olie / veligeholdelse på 4T

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

olie / veligeholdelse på 4T

Ulæst indlæg af Hangaard »

Hej Alle,
Har en næsten ny VGA Versus LC 45, og ville lige høre hvad i andre gør og jeres mening om mine link.
Jeg har i flere år brugt Danco oil´s tec2000 tilsætning på bilen, og har ikke nogen dårlig at sige om dette, men vil mene at det kunne have endnu større effekt på en scooter, her køre motoren jo i mange tilfælde for fuld omdrejninger i en stor del af tiden og må derfor blive udsat for noget højre slitage end en bilmotor, da min scooter havde kørt ca.300km tilsatte jeg ca 5% til motorolien og 2 sekunder efter var den smule ventil støj jeg kunne høre total væk.

https://www.youtube.com/watch?v=D3LkOY3gaPo
https://www.youtube.com/watch?v=xjilWqr18c4
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Køretøjer: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: olie / veligeholdelse på 4T

Ulæst indlæg af balle »

Hmm, der findes jo mange forskellige additiver, og (konservative) mekanikere/teknikere vil nok påstå, at oliefabrikanterne ville tilsætte disse additiver
hvis de var så virksomme. Og det er vel egentlig også det de reklamerer med; at netop deres olie nedsætter friktionen, smører bedre, giver bedre brændstoføkonomi osv. Så det må vel bero på hver enkelts erfaring, og når du har den gode erfaring som du har er det jo godt. Hvis jeg spørger min mekaniker om tilsætninger til brændstof og olie, tror jeg bare han vil ryste på hovedet og sige selskaberne jo faktisk tilsætter stoffer for både det ene og det andet. Så altså, hver mand sine erfaringer. Det er jo ikke sikkert dine erfaringer passer på alle andres køretøjer. Men spændende oplæg!

Venligst Erik.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

nu er Tec2000 jo ikke en stof der er baseret på teflon som jo kan have en negativ effekt, som det ses på filmene så nedsætter det jo friktionen betydeligt på alle olier, selv de dyreste typer.
Som tidligere maskinarbejder har jeg selv set denne test og vi brugte det til special bore opgaver hvor det forlænger levetiden med flere 100% på det skærende værktøj.
En anden egenskab ved Tec2000 er at det forlænger olie skift intervallerne med op til 50% hvilket betyder at det ikke koster noget reelt at tilsætte.
Det kan bruges i både hydraulik, motor og gearkasser men må ikke bruges i automatgearkasser eller hvor koblingen er i motorolien hvilket nogle knallerter jo har.
Min erfaring på scooteren er at den ventil støj der var er helt væk nu, desuden vil jeg mene at effekten er større på en motor der netop yder max det meste af tiden, det gør en bil jo ikke.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Tænkte lige at lidt anmeldelser kunne være spændene læsning for andre.
http://www.scandic-oil.dk/images/Danco% ... linger.pdf
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

balle skrev:Hmm, der findes jo mange forskellige additiver, og (konservative) mekanikere/teknikere vil nok påstå, at oliefabrikanterne ville tilsætte disse additiver
hvis de var så virksomme. Og det er vel egentlig også det de reklamerer med; at netop deres olie nedsætter friktionen, smører bedre, giver bedre brændstoføkonomi osv. Så det må vel bero på hver enkelts erfaring, og når du har den gode erfaring som du har er det jo godt. Hvis jeg spørger min mekaniker om tilsætninger til brændstof og olie, tror jeg bare han vil ryste på hovedet og sige selskaberne jo faktisk tilsætter stoffer for både det ene og det andet. Så altså, hver mand sine erfaringer. Det er jo ikke sikkert dine erfaringer passer på alle andres køretøjer. Men spændende oplæg!

Venligst Erik.
Hej Erik,
Lad os lige antage at det faktisk nedsætter slitagen med 50%.
Spørgsmålet er jo også om olieselskaberne, mekaniker, bilfabrikanter er interesseret i at delene skal holde længere, det kunne jo så være et mod argument.

Som jeg kender produktet, test både på prøvebænk og på skærende værktøj jeg kender til, så mener jeg det er bevist tydligt at det nedsætter friktionen markant uanset hvilke olier det tilsættes.
Og i min lærebog betyder mindre friktion mindre slitage = længer holdbarhed
At intervallerne for olieskift øges markant betyder reelt at det ikke koster noget at anvende, hvilket jeg ser som et stort plus

Vh. Hangaard
Besvar