Stabilitets problem ift. motorgang

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

supercharger skrev:Har du tjekket bladventilen mellem karburator og blok?
Du mener membranerne ? De er sprit nye fra Malossi, det er carbon blade.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3572
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af Jps »

thesk3 skrev:
Kjp skrev:PGO's Cdi'er har aldrig været begrænset, så den er ikke problemet.
Det er så ikke rigtig... har tit skift cdi bokse på scooter fordi de ikke ville ta omdrejninger efter udskiftning så rendte de helt vildt.... så jo de kan sagrens være begrænsede. Ta du og søge på Google på engelsk "CDI box restricted" ....
Selvfølgelig er det rigtigt det jeg skriver. Jeg har kørt på PGO i 14½ år (Dr.Big), Så jeg kender dem. Når en Pgo afdrosles (alle begrænsninger fjernet) så render de som regel mellem 50-55 km/t. Nogle enkelte kan snuse til de 60 km/t. For at komme over 60, skal du ha' en 70cc cylinder på. Eller en 50cc der er modificeret til højere fart (hvis de findes). Jeg har haft en årg. 2001, 2006, 2008 og en 2010.
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

Kjp skrev:
thesk3 skrev:
Kjp skrev:PGO's Cdi'er har aldrig været begrænset, så den er ikke problemet.
Det er så ikke rigtig... har tit skift cdi bokse på scooter fordi de ikke ville ta omdrejninger efter udskiftning så rendte de helt vildt.... så jo de kan sagrens være begrænsede. Ta du og søge på Google på engelsk "CDI box restricted" ....
Selvfølgelig er det rigtigt det jeg skriver. Jeg har kørt på PGO i 14½ år (Dr.Big), Så jeg kender dem. Når en Pgo afdrosles (alle begrænsninger fjernet) så render de som regel mellem 50-55 km/t. Nogle enkelte kan snuse til de 60 km/t. For at komme over 60, skal du ha' en 70cc cylinder på. Eller en 50cc der er modificeret til højere fart (hvis de findes). Jeg har haft en årg. 2001, 2006, 2008 og en 2010.
Sjovt at der skrevet på denne side at de er begrænsede i visse modeller!.... http://www.tuningmatters.com/how-tos/ho ... restricted/ under
og på denne side begræfter det bare: http://www.tuningmatters.com/how-tos/be ... c-scooter/

"which scooter has restricted CDI boxes: Chinese 50cc scooters
Pretty much all of the Chinese 50cc scooters have a restricted CDI installed. I can’t tell for sure why, but I believe the Chinese government might have enforced a similar rule, or the Chinese manufacturers just wanted to ensure that their models can be sold to the Japanese market without modifications."

og længere nedenunder "How to check if your scooter has a restricted CDI?"

1: Right downhill. If your scooter is not going faster (or stops revving higher at some point) when going downhill compared to going straight, then you can be certain your scooter has a CDI restriction in place.
2: Another way to check needs an RPM meter. Place your scooter on the main stand and make sure it’s secure. Ideally have someone to help you holding it in place. Rev the engine up slowly and check if at some point the engine stops revving for no reason. This is probably somewhere around 7-8000rpm. If it revs higher than 8000rpm you’re don’t have a restricted CDI in place.
3: Install a 70cc cylinder kit. If you scooter still doesn’t go faster than stock, the CDI is restricted :)

Jeg oplever helt klart 2 to øverste helt 100%, min scooter mister tænding et kort sekund, og tænder igen efter rpm er nået under maks. hvis jeg holder den på ca. 5-6000 rpm +/- så render den fint.

for at tage det engelske udsagn i betragtning, så er det de samme CDI boxe som vi kører rundt med, det samme som det amerikanerne kører rundt med..... Klart, at hvis du kun har kørt Dr.big de sidst 14 år -ish, så er det klart at du ikke oplever det, hvis ikke du har prøvet nogle af de meget mindre modeller. PGO laver by-scootere som kommer direkte fra det japanske marked, hvor de sjovt nok også bliver leveret med disse begrænsninger.

