Her i sidste uge kommer jeg ud og drejer nøglen og ser at mit ur i displayet ikke virker, konstaterer hurtigt at der faktisk slet ikke er noget elektrisk der virker (blinklys, omdrejningstæller, elstart, olielampe, bremselys, horn osv) derudover starter den med det samme, kører fint, og lys foran og bagpå virker.
Næste dag skynder jeg mig ud efter et batteri, får sat det i, og regner så med at det vil virke efter en lang køretur, men ingenting. Der er fint strøm på batteriet, og har skiftet sikring bare for at være sikker.
Med et multimeter kan jeg måle at der kommer strøm op til tændingslåsen, så jeg tænker at så er det sgu nok den der er gået, så bestiller en ny tændingslås, men igen, ingenting.
Så står nu i den situation at jeg er komplet blank over hvad næste skridt bør være, jeg har kikket på diagrammet jeg kunne finde men det er jeg ikke rigtigt blevet klogere af.
Det eneste jeg finder lidt underligt p.t er at, ifølge diagrammet burde rød/hvid og orange ledning ved tændingslåsen være der hvor der er strøm når den er tændt, men der kommer kun strøm når den er slukket
Jeg håber lidt at der måske er nogle herinde der har været ude for noget lignende før og / eller måske har en ide om hvad det kan være.
pgo g-max, alt el (fra batteriet) virker ikke
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: pgo g-max, alt el (fra batteriet) virker ikke
PGO G-Max (M2) eldiagram: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... iagram.pdf
I følge eldigrammet har batteriets plus-terminal forbindelse til sikringen og videre til tændingslåsen (rød/hvid).
Du kan teste tændingslåsen ved at sætte den ene sonde på batteriets minus-terminal og den anden på den rød/hvide ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kunne måle 12 volt hele tiden lige meget hvordan nøglen er drejet.
Flyt så den anden sonde til den orange ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kun kunne måle 12 volt når tændingslåsen er drejet til ON.
Hvis du måler 12 volt på den orange ledning når tændingslåsen er drejet til ON så kan det måske være ledningerne er forbundet forkert eller måske passer eldiagrammets farver ikke til dit køretøj.
Blå/sort og sort skal kun have forbindelse når tændingslåsen er drejet til OFF og LOCK.
I følge eldigrammet har batteriets plus-terminal forbindelse til sikringen og videre til tændingslåsen (rød/hvid).
Du kan teste tændingslåsen ved at sætte den ene sonde på batteriets minus-terminal og den anden på den rød/hvide ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kunne måle 12 volt hele tiden lige meget hvordan nøglen er drejet.
Flyt så den anden sonde til den orange ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kun kunne måle 12 volt når tændingslåsen er drejet til ON.
Hvis du måler 12 volt på den orange ledning når tændingslåsen er drejet til ON så kan det måske være ledningerne er forbundet forkert eller måske passer eldiagrammets farver ikke til dit køretøj.
Blå/sort og sort skal kun have forbindelse når tændingslåsen er drejet til OFF og LOCK.
Re: pgo g-max, alt el (fra batteriet) virker ikke
Tak for input'et.scootergrisen skrev: ↑27. januar 2018 04:52 PGO G-Max (M2) eldiagram: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... iagram.pdf
I følge eldigrammet har batteriets plus-terminal forbindelse til sikringen og videre til tændingslåsen (rød/hvid).
Du kan teste tændingslåsen ved at sætte den ene sonde på batteriets minus-terminal og den anden på den rød/hvide ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kunne måle 12 volt hele tiden lige meget hvordan nøglen er drejet.
Flyt så den anden sonde til den orange ledning på tændingslåsen.
Så skulle du gerne kun kunne måle 12 volt når tændingslåsen er drejet til ON.
Hvis du måler 12 volt på den orange ledning når tændingslåsen er drejet til ON så kan det måske være ledningerne er forbundet forkert eller måske passer eldiagrammets farver ikke til dit køretøj.
Blå/sort og sort skal kun have forbindelse når tændingslåsen er drejet til OFF og LOCK.
Det er præcis det diagram jeg sidder og kikker på også
Jeg har målt fra minus på batteriet til den rød/hvide ledning, og når tændingslåsen er slukket kommer der ganske rigtigt 12 volt, men tænder jeg låsen kommer der 0 volt. Mellem orange og rød/hvid når den er tændt kommer der ligeledes 0 volt og mellem minus på batteriet og den orange er der ligeledes 0 volt, men det er også begge minus ledninger så vidt jeg forstår.
Må indrømme jeg stadig er rimelig meget på bar bund her, specielt fordi det er det hele der ikke virker og ikke bare en ting.
Min plan lige nu er at pille alting fra jeg kan finde og prøve at sætte dem til en for en
Det eneste jeg kan finde på at tilføje er at bagbremsen havde sat sig og man skulle lige slå til den for at bremselyset ikke lyste hele tiden, samt at den tidligere ejer lader til at have lavet et eller andet med den kontakt til lyset i hjelmrummet (virker som om han har hivet den af tapet stikket til.
Den har dog kørt problemfrit siden august, og min plan er også at købe en ny g-max omkring 1 april, da jeg synes det er en god maskine, Men egentlig burde den her stadig have nogle gode år i sig endnu
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: pgo g-max, alt el (fra batteriet) virker ikke
Tag tændingslåsene af og læg dem ved siden af hinanden.
Når de er drejet til ON skal der kun være forbindelse mellem to ledninger. De skulle gerne være rød/hvid og orange.
Når de er drejet til OFF og LOCK skal der kun være forbindelse mellem to ledninger. De skulle gerne være blå/sort og sort.
Sprøjt eventuelt låsespray i og drej nøglen en masse gange hvis de ikke virker godt og mål igen.
Sammenlign ledningernes placering i stikkene og se om de er ens.
Når de er drejet til ON skal der kun være forbindelse mellem to ledninger. De skulle gerne være rød/hvid og orange.
Når de er drejet til OFF og LOCK skal der kun være forbindelse mellem to ledninger. De skulle gerne være blå/sort og sort.
Sprøjt eventuelt låsespray i og drej nøglen en masse gange hvis de ikke virker godt og mål igen.
Sammenlign ledningernes placering i stikkene og se om de er ens.