Rullefelt med 49,8 km/t

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Rullefelt med 49,8 km/t

Ulæst indlæg af SMF »

Koster det 3000 kr. hvis man bliver rullefeltmålt til 49,8 km/t på en 30-knallert?

Jeg kan se at bøden siger 2000 kr. over 48 km/t. Men der bliver trukket 3 km/t fra i fejlmåling. Så 46,8 km/t må give 1500 kr. i hastighedsbøde.
Og da den kører så hurtigt må den nødvendigvis også være modificeret, og det koster 1500 kr. i bøde at konstruktiv ændre en knallert.
Der er ingen lasermåling i dette tilfælde. Kun en razzia med rullefelt.
Derfor mit spørgsmål om de 3000 kr.

Og PS:
Er der andre som har kørt 30'er og som er blevet stoppet og målt til at kunne køre hurtigere end 32, og som derefter har skiftet køretøjskategori? Og med hvilken tilfredshed?
Jeg overvejer flg:
• Fortsætte på min 30'er med ringen fjernet. Det koster bøde og konfiskation næste gang. Så det har jeg ikke lyst til.
• Sætte ringen på igen, og køre 32 km/t. Omdr bliver 6000 og benzinøkonomien dårlig og meget støj. Men selvfølgelig billigere end 3000 kr.
• Købe en 45'er. Men har ikke lyst til at køre på vejen med så lav hastighed. Stopklods-effekt.
• Købe en 125cc scooter. Men jeg kan egentlig bedst li at køre på cykelstien og passe mig selv, fremfor ude i trafikken. En MC er også dyrere i forsikring og vægtafgift. Ca. 200 kr. mere pr. måned har jeg regnet ud.

Det skal siges, at jeg dagligt ville blive indlagt på sygehus hvis jeg ikke kørte meget defensivt. Mange bilister overser mig ved højresving. Jeg er blevet kørt ned to gange. Og jeg kører ikke mere end 35 km/t. Det er kun pga omdrejningsnedsættelse og benzinbesparelsen at jeg har fjernet ringen. Men det ER farligt med en 30'er.
Jeg har tidligere haft motorcykel, og hastighederne er jo noget højere end knallert. Men man befinder sig mellem de andre bilister, og undgår dermed at blive overset på samme måde som med knallerter. Men jeg har prøvet 125cc fra Thansen og andre kinascootere, og de føles ikke rare at køre på over 40 km/t. Så hvis man skal følge trafikken på indfaldsveje eller ringveje, så er det med hjertet oppe i halsen. En dyr Yamaha eller noget italiensk ville sikkert føles mere sikkert, men bliver desværre alt for dyrt. Jeg ville ellers gerne have en Yamaha 250cc maxiscooter, men 50.000 kr. er jo latterligt dyrt.
En decideret MC bliver også dyr, og man kan kun bruge den 6-7 mdr. om året.
Så jeg er sgu lidt i tvivl hvad der nu skal ske. I første omgang kommer ringen på igen, og så må jeg se hvad der sker.
Er der hastighedsbegrænsninger for el-cykler?

PPS: Ved samme razzia stod en ung knægt og måtte forklare en masse om en vistnok kinesisk knallert der mindende lidt om en Sachs MadAss. Den løb rullefeltet ud... dvs den rundede de 100 km/t. Den var vist 3-gears. Politiet troede ikke på at de var en knallert, de holdt mere på at det var en lille motorcykel. Den lød også af mere end 50cc. Han havde vist ingen papirer på den og heller ingen nr.plade selvom den så helt ny ud.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Re: Rullefelt med 49,8 km/t

Ulæst indlæg af Jps »

Der bliver kun trukket een km fra på rullefeltet, men 3 km hvis det er en lasermåling. Begge dele er prøvet. Og mig bekendt koster det stadig kun 1500 kr, at køre over 43 på på rullefeltet. Jeg blev målt til 53,2 km/t i 2012, som så blev fratrukket den ene km, så resultatet var 52,2 km/t= 1500 kr i bøde. Og jeg blev lasermålt for en lille uges tid siden til 36 km/t, og her trak de 3 km/t fra. Her fik jeg så ingen fartbøde.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Ulæst indlæg af SMF »

Ok, jeg håber på "kun" 1500 kr. Men jeg mener at bødetaksterne er steget siden 2012 :-(
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:Ok, jeg håber på "kun" 1500 kr. Men jeg mener at bødetaksterne er steget siden 2012 :-(
Man betaler til en offerfond oven i bøden, og den er på 500 kr. Så man kan godt sige at bøderne er blevet dyrere. Synes dog det er åndsvagt at man skal betale til den fond, når der intet offer er i situationen ved en måling enten på feltet, eller via laser. Offerfonden blev vist indført i 2013 eller 14.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Ulæst indlæg af TOCA »

Der er rart på cykelstien, hvis det ikke lige var for bilister, der ku kikker 5m op ad den, før de drejer, og cyklister med hovedtelefoner.

45km/t ude på vejen er rart, inde i byen, fordi man ligger der hvor bilisterne kikker, bortset fra når de skifter vognbane, har haft to tæt på oplevelser i dag (de første 2 i år), men ude på ringvejen og andre steder hvor hastighedsgrænsen er over 50, der kan det føles lidt utrygt at blive overhalet af en bil, med den dobbelte hastighed, som kører meget tæt på, fordi han synes man ligger i vejen for hans frihed.

125cc+ så slipper man da for vejspærring følelsen, og må endda tage motorvejen, men det koster jo.

Holder mig foreløbigt til min 45'er, der kan rulle lidt mere, eneste ulempe er, at holde i kø på en indfaldsvej, og blive overhalet af dem på cykelsien, hvor der ikke er kø. Bilister med hovedet under armen, kan man ikke slippe for, uanset hvor man færdes, så passiv kørsel, med den ene hånd på bremsen, er eneste alternativ til en armeret lastbil.

Hvis du vil holde dig til cykelstien, og samtidigt køre lovligt og økonomisk, så vælg en 4 takter, hvis muligt så find en der er høj, som en off-roader, så du stikker op over de parkerede biler, og dermed øger sandsynligheden for at blive set.
Brugeravatar
texfloorball
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: PGO Dr. Big årgang 2001

Ulæst indlæg af texfloorball »

Der er kommet nye bødetakster i marts 2014, her har du link til taksterne for 30km/t scootere/knallerter:

https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vid ... llert.aspx

Henrik
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

texfloorball skrev:Der er kommet nye bødetakster i marts 2014, her har du link til taksterne for 30km/t scootere/knallerter:

https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vid ... llert.aspx

Henrik
Det er samme takster som i 2012 og 13 ;)
.
Besvar