækket. Fikset på garantien...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I VGA Explora brugermanualen (kan findes på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ongjia.php) skriver T. Hansen:
13.3 > SERVICEEFTERSYN INDEHOLDER

FØLGENDE PUNKTER KONTROLLERES/ JUSTERES/
SMØRES VED 1.000 KM / 3 MDR. FRA LEVERING

Gearolie (SAE 80W90)*

*Gearolie skiftes ved 6.000, 12.000 og 18.000 km service
Så gearolien skiftes (i følge T. Hansen) ved 1000, 6000, 12000, 18000, osv.

Se også http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... kemaer.php hvor du kan se at gearolien også skiftes ved 300 km for nogle nye køretøjer.

Tag gerne billeder så vi kan se det hvor producenten skriver hvornår olien skal skiftes.

Ja det er normalt på begrænsede scootere at halv gas giver samme fart som fuld gas.
Men op af bakke er der nok forskel.

Har aldrig hørt om en for varm CDI-boks.

Ved ikke hvad du mener oplever når du slipper gashåndtaget men det er vel normalt at den "ikke vil" når du slippet gashåndtaget.
Hvis motoren er helt ny så skal den nok tilkøres.
Ellers kan du drejer lidt på tomgangsskruen i urets retning hvis du mener tomgangen er for lav. Prøv med en kvart omgang i nogen dage og en kvart omgang mere hvis det ikke var nok.
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Tomgang er fikset, har jo en gs 500e så kender meget til tomgang, bare ikke med vario. Måtte selv sætte den ned, var for høj og baghjul drønede rundt. Det er heldigvis slut nu. Med undtagelse af choker. Den går hurtigt væk. Tak iøvrigt for info :-). Mener ikke når jeg gasser ned,-jeg bliver nødsaget til at gasse ned, eftersom den bare ikke vil være igang. Kan være jeg køre for langt på lige vej, som der jo står i manual, kør op og ned i omdrejninger. På lige vej er den det samme konsant. Men så har jeg læst her på scooter gris at et link gav at man skulle fyre den af til at starte med... (det var en youtube film, med info om at hvis det er i stykker, vil det være det fra start af). Ja der står v 1000 km km gear-olie- men med en stjerne udfor, og læser man på den stjerne står der for hver 6000.
Nu vil de jo gerne ha 80W90 på, men overvejer kraftigt atf dexron3. En både auto og gear olie som er fuldsyntetisk og lettere end en tyk 80-90'. Skulle gøre gear lettere og hurtigere, god til at smøre lejer... Vh ....R
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

13.3 > SERVICEEFTERSYN INDEHOLDER
FØLGENDE PUNKTER KONTROLLERES/ JUSTERES/
SMØRES VED 1.000 KM / 3 MDR. FRA LEVERING
• Lys
• Kontrollamper/instrumenter
• Horn
• Bremsevæske stand
• Dæktryk
• Hjul og hjullejer
• Forgaffel
• Bagstøddæmper
• Oliespild / øvrige lækager
• Oliebeholder
• Motorolie udskiftes
• Kontrol af ventilspillerum
• Bremsekabler, bremseslange
• Gearolie (SAE 80W90)*
• Benzinfilter og -slange
• Efterspænding af bolte
• Spejle
• Sæde
• Prøvekørsel
• Konstruktive ændringer
*Gearolie skiftes ved 6.000, 12.000 og 18.000 km service
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Har iøvrigt også fikset lyset, der var ingen lys og langt lys inddikator på instrumentbræt lyste konstant langt ligegyldigt hvad man gjorde. Det har jeg fikset, det var en minus stik som var løs. Nede ved pæren... Så hvis andre har det problem er det simpelt at fikse, tag forskjold af, tag gummi holderene af lygten invendigt. Så vil i finde 3 stik (2 plus og en minus). Min minus var røget af. Når minus kommer af kan den lave underlige ting i instrumentbræt.... vh René
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan se på serviceskemaer til Giantco at T. Hansen skriver skift ved 1000 km.
De bruger åbenbart bare det samme serviceinterval til diverse køretøjer de sælger ligegyldigt om producenten skriver ved 300 km.

Under "TILLÆGSARBEJDER VED 6.000 KM" står der desuden ikke at gearolien skal skiftes.
Det skal man læse om under "1.000 KM".
Så det er ikke lige så smart lavet.

Desuden skriver T. Hansen "KONTROLLERES/JUSTERES/SMØRES".
Der står ikke engang skift.

Du kan læse om tilkørsel på viewtopic.php?f=3&t=1835
Kan godt huske jeg så en video hvor der var en som snakkede om at man skulle give fuld gas eller noget i den stil men jeg nok helst holde mig til at skrive om det som der står i diverse servicemanualer. Men det lader i hvert fald til at man skal køre forskelligt.
Bare følg det med tilkørsel og lad motoren blive lidt varm inden du kører også se hvordan den kører når motoren engang er blevet tilkørt.

Kender ikke "atf dexron3" men det siger jo umiddelbart ikke noget om viskositeten.

Når nu scooteren er ny så kunne du gennemgå den og beskytte diverse dele specielt stik osv. mod vand så kan du minimere problemer i fremtiden.
Rustskytte den osv. nu mens den er ren.
F.eks. ruster udstødningen hurtigt.
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Yup god ide at tage forskjold af og give alle stik evt kabler silikone👍. Har undersøgt at man kan få ukurante udstødninger uden friskluftventil til billige penge. Der ligger jo utroligt meget salt på vejene. Mht rustbeskyttelse af stel, især foran hvor forhjul smider en del fra vejen op/ind under skjold, vil jeg evt sprøjte noget pava/dinitrol på stel.. vh Rene
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Har nu kørt ca 387km uden olieskift, men checker olie ofte. Nu kommer det mærkelige, oliestanden ligger langt over max på oliepind, tænker thansen har fyldt ektra olie på. Olien i sig selv er fin let gullig/gennemsigtigt...
Skifter dog snart. Så har jeg erfaret selve akselen til baghjul hvor boldt sidder, der er selvfølgelig et lille over skud af gevind (pil-rusten)... Har givet det lidt wd40....
Skifter iøvrigt til mobil 3000 (fuldsyntetisk 5w40). Det er jo mega koldt, så tænker det hjælper... vh R
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sørg for at måle niveauet korrekt:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... lie_niveau
Hvis du laver målingen korrekt og niveauet stadig er over MAX-mærket så få noget af olie ud.
Vis gerne hvor meget det er over.
Brugeravatar
Rene
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. februar 2018 17:14
Scootere: VGA EXPLORA 4/Suzuki gs 500e

Re: Scooter går ned i omdrejninger/som om den slukkerr

Ulæst indlæg af Rene »

Iøvrigt tror jeg næppe de checker ventil-spillerum-hvis man ser på hvad de sælger af ventil-blade, (desuden hvis den kører fint), overholder de slet ikke den tolerance som skal være på en vga. Det er dog bare et gæt, men mon ik de har samme værktøj som de sælger??? Udstødningsventil =0,8 insugningventil 0,6(standard).. Deres søgeblade går fra 0,5´intet imellem 1,0... Desværre må jeg indrømme at jeg ikke tror på Thansens service-eftersyn. Bedre at gøre det selv, når man selv gør det og overholder vedligeholdelse, gælder garanti stadig!
Besvar