Stabilitets problem ift. motorgang
- thesk3
- 4. Rang
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
- Køretøjer: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
- Kontakt:
Stabilitets problem ift. motorgang
Hej i kloge mennesker!
Jeg har i Februar i går købt mig en PGO New Ligero årgang 2013 (kørt ca. 14000 km). En lille lækker rød scooter. Jeg gjorde den fri af alle mekaniske begrænsninger, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen,
På-satte en Gianelli Go udstødning.
Den kørt vidunderligt efter det, den klarede:
1: en tur fra Varde til Thisted derfra til Randers og tilbage til Varde (ca. 350 km ialt)
2: to ture til Fra Varde til Randers og tilbage til Varde (ca. 300 km x 2 ,adskildt af nogle måneders mellemrum)
Den var super stabil, men så sker det som ikke må ske. På min anden tur til Randers, begynder den at miste trækkraft, da jeg når til Viborg. Min erfaring siger mig, at det er på tide med et cylle og stempel skift ( ca. 18000 km).
Fint nok jeg tøffer til Skanderborg (speedline.dk) og køber:
- Malossi Sport 50ccm cylle kit
- ekstra dyser st. 60 - 86 (så er der et fint udvalg af størrelser man kan prøve sig med.)
- tændrør
- tændspole
- 5,5 g og 7 g ruller
Jeg monterer:
- cylle kit (inkl. carbon membraner fra malossi der kommer med kittet)
- prøver alle dyserne af og er nu landet på st. 60
- tændspole og tændrør
Ting jeg har prøvet:
- dyse skift ((alle dyserne, en afgangen) landet på st. 60 hvor den er mest stabil og trækker godt)
- luftfilter tragt kortet af (for mere luft)
- Renset Kaburator
- luftskruen er skruet i bund derefter 2½ gang ud (kører sublimt i mellemgas)
- ruller skiftet fra 8 g til 3 x 5,5g + 3 x 7g
jeg har arbejdet i en uge på at få det til at virke og nu kører den nogenlunde og er kommet hjem til varde igen på den.
Hagen er, at nu kan jeg køre en lang strækning med bundgas rammer ca. 60 km/t, jeg kan ikke få den en brøkdel over 60. (efter indb. speedometer), hvorefter det føles som om, at den "slukker/motorbremser" et kort stykke tid, hvorefter den "tænder" igen og derefter klarer den bundgas et meget kort stykke tid (ca. 30 sek.) også gentager det sig ellers forfra. Hvis jeg slækker på gassen mens den "slukker" så tænder den igen, og så kan jeg nogenlunde holde den kørerende (40 -50 km/t, mellemgas niveau), men den "slukker og tænder" stadigt bare ikke så voldsomt.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg mistænker, at CDI'en er begrænset til at maks. antal omdrejning på ca. 7-8000 rpm.(kan ikke komme over 60 km/t, hverken på nedad bakke eller lige landevej) og efter noget tid hvor den har arbejdet så svigter den og derfor laver fejl i tændningen.
På forhånd tak for alt hjælp, og jeg lytter og vil prøve hver en ting i foreslår, så længe det ikke er noget jeg har prøvet før.
---- Theodor -------
Jeg har i Februar i går købt mig en PGO New Ligero årgang 2013 (kørt ca. 14000 km). En lille lækker rød scooter. Jeg gjorde den fri af alle mekaniske begrænsninger, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen,
På-satte en Gianelli Go udstødning.
Den kørt vidunderligt efter det, den klarede:
1: en tur fra Varde til Thisted derfra til Randers og tilbage til Varde (ca. 350 km ialt)
2: to ture til Fra Varde til Randers og tilbage til Varde (ca. 300 km x 2 ,adskildt af nogle måneders mellemrum)
Den var super stabil, men så sker det som ikke må ske. På min anden tur til Randers, begynder den at miste trækkraft, da jeg når til Viborg. Min erfaring siger mig, at det er på tide med et cylle og stempel skift ( ca. 18000 km).
Fint nok jeg tøffer til Skanderborg (speedline.dk) og køber:
- Malossi Sport 50ccm cylle kit
- ekstra dyser st. 60 - 86 (så er der et fint udvalg af størrelser man kan prøve sig med.)
- tændrør
- tændspole
- 5,5 g og 7 g ruller
Jeg monterer:
- cylle kit (inkl. carbon membraner fra malossi der kommer med kittet)
- prøver alle dyserne af og er nu landet på st. 60
- tændspole og tændrør
Ting jeg har prøvet:
- dyse skift ((alle dyserne, en afgangen) landet på st. 60 hvor den er mest stabil og trækker godt)
- luftfilter tragt kortet af (for mere luft)
- Renset Kaburator
- luftskruen er skruet i bund derefter 2½ gang ud (kører sublimt i mellemgas)
- ruller skiftet fra 8 g til 3 x 5,5g + 3 x 7g
jeg har arbejdet i en uge på at få det til at virke og nu kører den nogenlunde og er kommet hjem til varde igen på den.
