Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

OPDATERING 28/04/2015, PROBLEM LØST

Hej folkens herinde på "grisen" :)

Først og fremmest vil jeg sige, at det er et super fedt forum i har herinde, det lader til at være et rigtig seriøst, men også imødekommende sted, at dele sin viden og for nogle, passion for scootere. :P
Nu har jeg ikke læst hele jeres forum igennem, så der er sikkert allerede en tråd om dette, men jeg vil spørge jer til råds.

Here we go:

Har en Baotian BT49QT-12, med en Giantco Sprint motor(tror jeg, i hvert fald en Giantco motor) på. (har knap nok kørt 1000km med den motor på)

Den er sgu noget bedre end den gamle Baotian motor, som jeg har stående i mit kælder-rum. (og der står den fint, hehe)

Men lige her på det sidste, der har jeg godt nok haft nogle problemer med at få "liv i lårtet", som man siger i det Jydske. :P
Skal stå og holde min el-starter inde indtil mit batteri er dødt næsten(så må oplade batteriet hver gang inden jeg kører pt)

Kickstarteren er møg-besværlig at bruge(eller også er jeg bare svag xD )og kan slet ikke få liv i den, når den er kold, så er nødt til at bruge el-starten når det er.
Det skal så siges, at når den så endelig er igang, og er blevet godt varm efter en lille tur, så starter den næsten på første hug bagefter, hvis den ikke er blevet kold igen selvfølgelig. :)

Nå, men alt dette har resulteret i, at jeg har slidt 2 batterier op på et halvt år (selvom de er blevet opladt jævnligt, så har min scooter bare slidt dem op åbenbart). Selv mit sprit-nye batteri (fra Tosse Hansen), kan knap nok få liv i den.

Nå, men...

Har nu prøvet at rense karburator lidt og fået en anden choker(fra min gamle Baotian karburator) på, og nyt tændrør, benzin-filter og slanger...

Er der mere man kan gøre umiddelbart?
Jeg går og venter til imorgen, hvor sandhedens time skal vise om mit ihærdige arbejde har båret frugt. :P

OPDATERING 28/04/2015, PROBLEM LØST
Senest rettet af Søren P 28. april 2015 12:29, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej og velkommen til forummet.

Du kan prøve og kontroller ventilspillerummene.

Også lav din kickstarter.
Af med kickstarterskjoldet også smør det så det køre godt.

Også sørg for at der er god forbindelse for startermotoren.
Kontroller stelforbindelsen og tilføj eventuelt den egen stelledning for at se om det hjælper.

Også rens karburatoren ordentligt og kontroller at der er hul igennem alle steder.
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

Ok, vil i hvert fald få smurt den kickstarter, har desværre ikke så meget værktøj (endnu) så jeg kan justere ventilspillerummene (det kræver søger-blade, ikke?).

Og min stel-forbindelse er noget omstændig, den får stel-forbindelse 2 steder til batteri, så den kan godt lave gnist, men det er bare som om at den enten suger for lidt eller for meget benzin op, når jeg skal starte.
(for mig lyder det som om den får for lidt benzin, i det den først begynder at prøve og antænde benzinen efter et par minutter med elstarteren...)

Og hvis jeg havde trykluft værktøj/blæser, så kunne jeg have skilt karburatoren helt ad og renset den i bund, men den måtte nøjes med en overfladisk rengøring (det trængte den godt nok også til, den var jo helt sort før hehe), men lidt rense-benzin og noget forsigtig tålmodighed, så er den sgu blevet pæn igen.

Nu finder jeg lige straks ud af om alt det jeg har gjordt, virker, og hvis ikke, så må jeg jo lære det ;)
Der kommer status herinde senere!
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

Status:

Nå, nu har jeg fået skiftet:
Benzin-filteret.
Benzin slange til karburator(nu gennemsigtig, så jeg kan se benzinen flyde igennem).
Nyt tændrør (testet, gnister fint på stellet).
En anden(brugt) choker fra min gamle karburator(fra Baotian'en). Det skal siges at de ligner hinanden på en prik, skulle bare bytte om på strøm-stikket.

