Nu har jeg fået fat i en omdr.tæller beregnet til en 2-takter, og der ser tallene lidt anderledes ud end den første måling
Tomgang er mellem 2000-2250 o/m og fuld acceleration giver 6350 o/m.
Fast hastighed ved 40 km/t siger omkring 5400 o/m og 45 km/t ligger på omkring 5700 o/m. Alt under 5000 o/m må betegnes som sejtrække, hvis den overhovedet vil befinde sig i det område.
Tomgangen har været helt nede på under 800 men så kæmper den også hårdt. Normalt ligger den på ca 2000 o/m.
De andre tal er vel ok på en 2-takter, men når man kommer fra 4-takt er det horribelt. Jeg savner at tøffe afsted med 40 km/t og 2700 omdrejninger. Alligevel når jeg 31 km/l i øjeblikket på 2-takteren. Jeg lå på 35-40 på 4-takteren. Så den er faktisk ret økonomisk når man tænker på at den kører med over 5000 omdrejninger. At den antænder benzinen dobbelt så tit som en 4-takter er måske med til at gøre den forholdsvis økonomisk.
Alligevel havde jeg troet at en 4-takter ville været meget mere økonomisk fordi den kører med lavere omdrejningstal og kun antænder benzinen hver anden gang stemplet er i top.
Har min nede på ca. 1500 i tomgang, ok, ladelampen blinker, ved så lave omdrejninger, men det går jo nok, til gengæld er dem oppe og ramme de 9000, når det går rigtigt vildt for sig
5 km/l ekstra, er faktisk meget, og så sparer du jo også nogle dråber 2T olie, med en 4T'er, plus lugt og larm
Min ruller 1800 i tomgang. går rigtig godt der, men tvivler om 2-takt motoren har godt af den lave rpm??
Hvad siger "tommelfinger" reglen for tomgang??