Hagen er, at nu kan jeg køre en lang strækning med bundgas rammer ca. 60 km/t, jeg kan ikke få den en brøkdel over 60. (efter indb. speedometer), hvorefter det føles som om, at den "slukker/motorbremser" et kort stykke tid, hvorefter den "tænder" igen og derefter klarer den bundgas et meget kort stykke tid (ca. 30 sek.) også gentager det sig ellers forfra. Hvis jeg slækker på gassen mens den "slukker" så tænder den igen, og så kan jeg nogenlunde holde den kørerende (40 -50 km/t, mellemgas niveau), men den "slukker og tænder" stadigt bare ikke så voldsomt.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg mistænker, at CDI'en er begrænset til at maks. antal omdrejning på ca. 7-8000 rpm.(kan ikke komme over 60 km/t, hverken på nedad bakke eller lige landevej) og efter noget tid hvor den har arbejdet så svigter den og derfor laver fejl i tændningen.
På forhånd tak for alt hjælp, og jeg lytter og vil prøve hver en ting i foreslår, så længe det ikke er noget jeg har prøvet før.
---- Theodor -------
- thesk3
- 4. Rang
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
- Køretøjer: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
- Kontakt:
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Der må da være nogen i det her kæmpe forum som ved noget om det her problem, og evt. har prøvet det før???
- Gammelmand
- 7. Rang
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: 29. september 2016 16:51
- Køretøjer: VGa Explora 45
Tidligere Peugeot speedfight II lc 45 - Geografisk sted: Hornslet
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Hvis der er en omdregningsbegrænser i CDI må der være en ladning fra svinghjul til CDI der bare skal afbrydes !
Eller kan det evt være karburator der "løber" tom og skal genfulde igen ,,,, måske svømmer der driller
Eller kan det evt være karburator der "løber" tom og skal genfulde igen ,,,, måske svømmer der driller
- thesk3
- 4. Rang
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
- Køretøjer: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
- Kontakt:
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Den er begrænset indvendig, hvis det skulle være. Der er mange amerikanske og engelske forummer der rent faktisk skriver at de symptomer jeg oplever er i forbindelse med en cdi box der ikke tillader højere rpm end 7-8000. Og det er skrevet rigtigt mange steder at det er på selective modeler fra kina og Japan hvor de selv bliver leveret på deres eget marked med begrænsede cdi boxe. Der er her tale om de nye modeller indenfor de sidste 5-10 år. Min model er fra 2013.Gammelmand skrev:Hvis der er en omdregningsbegrænser i CDI må der være en ladning fra svinghjul til CDI der bare skal afbrydes !
Eller kan det evt være karburator der "løber" tom og skal genfulde igen ,,,, måske svømmer der driller
Det andet du beskriver om svømmeren virker underligt, for den ser SLET ikke ødelagt eller bøjet ud, og den benz ventil svømmeren styrer, er hælder ikke ødelagt eller bøjet.
Det hele i kabu er stortset som nyt. Jeg har blæst kabu igennem op til flere gange så den er slet ikke tilstoppet.
Jeg har lige kontrolleret cylinder og stempel for ridser osv. Det var intet at komme efter, der er masser af kompression. Jeg har også kontrolleret membraner og der hælder intet at komme efter...
- Gammelmand
- 7. Rang
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: 29. september 2016 16:51
- Køretøjer: VGa Explora 45
Tidligere Peugeot speedfight II lc 45 - Geografisk sted: Hornslet
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Hvis det er intern i CDI så kig evt om det er samme stik som til denne https://speedline.dk/scooter/pgo-new-li ... s-m-558132
den følger med til 20000 omdrejninger så mon ikke det klare problemet
den følger med til 20000 omdrejninger så mon ikke det klare problemet
- thesk3
- 4. Rang
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
- Køretøjer: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
- Kontakt:
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Har kigget, men.ville gerne forhøre mig om.hvad folk her på forummet tænker om det. Hvis nu jeg får sådan en købt, og det så stadig ikk funger, hva gør jeg så ???
- Gammelmand
- 7. Rang
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: 29. september 2016 16:51
- Køretøjer: VGa Explora 45
Tidligere Peugeot speedfight II lc 45 - Geografisk sted: Hornslet
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Godt spørgsmål !
har ikke de store erfaringer med tunede maskiner
har ikke de store erfaringer med tunede maskiner
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
PGO's Cdi'er har aldrig været begrænset, så den er ikke problemet.
- Supercharger
- 9. Rang
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
- Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t. - Geografisk sted: Sjælland
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Har du tjekket bladventilen mellem karburator og blok?
- thesk3
- 4. Rang
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 20. april 2013 23:25
- Køretøjer: PGO New Ligero (30 km/t) Årgang 2013
- Kontakt:
Re: Stabilitets problem ift. motorgang
Det er så ikke rigtig... har tit skift cdi bokse på scooter fordi de ikke ville ta omdrejninger efter udskiftning så rendte de helt vildt.... så jo de kan sagrens være begrænsede. Ta du og søge på Google på engelsk "CDI box restricted" ....Kjp skrev:PGO's Cdi'er har aldrig været begrænset, så den er ikke problemet.