Pgo hot 50 elektroniske problemer.
- Therooneyjonas
- 2. Rang
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 29. januar 2017 15:58
- Køretøjer: Pgo hot 50
Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Hej scootergrisen.
Min Pgo hot 50, opfører sig lidt underligt med elektroniken. Det der sker er fx. når jeg bremser begynder min for-og bagpære at lyse svagere, og min olielampe tænder. Så virker mine blinklys heller ikke, der kommer en underlig lyd når jeg prøver at slå dem til. det eneste er egentlig virker som det skal er lang og kort lys. Skal lige siges at dette skete efter jeg havde været ude at kører i regnvejr, så kan være det har noget at gøre med det. Men hvad kan problemet være?
Hilsen Jonas
Min Pgo hot 50, opfører sig lidt underligt med elektroniken. Det der sker er fx. når jeg bremser begynder min for-og bagpære at lyse svagere, og min olielampe tænder. Så virker mine blinklys heller ikke, der kommer en underlig lyd når jeg prøver at slå dem til. det eneste er egentlig virker som det skal er lang og kort lys. Skal lige siges at dette skete efter jeg havde været ude at kører i regnvejr, så kan være det har noget at gøre med det. Men hvad kan problemet være?
Hilsen Jonas
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Hvad hvis du bremse mens scooteren står helt stille lyser olielampen så også eller er det nok når du bremsen mens scooteren er i bevægelse?
Hvis det sker mens den står helt stille må det være en kortslutning.
Kig om bremselyset tænder når du bremser.
Hvis der er problemer efter regnvejr så tyder det på dårlig elektrisk forbindelse, det viser sig gerne i vådt vejr.
Lyder det som om blinkrelæet slå til og fra meget hurtigt?
Til at starte kan du sørge for at batteriet er fuldt opladt. Brug et multimeter til at tjekke det med og tjek om det bliver opladt mens motoren kører og du giver gas. Så skal du gerne kunne måle 14,5 volt. Og cirka 12,x volt motoren er slukket.
Gå diverse stik/ledningerne igennem og kig efter grønt ir og rens og tør og sørg for der er god forbindelse.
Det kan f.eks. være oppe under forhjulet hvis der er blevet pisket vand op til stikkene der.
Hvis du sætter scooteren til at blinke og begynder at rykke i diverse sted så kan du måske finde fejlen på den måde så kan du måske høre relæet blinker forskelligt når du finder en dårlig forbindelse.
Du kan se nogen billeder på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse hvor der har været dårlig elektrisk forbindelse.
På min var stænkklammen røret af ved forhjul så der kom vand op. Hvis der gør noget lignende på din så sørg for at sætte noget for så der ikke kan komme vand op.
Hvis det sker mens den står helt stille må det være en kortslutning.
Kig om bremselyset tænder når du bremser.
Hvis der er problemer efter regnvejr så tyder det på dårlig elektrisk forbindelse, det viser sig gerne i vådt vejr.
Lyder det som om blinkrelæet slå til og fra meget hurtigt?
Til at starte kan du sørge for at batteriet er fuldt opladt. Brug et multimeter til at tjekke det med og tjek om det bliver opladt mens motoren kører og du giver gas. Så skal du gerne kunne måle 14,5 volt. Og cirka 12,x volt motoren er slukket.
Gå diverse stik/ledningerne igennem og kig efter grønt ir og rens og tør og sørg for der er god forbindelse.
Det kan f.eks. være oppe under forhjulet hvis der er blevet pisket vand op til stikkene der.
Hvis du sætter scooteren til at blinke og begynder at rykke i diverse sted så kan du måske finde fejlen på den måde så kan du måske høre relæet blinker forskelligt når du finder en dårlig forbindelse.
Du kan se nogen billeder på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse hvor der har været dårlig elektrisk forbindelse.
På min var stænkklammen røret af ved forhjul så der kom vand op. Hvis der gør noget lignende på din så sørg for at sætte noget for så der ikke kan komme vand op.
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Ud fra at din olielampe tænder når du bremser, så tror jeg at du skal se om ikke du døjer med dårlig stelforbindelser.Therooneyjonas skrev:Hej scootergrisen.
Min Pgo hot 50, opfører sig lidt underligt med elektroniken. Det der sker er fx. når jeg bremser begynder min for-og bagpære at lyse svagere, og min olielampe tænder. Så virker mine blinklys heller ikke, der kommer en underlig lyd når jeg prøver at slå dem til. det eneste er egentlig virker som det skal er lang og kort lys. Skal lige siges at dette skete efter jeg havde været ude at kører i regnvejr, så kan være det har noget at gøre med det. Men hvad kan problemet være?
Hilsen Jonas
Din beskrivelse fortæller mig, at problemet opstår når du trækker mere strøm (bremselys) var det en kortslutning, burde problemet være der hele tiden (olielampen lyse konstant).
