Røg fra forrør

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11224
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lav eventuelt en video af det.

På 2 takt er der gerne bare en olietank hvor der skal være motorolie i.
Der er ikke nogen oliepind fordi der skal ikke være et bestemt niveau.
Men der er en kontakt så olielampen lyser når der ikke er så meget olie tilbage.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af balle »

Nææ, der er ikke motorolie i motoren på din 2-takter, men derimod en olietank hvorfra olien blandes med benzinen inden den suges ind i motoren. Du må endelig holde øje med oliestanden; mon ikke der er en advarselslampe for lavt oliestand? Hvor gammel er scooteren? Jeg tænker her på garanti.

Venligst Erik.

UPS: Så ikke scootergrisens indlæg på side 2, sorry
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af SMF »

balle skrev:Nææ, der er ikke motorolie i motoren på din 2-takter, men derimod en olietank hvorfra olien blandes med benzinen inden den suges ind i motoren. Du må endelig holde øje med oliestanden; mon ikke der er en advarselslampe for lavt oliestand? Hvor gammel er scooteren? Jeg tænker her på garanti.

Venligst Erik.

UPS: Så ikke scootergrisens indlæg på side 2, sorry
What?? Kører krumtappen ikke rundt i olie? Hvordan smørres/køles det så det ikke brænder sammen nede i motoren? Jeg troede at 2-takt olien blev blandet med benzinen for at smøre og køle stempel/cyl/topstykke. Men hvad smører så resten af motorens indvendige dele?
Hvis det er 2-takt olien der bliver pumpet ind i motoren og smører, hvor forsvinder olien så hen? hehe Den bliver måske brændt af, deraf den blå røg bagved enhver 2-takt knallert...
Ny verden for mig.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11224
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På 2 takt bliver olien pumpet/suget ind i motoren en lille smule af gangen ligesom benzinen også kommer den rundt og smører delene og ud gennem udstødningen.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af SMF »

Okay, men jeg havde engang en Yamaha FS1 som også var en 2-takter, og der var oliesump smøring. Men der var jo også tilbage i 1980'erne. Men jeg troede bare at alle 2-taktee havde oliesump. Men det gør da tingene lidt billigere i drift. Jeg havde forventet at jeg både skulle bruge penge på 2-takt olie OG motorolie.
Jeg er spændt på hvor langt den kører på literen. Det vender jeg tilbage med, men jeg forventer ikke meget mere end 15-20 km/l. (Tilføjelse: den kører ca. 26 km/l).
Der er vist også forskellige måder en Digita kan være begrænset på. Nogle har en ledning med stik, som kan pilles fra hinanden nede ved CDI'en. Det skulle fjerne omdrejningsbegrænsningen. Og nogle skulle også have en ring i variatoren. Jeg tror min har begge dele. Det lyder sådan når jeg kører.
Det er faktisk lidt træls at skulle starte helt forfra med at lære en scooter at kende, når jeg nu lige havde fundet ud af så meget om mine 4-taktere...
Kører en 2-takter fx kortere tid før stempel eller cylinder skal skiftes?
Jeg har for øvrigt en lille omdrejningstæller jeg vil prøve at montere, for at se hvor højt omdrejningstal den kører med.
Senest rettet af SMF 7. april 2015 18:54, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11224
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vel gearingen der har oliesump på Yamaha FS1.
Det er der også på scootere i reduktionsgearet bagerst på motoren ved baghjulet.

2 takt olie er motorolie.

Syntes der er mange flere der skriver om at skifte stempel og cylinder på 2 takt end 4 takt.
Det er nok bedre smurt og kølet på 4 takt når motorolien kan plaske op og smøre og køler når krumtappen drejer rundt.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af Katana »

Der er ikke motorolie på 2t, så du behøver ikke lede efter oliepinden længere. Motoren smøres af olien der tilsættes benzinen.

Ps. Du skal heller ikke lede efter ventilerne!. :)
Brugeravatar
lasse121218
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. marts 2015 14:19
Scootere: Sachs Madass, 50cc, 2004

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af lasse121218 »

På en totakter blander man olie i benzinen, i stedet for at fylde det på separat, så derfor bliver det også fordelt til alle indvendige lejer mm, i stedet for oliekanaler fra en olietank ;)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af Jps »

lasse121218 skrev:På en totakter blander man olie i benzinen, i stedet for at fylde det på separat, så derfor bliver det også fordelt til alle indvendige lejer mm, i stedet for oliekanaler fra en olietank ;)
Kommer da helt an på, hvilken årgang knallerten er fra. De moderne scootere har seperat olieblander. Knallerter fra 60-80'erne, har ikke alle olieblander monteret. Mener der er 2-3 knallerter fra 70'erne (bla. Suzuki K50), der har olieblander monteret. Resten skal ha' det i benzinen, enten ved at man blander selv, eller fra en stander, hvor olien er blandet i benzinen.
Brugeravatar
lasse121218
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. marts 2015 14:19
Scootere: Sachs Madass, 50cc, 2004

Re: Røg fra forrør

Ulæst indlæg af lasse121218 »

Ja men det bliver jo stadig blandet i benzinen inde i motoren
Besvar