Baotian BT49QT-9 ingen lys foran

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: Baotian BT49QT-9
TMS Classic 50

Re: Baotian BT49QT-9 ingen lys foran

Ulæst indlæg af TRoXa »

Har nu målt lidt hist og pist på den :) Der er ingen strøm overhovedet på stikket til frontpæren. Og mht blinkelyset bagpå i venstre side, så kommer den kun op på ca 3 volt hvor den helst skal op på omkring de 12v også (Vil jeg tro da pæren er 12v). Det underlige er bare, at der stadig umiddelbart ikke er noget at se nogen steder med ledninger der skulle være ødelagt eller stik der ikke er gode mere. Alt ser så godt som nyt ud foran ved gaflen.

Har haft ladet batteriet op over natten. Batteriet målte 12.1v inden jeg tændte den. Efter scotteren var tændt (motoren kører), så målte jeg strømmen til ca 14.1 volt.
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
TMS Classic 50

Ulæst indlæg af TRoXa »

jeg havde en mistanke om at det måske godt kunne have været kontakten i højre side med (ingen lys, parkeringslys og køre lys), men når lampen der indikerer, at der er langt lys på virker, når kontakten står til kørelys og den anden kontakt bliver sat til langt lys, så må man vel formode, at det ikke er i de to kontakter der er et problem? :)
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
TMS Classic 50

Ulæst indlæg af TRoXa »

Har nu prøvet ifølge en tegning jeg har fundet på nettet at finde den gule ledning. Har målt på den gule oppe foran ved gaflen. 0.05 volt. Målte derefter ved cdi'en. her var den også på 0.05 volt. Jeg går ud fra at problemet omhandler den gule ledning. Mener at have læst et eller andet sted, at den skulle være meget høj.
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
TMS Classic 50

Ulæst indlæg af TRoXa »

Your lighting circuit probably isn't getting power from the stator at all. Measure AC voltage between the yellow wire and the ground, there should be around 14-15V (regulated) AC while the engine's running. Just jam the pin of the multimeter next to the yellow wire in the socket that connects into the voltage rectifier, and measure there.

And yes, both the park lights and the dashboard backlight should be on when using the headlights. But that is independent from the bulb, so even if the bulb burns out, these still work. But since none of these work, I assume the entire system isn't getting power (yellow wire). Either the switch, or the stator is defective.

Ved ikke hvor gode du/i er til engelsk, men det her lyder sandsynligt. Nu ved jeg så bare ikke hvad en stator eller rectifier er og hvor man evt kan finde dem, så har lidt svært ved at måle det. Er det noget en af jer sådan nogenlunde kan forklare.
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
TMS Classic 50

Ulæst indlæg af TRoXa »

Puha så fandt jeg den gule ledning som jeg formoder er det rigtige sted hvis det er statoren. Lige oppe over svinghjulet?. Når jeg stikker multimeter stikket (rød) ind i den gule ledning, og sætter den sorte til stel, så viser den -1 volt. Ved ikke om det er den korrekte måde at måle på, men det ser da godt nok underligt ud af den viser minus volt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Generatoren/statoren laver vækselstrøm så du skal sætte multimeteret til vækselstrøm når du måler mellem den gule ledning og motorblokstel.
Prøv og mål mens generator stikket er samlet og motoren køre og giv også lidt gas og skriv målingen ned.
Prøv så og gør det samme men med stikket taget fra hinanden og skriv målingen ned. Der skulle gerne komme flere volt jo mere du giver gas.

Når stikket er samlet kaldes det en regulated måling fordi så begrænset spændingsregulatoren hvor mange volt der er.
Når stikket er taget fra hinanden så er det en unregulated måling fordi så er der ikke noget som begrænser hvor mange volt der laves. Jo hurtigere motoren køre jo flere volt skal der være... hvis det virker altså.

Du kan også slukke motoren tage generator stikket fra hinaden også sætter du multimeteret til Ohm og måler det samme sted igen. Mellem gul og motorblokstel.
Skriv hvor mange Ohm der er. Der skal vist være 0,1 Ohm eller noget.

Hvis du ikke kan måle en skid så er der sikkert ikke nogen forbindelse og du kan tage blæserskjoldet af og undersøge ledningerne, måske skal du have en ny stator.
Det vil så fikse forlyset når det er lavet men det bagerste blinklys er stadig en løs forbindelse mellem blinklysrelæ og om til pæren et sted mellem der. Eller måske en kortslutning ?
Brugeravatar
TRoXa
2. Rang
2. Rang
TMS Classic 50

Ulæst indlæg af TRoXa »

Ahh så er der måske håb alligevel :D Tusind tak for dit svar. Det vil jeg straks undersøge/få målt :D
Brugeravatar
john123456
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af john123456 »

sjovt jeg bøvler med det samme problem venstre blinklys i bag virker ikke og det samme med forlys så hvis du finder fejlen så skriv det lige ;-)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

john123456 skrev:sjovt jeg bøvler med det samme problem venstre blinklys i bag virker ikke og det samme med forlys så hvis du finder fejlen så skriv det lige ;-)
Du har så lige svaret på et 5 år gammelt emne. ;) Og vedkommende er ikke aktiv mere.
Brugeravatar
john123456
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af john123456 »

ved du om han fandt problemet :-)
Besvar