Jeg tænker du kommer med det udsagn, fordi du gør som de fleste antager, den motor jeg har på er den samme som din, hvilket jeg så er blevet det riger på erfaring, at den ikke er tilnærmelses vis den samme moter som en hot50 eller dr.big... eksempelvis: er det originale udstyr i motoren leveret med: en dyse 50, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen, og både plumb og sek. luftfilter på udst. Endvidere så kan det orig. stempel kit ikke sluge en størrer dyse ( jeg har testet det, op til flere forskellige dyser (58 -60 -64 -68)), hælder ikke med gg, og alle mekaniske begrænsninger taget. Det er fysisk umuligt at presse motoren over 50 - 53 (ca. 6-8000 rpm.) selv med større dyse, ekstra luft (power filter) og et nyt stempel kit som ER et tun kit. Malossi Sport 50 cc er et tun kit (med ca. 3. 5 hk) som sagtens kan rende over lidt over 70.

ERGO CDI box begrænser selv når hele indsugningen + vario + stempel er gennemgået 20 gange og ingen fejl!
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3572
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har mine erfaringer med alle PGO modellerne fra diverse mekanikere, der har rodet med PGO i årevis. Og deres (og mine egne) erfaringer, henholder jeg mig til. Der kan dog være forskel fra land til land ang. begrænsninger (også vedr Cdi). Så vi er enige om, at være uenige, tror jeg ;).
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

Den stiger overhovedet ikke i rpm ved nedad bakke og medvind i ryggen, "flatliner" bare.......
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

og med maks rpm i langtid slukker den kort split sekund, hvilket klart nok får den til at falde i rpm. Så spinder den op igen til maks rpm, som den havde før, og slukker split sekund hvorefter den falder i rpm igen, og spinder op igen til maks. Hvis jeg gasser ned til 50 km/t (ca. 5-7000 rpm) så er den stabil, ingen problemer der mere.
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

Dens optræk er vildt. 1-2 sek. og den er på 50km/t og flatliner på ca 53 km/t der bliver den i 3-5 km også sker det ovenstående .... så jeg mistænker ikke længere sugning fra tanken, eller bundkaret i kabu tømmes hurtigere, det kan fyldes igen, som et problem.
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

nedad bakke ingen forandring i rpm stiger ikke liger bare fast på 53 km/t (gps) og det samme rpm tal som ved ligevej uden medvind (medvind har ingen indflyedelse).
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

Kjp skrev:Jeg har mine erfaringer med alle PGO modellerne fra diverse mekanikere, der har rodet med PGO i årevis. Og deres (og mine egne) erfaringer, henholder jeg mig til. Der kan dog være forskel fra land til land ang. begrænsninger (også vedr Cdi). Så vi er enige om, at være uenige, tror jeg ;).
Ser her : der er flere der oplever at en cdi er begrænset: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=4155

3. post i det forum (bruger der hedder walker påstår dette:

Husk lige på, at du ikke begynder på CDI'en, før alle andre begrænsninger er pillet!
I modsat fald kan du regulært ødelægge motoren.

Det er bl.a. derfor begrænsningen i CDI et tilføjet!

Typisk er der dog ikke det store at hente på den konto. 5-10 km/t mere tydeligt for Frækolice: at her er noget riv-.rav-ruskende galt. :nono:

Og din økonomi får det i hvert fald ikke bedre.
Men det er måske 'SEJT' ? :eh:

Og blot at 'hovedet under armen' begynde med en ad gangen at klippe ledninger, lyder ikke for smart.
En del CDI'er kræver, at man skærer i selve kassen, andre har en ledning, og visse (?) kan muligvis slet ikke slås fra.


Der næst kan du lige læse det som brugeren Kragen beskriver nedenunder!
Brugeravatar
thesk3
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
Scootere: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
Kontakt:

Re: Stabilitets problem ift. motorgang

Ulæst indlæg af thesk3 »

Og for at overbevise endnu mere om den kan være begrænset, så læse lige Scootergrisens egen side under begrænsninger punktet "CDI": "CDI-boksen kan begrænse hvor mange omdrejninger motoren maksimalt kan køre med."
Besvar