De modeller, som allerede er typegodkendt til 30 km/t sælges stadigt. Men loven er ændret, så knallerter ikke mere typegodkendes, men kører efter EU godkendelsen. Kun få modeller har fået dansk typegodkendelse i 2014, og ingen efter jan 2014, bortset fra et genoptryk. Tror, at det betyder, at de fremover alle er 25 km/t, med mindre det er ældre modeller der har dansk typegodkendelse. Nye modeller, der ikke har dansk typegodkendelse, kører kun 25 km/t.Ja, de 2 modeller (25/30) kører under samme regler.
Der sælges skam stadig ægte 30'ere herhjemme, bl.a. PGO. Det er fortrinsvis alle de kinesiske knallerter, der er 25'ere. Men der findes også mærkevarescootere, som 25'ere. Og det er f.eks. Yamaha Neos 4takt. Speedometeret viste godtnok 32 km/t på den jeg prøvede, men speedometre på knallerter, har det med at snyde med farten. Peugeot Loxoor, som er en ældre model efterhånden, er en 25'r. Nogle af de nyere Peugeot'er, er det også.
Umiddelbart kan jeg dog ikke se noget ulovligt i, at "justere" en 25'er til 30 km/t, når der ikke er en typegodkendelse der siger det kun er en 25'er. Der sættes jo samme krav ved måling af politiet.