Så frem med voltmeteret og mål minus på batteri til minus på forlygten, når den er tændt, der må ikke være ret stor spændingsforskel, det er nemlig ren tab. Du kan også måle + til + og se om du har et tab der, men når olielampen begynder at lyse, tyder det på stelforbindelsen.
- Therooneyjonas
- 2. Rang
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 29. januar 2017 15:58
- Køretøjer: Pgo hot 50
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Hej. Har fundet ud af at olielampen først tænder når jeg er færdig med at bremse, den lyser i 5 sekunder cirka.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Jeg er ikke sikker på hvordan det er lavet på din model men jeg tror det er normalt at olielampen lyser kortvarigt lige efter man drejer tændingen til ON.
Sådan at man kan se at olielampen virker.
Hvis den lyser 5 sekunder efter hver gang du har bremset så kunne det måske tyde på en kortslutning som svarer til at dreje tændingslåsen til OFF og ON.
Men jeg gætter bare.
Sådan at man kan se at olielampen virker.
Hvis den lyser 5 sekunder efter hver gang du har bremset så kunne det måske tyde på en kortslutning som svarer til at dreje tændingslåsen til OFF og ON.
Men jeg gætter bare.
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Jeg ved ikke om du er stiv i at læse diagrammer, men her er et fint med farveTherooneyjonas skrev:Hej. Har fundet ud af at olielampen først tænder når jeg er færdig med at bremse, den lyser i 5 sekunder cirka.
http://billeder.bazoom.dk/scooter/album ... hot-50.jpg
Som du kan se er leverer tændingskontakten i ON kun strøm fra batteri (den orange + ledning) til horn og går gennem bremsekontakterne og ud til stoplys. i OFF leverer den en stel (sort -) ud til CDI som stopper afbryder tændingen og stopper motoren.
Strømmen (+) til lyset Kommer fra spændingsregulatoren (den gule ledning) og går gennem lyskontakten og bliver til en rød/gul ledning der dels går til din baglygte og dels til hi/low switchen og herefter ud til din forlygte.
Så dit bremselys forsynes af batteri og kun hvis batteriet er flad, trækker den strømmen fra spændingsregulatoren og belaster din "generator" (som de kalder den på tegningen, de fleste ville sige stator)
Så hvis dit batteri er ok, så vil det ikke forstyrre resten af systemet, når du bremser... ud over en dårlig stel.
Derfor er mit bud stadig at dit problem skyldes en dårlig stelforbindelse.
- Therooneyjonas
- 2. Rang
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 29. januar 2017 15:58
- Køretøjer: Pgo hot 50
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Hej.
Har ikke så meget forstand på det med ledninger og sådan. Ville du kunne fortælle mig hvad jeg skal gøre i punktform?
Jonas
Har ikke så meget forstand på det med ledninger og sådan. Ville du kunne fortælle mig hvad jeg skal gøre i punktform?
Jonas
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Det er jo et større pensum Men jeg ser lige om jeg kan gøre det forståeligt med en kort beskrivelse.
Du skal bruge et voltmeter, og området skal være over 12V DC (jævnspænding) Nogle multimetre vælger automatisk.
Så skal der være forbrug på, altså skal der være lys i forlygten.
Så måler du fra minus/stel på batteriet og op til minus/stel på forlygtepærene
(måler du 12V så måler du det forkerte sted)
målingen skal helst være tæt på 0 volt, så er der ingen spændingsfald.
Men der vil altid være lidt, når du så har fundet det rigtige sted, så bremser du, og hvis den stiger i spænding så viser det en dårlig stel.
Husk at det er MINUS til MINUS, så aflæser du et spændingsfald på stel direkte.
Du kan lave samme måling plus fra batteri til plus på pære, men ud fra ledningsnettet, så burde bremselyset ikke trække forlyset ned på plus siden
Du skal bruge et voltmeter, og området skal være over 12V DC (jævnspænding) Nogle multimetre vælger automatisk.
Så skal der være forbrug på, altså skal der være lys i forlygten.
Så måler du fra minus/stel på batteriet og op til minus/stel på forlygtepærene
(måler du 12V så måler du det forkerte sted)
målingen skal helst være tæt på 0 volt, så er der ingen spændingsfald.
Men der vil altid være lidt, når du så har fundet det rigtige sted, så bremser du, og hvis den stiger i spænding så viser det en dårlig stel.
Husk at det er MINUS til MINUS, så aflæser du et spændingsfald på stel direkte.
Du kan lave samme måling plus fra batteri til plus på pære, men ud fra ledningsnettet, så burde bremselyset ikke trække forlyset ned på plus siden
Re: Pgo hot 50 elektroniske problemer.
Hvad fandt du ud af?