Ved ikke lige hvordan man finder frem til forskellen.
Men på cykelcomputer kan man indstille hjulets omkreds for at få det præcist.
Så kan du måle med et målerbånd rundt langs hjulets overflade og se hvor mange mm det er.
Så kunne du et til speedometer på og indstille det til det andet dæk og se forskellen.
Dækrep. kit
- GYS
- 10. Rang
- Indlæg: 552
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Dækrep. kit
Det afhænger af hjulets diameter med dæk. Antages f.eks. at diameteren er 30cm og øges til 31cm, så vil hastigheden øges fra 30 km/t til 31km/t, såfremt motorens omdrejningshastighed ikke påvirkes. Kraften er større, og derfor kan motorens omdrejningshastighed påvirkes. I nogle tilfælde, kan en scooter endog blive langsommere med større og bedre dæk, fordi den ikke kan trække. Bedre dæk bremser bedre, men har ofte også større rullemodstand.SteenKolding skrev:Men det kunne være interessant at vide hvor meget 1 cm i hjuldiameter har af effekt på speedometervisningen... hvis den har nogen effekt.
Hvis speedometertælleren reelt viser omdrejninger, og ikke hastighed, så påvirkes den også af større dæk og viser mindre. Er dækkene større, på både forhjul og baghjul, går det lige op, så vil den ikke påvirkes. Men scooteren kører naturligvis hurtigere alligevel, hvis dækkene er større, og motoren kører med samme hastighed.
Ved et dæk på 30 cm, betyder 1cm, ca. 1 km/t. Er dækket større, så er påvirkningen mindre. Med et dæk på 36 cm, vil 1 cm betyde ca. 0.83 km/t. Da de fleste dæk er over 30 cm, vil 1 cm normalt påvirke under 1 km/t.