Piaggio Typhoon bundtræks problemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Fjollefyren
1. Rang
1. Rang

Piaggio Typhoon bundtræks problemer

Ulæst indlæg af Fjollefyren »

Hej SG!

Først vil jeg sige tak for et fedt forum, min bruger er ny herinde, men har brugt jeres forum meget, nu blev det tid til første indlæg :)

Jeg har købt mig en brugt Piaggio Typhoon, med pillet skive, og ubegrænset Sito+ udstødning på, udover det er den std.
Mit problem er at den ikke trækker godt fra bunden. Til at starte med kom der først gang i den når speedometeret kom op på mellem 30-40, når den så kom det er der så også gang i den, og den kører ellers godt. Hvis jeg holdte stille og skulle op ad en kantsten, skulle jeg give bundgas, og nærmest hjælpe den for at komme frem.
I kan forestille jeg hvordan det har været fra lyskryds til lyskryds midt inde i byen.
Med min MEGET sparsomme viden om scootere, fik jeg så fat i en Malossi Multivar med 7,2 grams ruller (dem der fulgte med), for at se om det kunne løse problemet, den medfølgende hvide trykfjeder skiftede jeg ikke.
Det hjalp en hel del, det meget langsomme, og så derefter "hidsige" optræk blev jævnet en del ud, og den tager fat nu ved en 15-20 km på speedometer, og dør ikke helt når den skal op ad kansten/op ad bakke fra 0 km/t.
Jeg er dog stadig ikke tilfreds, den tager stadig ikke ordentlig fat fra starten sammenlignet med andre scootere jeg har kørt på.

Jeg håber i kan hjælpe med et bud på hvordan jeg kan fikse det :)

Bonusinfo: Den kører ca. 70 efter gps på toppen, har kørt ca 10.000 km, årgang kender jeg pt desværre ikke, men det er en udenplade model :)

Mvh. Fjolle
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Piaggio Typhoon bundtræks problemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej godt du kan lide forummet.

Kan være det er koblingen som ikke tager ordentligt fat.
Eller måske kileremmen.
Brugeravatar
Fjollefyren
1. Rang
1. Rang

Jeg skiftede samtidig og kilerem, nu når jeg skulle derind og rode anyways :)
Men ja det kunne da godt være. Er det så trykfjeder vi snakker om der skal gøres noget ved?
Der fulgte jo en med til variatoren, en hvid malossi trykfjeder, jeg har søgt nettet igennem, men kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal skifte den?
Den der sidder i nu er gul. Jeg fik at vide at alt var std i den, men man kan jo aldrig vide.
Måske der er blevet skiftet til en der er for hård`?
Har fjedre universelle farvekoder der fortælle om hvilket kg pres der er på?

Undskyld for alle de spørgsmål hehe :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Skifte fjederen og find ud af det.

Nej farverne følger vist ikke nogen standard mellem de forskellige producenter.

Men tænker mere det er koblingen.
Brugeravatar
Fjollefyren
1. Rang
1. Rang

Okay, vil prøve at skifte fjederen.
Undskyld jeg spørger dumt, ved ikke så meget om det, men når vi snakker om tryk fjederen troede jeg også vi snakkede om koblingen hehe.

Når du siger det kan være koblingen, snakker vi så et skift af hele koblingen? Kan man justere den?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Du kan starte med at kigge på den.
Der sidder gerne 3 koblingsarme. Kan være de er så stramme at de har svært ved at blive slynget ud eller at belægningen er slidt eller noget.
På standard kobling er der vist ikke noget man kan justere, men man kan skifte fjedrene ligesom med trykfjederen.
Besvar