Lyskontrolboksen på Kymco Super8
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Jeg kunne godt tænke mig en mere udførlig forklaring på det, at skifte lyskontrolboksen ud med 2 relæer. Synes forklaringen, er for ringe. Vil jo gerne vide hvilke ledninger der skal sidde hvor, på de 2 relæer og der er den lille tegning efter min mening, ikke nok. Det er jo en del ledninger, der skal klippes og sættes på relæerne. Og jeg klipper ikke før jeg er 100% sikker på, hvor den klippede ledning skal sidde.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Det er ikke nødvendigt at klippe/ændre i scooterens ledningsnettet.
Idealt set kunne man købe sådan et stik magen til det der sidder i lyskontrolboksen eller også aflodde stikket fra lyskontrolboksen og bruge det.
Jeg er ikke inde i hvad de forskellige tal på relæene betyder men her er mit bud:
Relæ 1 (nærlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt nærlys (hvid-sort).
87 til pære nærlys (hvid).
Relæ 1 (fjernlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt fjernlys (blå-sort).
87 v pære fjernlys (blå).
Idealt set kunne man købe sådan et stik magen til det der sidder i lyskontrolboksen eller også aflodde stikket fra lyskontrolboksen og bruge det.
Jeg er ikke inde i hvad de forskellige tal på relæene betyder men her er mit bud:
Relæ 1 (nærlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt nærlys (hvid-sort).
87 til pære nærlys (hvid).
Relæ 1 (fjernlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt fjernlys (blå-sort).
87 v pære fjernlys (blå).
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Du er da nødt til at klippe ledningerne fri af de 2 stik til lyskontrolboksen. Ellers kan du jo ikke sætte kabelsko på dem, så de kan monteres på relæerne. Men må kigge nærmere på det med at aflodde stikkene. Det ville gøre det noget nemmere at ha' med at gøre, tror jeg.scootergrisen skrev:Det er ikke nødvendigt at klippe/ændre i scooterens ledningsnettet.
Idealt set kunne man købe sådan et stik magen til det der sidder i lyskontrolboksen eller også aflodde stikket fra lyskontrolboksen og bruge det.
Jeg er ikke inde i hvad de forskellige tal på relæene betyder men her er mit bud:
Relæ 1 (nærlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt nærlys (hvid-sort).
87 til pære nærlys (hvid).
Relæ 1 (fjernlys):
30 til +12 volt (rød).
85 til stel (grøn).
86 til lyskontakt fjernlys (blå-sort).
87 v pære fjernlys (blå).
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Ved ikke hvorfor du vil klippe i ledningsnettet når det ikke er nødvendigt men der er selvfølgelig mange måder man kan gøre det på.
Men det smarte var jo netop at man ikke skulle ændre på scooterens ledningsnet.
Men det smarte var jo netop at man ikke skulle ændre på scooterens ledningsnet.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Der er jo klippet i de ledninger som billedet med de 2 relæer viserscootergrisen skrev:Ved ikke hvorfor du vil klippe i ledningsnettet når det ikke er nødvendigt men der er selvfølgelig mange måder man kan gøre det på.
Men det smarte var jo netop at man ikke skulle ændre på scooterens ledningsnet.


OBS*: Tror jeg har set mig blind på de kabelsko. Det ser ud som om at stikkene til "Boksen" er indtakte.

- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Det kunne være rart at vide hvilken type kabelsko, der er blevet brugt til originalstikkene 