Men, men, men...

Har ikke haft held med at få liv i den idag. Har ellers prøvet med 2 fuldt opladet batterier, og få gang i dyret, men det er som om den ikke får benzin nok ned til tændrøret? Eller er jeg helt fra den?

Prøvede også lige at skrue tændrøret ud igen, og der var lidt tegn på/lugt af benzin men skal der ikke meget til at få sådan en gammel firtakter igang? :)
For hvis der skal, så må jeg vist hellere få taget den karburator af igen og få den renset helt i bund, inkl. alle dyserne, men det er ikke noget jeg lige kaster mig ud i, hvis nu ikke det er nødvendigt. :)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
Er der god kompression på den? Tydelig modstand når fx blæser-hjulet drejes med hånden?
Hvis der er det, og du siger den gnister fint på stellet, minder det om problemer med tomgangs-systemet i karburatoren, choker, tomgangs-dyse, kanaler.
Ja, som om den kun mangler benzin når den er kold.
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

Nej det kan godt passe den er lidt sløv med kompressionen, det er bare det jeg har frygtet... Nu skal den karburator vist bare have en ordentlig tur, også må vi se hvad der sker.

Og tak for svarene i hvert fald. :)
Brugeravatar
dalle
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. december 2012 16:57
Køretøjer: Giantco Sprint Sport 30 km/t

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af dalle »

Hvis du er for vant til kompressionen på en 2takter, så vær lige opmærksom på, at kompressionen (for det meste) er mindre på en 4takter. Nogen gange kan det føles som om den mangler helt, men efter et par omgange, dukker den op igen.
Det kunne lyde som ventiler der skal justeres, og rensning samt justering af karburator.
Går det helt galt, kan det være benzin tilførslen der hænger.

Det bedste ville være at få fat i et sæt søgerblade. De er GULD værd, når man kører 4takter. Og så få tjekket de ventiler.
Og kan du finde noget kompressor luft, så er det et must til rensning af karburator.

EDIT: Nu er der vel forhåbentlig også nok olie på? Har oplevet at for lidt olie gør at man skal arbejde længe på at få skidtet i gang. (Som jo egentlig kun er godt nok :) )
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

Jeg (heldigvis) ikke blevet vant til 2takter endnu, selvom det tror jeg bliver mit næste forsøg :)

Når jeg holder hånden nede ved indsugningen til luftfilteret, så kan jeg i hvert fald mærke hånden bliver "suget ind", så der må være lidt kompression i hvert fald.

Og ja, tror også desværre min karburator har kæmpet en brav kamp denne vinter (selvom det ikke engang har været nær så koldt som sidste år).
Selv min gamle baotian motor der havde gået 8000 km (mindst), kunne jeg da få liv i med kickstarter :P

Men ja, der er også nok olie på :) Tjekkede sidst, før og efter jeg havde kørt. Desuden havde jeg lige skiftet olie for 1000km siden, så det burde virkelig ikke være det.

Jeg vil give jer en status herinde, så snart karburatoren har fået en (meget) kærlig hånd. :)
Brugeravatar
Søren P
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. marts 2015 13:54
Køretøjer: Baotian/Giantco Sprint mutant

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af Søren P »

Ok lige et spørgsmål:

Når jeg puster i benzin slangen, der går ned til karuburatoren, skal jeg så ku' puste benzinen igennem? Fordi jeg kan ikke få noget som helst, andet end luft(ved lunge kraft) igennem. Kan det tyde på at karburatoren er helt stoppet til?
Fordi så forstår jeg bedre hvorfor jeg ikke kan starte xD
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint, kan knap nok starte...

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej ikke rigtigt, men hvis du løsner drænskruen i bunden af karburatoren skal der komme benzin ud.
Når du suger i vakuumslangen skal der komme mere benzin ud.
Besvar