"Lovlig" Speedfight 3 kører 55 og har svært ved at tage gas

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Gommasch
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Peugeot Speedfight 3 - 2011 - 30km/t

"Lovlig" Speedfight 3 kører 55 og har svært ved at tage gas

Ulæst indlæg af Gommasch »

Hej - jeg har lige købt en 2011 Peugeot Speedfight 3 som efter sigende skulle være lovlig. Jeg fik at vide den havde en lille smule startproblemer men når den først var varm kunne den starte som en mis hvilket også er rigtigt. Desuden har den lidt svært ved at tage gas fra halv til fuld fart.

Problemet er bare, at når den tager fuld gas så kører den 55 i timen ! - det er altså en knallert 30. Andre gange kan den ikke hive sig over 20-25 med fuld gas.

Han har fået skiftet ruller i den og jeg har fået de gamle med i posen til de nye. Kan se på posen at der står 8,95 gram - kan det have noget at sige ?
Den har også fået skiftet karburator men det siger han var noget fabrikken indkaldte til og tilsendte. Jeg har fået den originale med.

Jeg vil stille den tilbage til lovlig stand da det er en gave til min datter - hvad gør jeg først ? Er der nogen som har erfaring med sådan noget ?

MVH
Gommasch
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: "Lovlig" Speedfight 3 kører 55 og har svært ved at tage gas

Ulæst indlæg af Hangaard »

Hej Gommasch,
for det første er en knallert 30 ikke lovlig hvis den kan køre 55km/t. hvis politiet tjekker den på rullefelt til 40-42,9km/t giver det en bøde hvis de ruller den til 43km/t eller mere giver det en bøde og 2 gang tager de scooteren... så den skal altså helst ikke kunne køre mere en 37km/t ifg. GPS måling for at være på den sikre side.
Her inde kan du finde omtalte scooter og se hvilke begrænsninger der er på den http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... peedfight3
dele kan du finde her http://kgi.dk/catalog-5.php

Rullerne skal naturligvis passe, de korrekte giver godt optræk og topfart.
For lette ruller bevirker at remmen ikke kommer helt ud ved max omdrejninger = laver topfart og dårlig benzin økonomi lidt bedre optræk
For tunge ruller bevirker at remmen for tidligt kommer helt ud = langsom optræk og laver topfart men god benzin økonomi
Så de rigtige ruller betyder at scooteren køre bedst.

Du skriver der er sat ny karburator på den, så jeg tænker at dysen ikke passer, prøv at køre en tur på 3-4km med fuld gas, tag tændrøret ud - hvordan ser den ud ? porcelænet ved elektroden skal være lysbrunt er den grålig skal der større dyser i, køre den med meget for magert blanding er det skadeligt og kan brænde hul i stemplet, så det er vigtigt at dysen passer eller er en tand for stor (lidt feder blanding skader ikke)
Men det kan også være skidt der driller (også selv om den er ny)

Jeg ville gøre fgl. skil karburatoren og rens den med trykluft så du er sikker på dette ikke er problemet, samtidigt ville jeg monter et nyt benzinfilter.
Derefter vil jeg efter en god tur tjekke tændrøret som forklaret.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

vedr. ruller
En scooter der er begrænset i variatoren (det vil sige at remmen kommer kun til et vis punkt) her kan man nogle gange godt køre med lidt tunger ruller for at opnå en bedre benzin økonomi da remmen alligevel er begrænset, men man skal forvente at det går lidt ud over optrækket alt afhængig af hvor meget man øger vægten af rullerne.
Brugeravatar
Gommasch
1. Rang
1. Rang

Men 55 i timen, så er der vel et eller andet jeg skal fjerne eller tilføje for at gøre den lovlig ?
Dvs. tungere ruller er ikke ulovligt ? - den får bare måske bedre benzinøkonomi ?
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Der sidder en begrænser i din variomatic, hvis tidligere ejer har fjernet denne så skal den monteres igen.
Ruller har reelt ikke noget med hastigheden at gøre hvis de rigtige er monteret så giver det både god optræk og tophastighed, det er begrænseren der gør at remmen ikke kommer helt ud (derfor kun 30km/t)
Det er ikke ulovligt at skifte ruller, men som tidligere skrevet så gælder det om at få de rigtige i, brug evt. standard vægt...
Om der sidder andre former for begrænser i din scooter ved jeg ikke, ring evt. til kgi.dk de må kunne fortælle dig hvad du skal have..
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Ulæst indlæg af TOCA »

Variatoren på speedfight er lidt anderledes end andre, ud over den sædvanlige skive, mellem de to plader, så er der på nogle modeller også en skive på bagsiden, som er monteret med 3 skruer, som også forhindrer remmen i at nå helt ud i højeste gear. Rullerne skulle være 9 gram, som standard, så dem du har fået er tæt nok på originalen.
Billede

Andre begrænsninger er et blindrør på udstødningen og en dysse i luftfilteret.

Hvis begrænsningen i luftfilteret er fjernet, og alt andet er originalt, så får den for meget luft, og så oplever du den lave hastighed og manglende optræk.

Så, luk op til gearkassen, og se om der sidder en lille spændeskive mellem de to forreste remskiver, og om der sidder et dæksel bag på, med trekantede huller og 3 skruer, kontroller så luftfilteret, og alle dets rør, om de sidder fast og er hele, og så til sidst piller du karburatoren af, renser den og kikker på hvilken størrelse dysse den har, den skal vist være str. 52 på en SF 3, det står på siden af den, hvis du skruer den ud.
Brugeravatar
Gommasch
1. Rang
1. Rang

Har kigget lidt på luftfilter og rem/skive. I mine øjne ser luftfilteret ret standard og uberørt ud.
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Skal jeg afmontere mere for at være sikker på det med skiven.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Ulæst indlæg af TOCA »

Ligner en original filterkasse, er filterindsatsen ren og hel?

Kan ikke få øje på nogen begrænser skive mellem de forreste skiver, men kan se på slidmønstret, at der er en begrænser i, da der ikke er slid på den yderste 1/3 af skiverne, og gliderøret er kun poleret på den ene halvdel, så skiverne når altså ikke helt sammen :)

Så næste trin er at pille karburatoren ud, skille den ad og rense den grundigt, med en ren klud og noget trykluft, samt skrue hoved dyssen ud, og se hvilken størrelse den er.
Besvar