RPM på en 2-takter
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
RPM på en 2-takter
Er der nogen af jer som har omdrejningstæller eller har målt omdrejningerne på jeres 2-takter 50cc scooter?
Jeg monterede midlertidigt en omdrejningstæller på min VGA Digita i dag, og blev noget overrasket. Den står med 1100 o/m ved tomgang hviklet vel er ok. Men ved acceleration når den kun op på 3300 o/m og ved 45 km/t kører den med 2750 o/m (ring i variator er fjernet).
Men burde den ikke køre med det dobbelte antal omdrejninger? Jeg kan ærlig talt ikke høre om den kører med 3000 eller 6000 o/m. Jeg synes at nogen af jer har berettet, at jeres maskiner kører med tæt ved 10.000 o/m, og derfor lyder 3300 meget lavt. Også selvom der er indbygget omdrejningsbegrænser i CDI'en. I manualen til Digia står der 1,8 HK ved 6000 o/m. Men om den nogen sinde kører med det antal omdrejninger ved jeg ikke.
Selve omdrejningstælleren kan selvfølgelig være lavet til 4-taktere (hvis der er forskel på det). Den fungerer ved at man vikler noget ledning rundt om tændrørsledningen. En 2-takter gnister vel dobbelt så ofte som en 4-takter og derfor kan der muligvis være rod med aflæsningen.
Jeg monterede midlertidigt en omdrejningstæller på min VGA Digita i dag, og blev noget overrasket. Den står med 1100 o/m ved tomgang hviklet vel er ok. Men ved acceleration når den kun op på 3300 o/m og ved 45 km/t kører den med 2750 o/m (ring i variator er fjernet).
Men burde den ikke køre med det dobbelte antal omdrejninger? Jeg kan ærlig talt ikke høre om den kører med 3000 eller 6000 o/m. Jeg synes at nogen af jer har berettet, at jeres maskiner kører med tæt ved 10.000 o/m, og derfor lyder 3300 meget lavt. Også selvom der er indbygget omdrejningsbegrænser i CDI'en. I manualen til Digia står der 1,8 HK ved 6000 o/m. Men om den nogen sinde kører med det antal omdrejninger ved jeg ikke.
Selve omdrejningstælleren kan selvfølgelig være lavet til 4-taktere (hvis der er forskel på det). Den fungerer ved at man vikler noget ledning rundt om tændrørsledningen. En 2-takter gnister vel dobbelt så ofte som en 4-takter og derfor kan der muligvis være rod med aflæsningen.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11436
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: RPM på en 2-takter
Har du læst manualen ?
Kan være den kan indstilles til 4 takt eller 2 takt på en eller anden måde.
Kan være den kan indstilles til 4 takt eller 2 takt på en eller anden måde.
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
Re: RPM på en 2-takter
Der er ingen manual med. Den kostede 13 £ på Ebay. Og ingen justeringsmuligheder overhovedet.
Senest rettet af SMF 29. maj 2015 01:51, rettet i alt 1 gang.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3614
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
- Geografisk sted: Lolland
Re: RPM på en 2-takter
Mine Big's (2takter) ligger på 7.800 omdr. Ved fuld gas (ca. 36 km/t). Da jeg i sin tid kørte ulovligt med et sportkit monteret, lå omdr. på 5.800-6.800, så vidt jeg husker (ca. 75-80 km/t)
.

- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: RPM på en 2-takter
1100 i tomgang lyder fint, lidt lavt, men fint, hvis det er rigtigt, men de andre tal er vist noget i underkanten, så enten kan tælleren ikke følge med, eller også er den noget ukorrekt, 6 - 8000 er det område hvor den burde ligge, ved fuld gas, over 8000 bør kun ske på en vandkølet, eller på anden måde tilpasset maskine.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1267
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: RPM på en 2-takter
Ja, det må næsten være en fejlvisning, ellers er dine ruller i hvert fald Meget slidte eller Meget tunge.
Og hvis den ellers trækker og kører godt, kan det næsten ikke være ved kun 3300. Den ville nok lyde tung og meget presset med så lave omdrejninger, og helt mangle træk-kraft.

Og hvis den ellers trækker og kører godt, kan det næsten ikke være ved kun 3300. Den ville nok lyde tung og meget presset med så lave omdrejninger, og helt mangle træk-kraft.
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
Re: RPM på en 2-takter
Sorry, det var en omdrejningstæller beregnet til en 4-takter. Så forstår jeg bedre.Kymconørden skrev:Ja, det må næsten være en fejlvisning, ellers er dine ruller i hvert fald Meget slidte eller Meget tunge.![]()
Og hvis den ellers trækker og kører godt, kan det næsten ikke være ved kun 3300. Den ville nok lyde tung og meget presset med så lave omdrejninger, og helt mangle træk-kraft.
Jeg må have fat i en anden.
Nogen der er interesseret i at købe den? Jeg kan se at Ebay prisen er godt 100 kr. Kan købes for 50 kr. af mig.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11436
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: RPM på en 2-takter
Er det to knapper der er på ?
Så kan den vel indstilles.
Så kan den vel indstilles.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3614
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
- Geografisk sted: Lolland
Re: RPM på en 2-takter
Big'ens tomgang ligger på ca. 18-1900 omdr.
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
Re: RPM på en 2-takter
Nej, det er to huller til skruer hvis man vil skrue den fast. Ellers sættes den fast med dobbeltklæbende tape.scootergrisen skrev:Er det to knapper der er på ?
Så kan den vel indstilles.
Der er ingen justeringsmuligheder på den her model desværre.