- GYS
- 10. Rang
- Indlæg: 552
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Så vidt jeg husker bruger Kymco præcist samme stik til lyskontrolboksen, som også bruges til mange ældre CDI'er.
Søg f.eks. på honda dc-090 connectors.
Der er et par billeder her:
http://www.easternbeaver.com/Main/Elec_ ... DC/dc.html (nederst på siden)
http://www.cycleterminal.com/motorcycle-connectors.html (nederst på siden)
Det er en 4 + 2 pin male stik. Stikket med 4 ben indeholder henholdsvis lang lys ind, lang lys ud, kort lys ind og kort lys ud. Og stikket med de 2 ben, indeholder +12V og 0V/stel.
Stikket fås kun til printmontage. Kun den modsatte ende, som sættes i lyskontrol boksen, fås til kabel montage (female).
Hvis man køber stikket, kan man bukke benene på 4 ben stikket, så de kortsluttes med den under - og kortlys ind/ud forbindes, samt langt lys ind/ud forbindes. Derved fungerer det uden relæ. Nogle Super 8 scootere skal have større sikring. 50cc scooterne har mindre sikringer end 125cc scooterne, og 50cc scooterne skal have samme sikringer som 125cc scooterne, for at der er strøm nok. Delen af stikket med de to ben må naturligvis ikke forbindes, da det er plus 12V og minus.
Jeg tror de fleste ikke køber ovenstående stik. I stedet, bruger de et almindeligt spadestik der passer i.
Som det ses er det 090 konnektorer. Dette skal forstås som tommemålet. Så bladene burde være 2.3mm.
Fandt på ebay (http://www.ebay.com/itm/10pcs-Car-2-3mm ... dnHlUVFTdA)
Nogle stopper ledningerne, f.eks. installationskabel, direkte ind i stikket.
Jeg har brugt et par stykke afisoleret installationskabel af det med 1-core, og sat lys-ind til lys-ud direkte, samt skiftet sikringer. For at sikre ledningerne ikke falder ud, og der ikke kommer vand til, er sat gaffa tape over. Tog et par minutter.
Tror i øvrigt ikke at stikket er dimensioneret til så stor strøm som går i lyset... Derfor går stikkene nemt til. Bruges et installationskabel, holder det bedre, end hvis der bruges de "rigtige" stik, da de ikke tåler 7-8A. På lyskontrol bokse som fungerer, tærer benene normalt over til plus og minus, da stikket ikke er dimensioneret korrekt. Så jeg vil anbefale at ikke købe et stik - det går alligevel i stykker. Brug et stykke kraftig ledning (installationskabel 16A), og monter det i stikket med tape i over i stedet. Det holder.
Søg f.eks. på honda dc-090 connectors.
Der er et par billeder her:
http://www.easternbeaver.com/Main/Elec_ ... DC/dc.html (nederst på siden)
http://www.cycleterminal.com/motorcycle-connectors.html (nederst på siden)
Det er en 4 + 2 pin male stik. Stikket med 4 ben indeholder henholdsvis lang lys ind, lang lys ud, kort lys ind og kort lys ud. Og stikket med de 2 ben, indeholder +12V og 0V/stel.
Stikket fås kun til printmontage. Kun den modsatte ende, som sættes i lyskontrol boksen, fås til kabel montage (female).
Hvis man køber stikket, kan man bukke benene på 4 ben stikket, så de kortsluttes med den under - og kortlys ind/ud forbindes, samt langt lys ind/ud forbindes. Derved fungerer det uden relæ. Nogle Super 8 scootere skal have større sikring. 50cc scooterne har mindre sikringer end 125cc scooterne, og 50cc scooterne skal have samme sikringer som 125cc scooterne, for at der er strøm nok. Delen af stikket med de to ben må naturligvis ikke forbindes, da det er plus 12V og minus.
Jeg tror de fleste ikke køber ovenstående stik. I stedet, bruger de et almindeligt spadestik der passer i.
Som det ses er det 090 konnektorer. Dette skal forstås som tommemålet. Så bladene burde være 2.3mm.
Fandt på ebay (http://www.ebay.com/itm/10pcs-Car-2-3mm ... dnHlUVFTdA)
Nogle stopper ledningerne, f.eks. installationskabel, direkte ind i stikket.
Jeg har brugt et par stykke afisoleret installationskabel af det med 1-core, og sat lys-ind til lys-ud direkte, samt skiftet sikringer. For at sikre ledningerne ikke falder ud, og der ikke kommer vand til, er sat gaffa tape over. Tog et par minutter.
Tror i øvrigt ikke at stikket er dimensioneret til så stor strøm som går i lyset... Derfor går stikkene nemt til. Bruges et installationskabel, holder det bedre, end hvis der bruges de "rigtige" stik, da de ikke tåler 7-8A. På lyskontrol bokse som fungerer, tærer benene normalt over til plus og minus, da stikket ikke er dimensioneret korrekt. Så jeg vil anbefale at ikke købe et stik - det går alligevel i stykker. Brug et stykke kraftig ledning (installationskabel 16A), og monter det i stikket med tape i over i stedet. Det holder.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Hej GYS.
Takker for links til løsninger på mit "problem"
. Må se hvad jeg finder ud af.
Takker for links til løsninger på mit "problem"

-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
Jeg har prøvet at samle noget om det elektriske arbejde på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... rbejde.php
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Lyskontrolboksen på Kymco Super8
scootergrisen skrev:Jeg har prøvet at samle noget om det elektriske arbejde på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... rbejde.php
