En kold tur
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: En kold tur
Ja puha siger jeg også når jeg køre bag en 2 takt i mange tilfælde.
Nogen gange stopper jeg og vente til den er kørt længere væk så man ikke køre lige bag den og indånder udstødningen.
2 takt scootere sender alt olien med ud af udstødningen så derfor lugter de mere.
Hvor på en 4 takt der bliver olien genbrugt og langt det meste bliver inden i motoren.
Men hvis den oste rigtig meget så det sikkert fordi oliepumpen er forkert justeret så der kommer for meget olie igennem.
Der noget med at olie kan samle sig i udstødningen hvis man køre korte ture også skal man vist lige køre en lang tur så udstødningen bliver rigtig varm sådan at olien bliver brændt af.
Kan du huske hvad farve røgen havde ?
Det noget med at røgens farve kan fortælle hvad der er galt.
Røgen aftager vist nok efterhånden som motoren varmes op.
Nogen gange stopper jeg og vente til den er kørt længere væk så man ikke køre lige bag den og indånder udstødningen.
2 takt scootere sender alt olien med ud af udstødningen så derfor lugter de mere.
Hvor på en 4 takt der bliver olien genbrugt og langt det meste bliver inden i motoren.
Men hvis den oste rigtig meget så det sikkert fordi oliepumpen er forkert justeret så der kommer for meget olie igennem.
Der noget med at olie kan samle sig i udstødningen hvis man køre korte ture også skal man vist lige køre en lang tur så udstødningen bliver rigtig varm sådan at olien bliver brændt af.
Kan du huske hvad farve røgen havde ?
Det noget med at røgens farve kan fortælle hvad der er galt.
Røgen aftager vist nok efterhånden som motoren varmes op.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
Det kolde vejr giver mere røg fra en 2takter fordi luften jo er kold. Hvis luften er varm ser man ikke en hvid røgsky efter den, med mindre den er forkert indstillet.
. Men da de nyere 2taktere er udstyret med katasylator og en "røgvender", oser de ikke mere end hvad en 4takter gør
.


- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
Har været ude og køre 60 km idag i -1 gr. Og jeg frøs ikke.
. Vejene var nogenlunde farbare. Jeg holdt mig bevidst fra cykelstier, idet de ikke bliver prioriteret højt nok, til at blive ryddet 100%.

-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: En kold tur
Åh ja 60 km
Har du varme i håndtagene ?
Jeg var forresten ved at falde på røven igår da jeg var ude at gå.
Måske kan i huske bambi på glatis... sådan så jeg ud men jeg reddede den men fuck det var tæt på jeg var faldt på røven. Eller det havde nok været hovedet først.
Og hvad er en røgvender ?

Jeg var forresten ved at falde på røven igår da jeg var ude at gå.
Måske kan i huske bambi på glatis... sådan så jeg ud men jeg reddede den men fuck det var tæt på jeg var faldt på røven. Eller det havde nok været hovedet først.
Og hvad er en røgvender ?
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
Nej jeg har ikke varme i håndtagene, men et par gode hansker fra Thansen kan gøre det. Ellers kan man jo sætte "bedstefarluffer" på styret, som beskytter mod vind og vejr.
En røgvender er en dims der sidder på både 2 og 4taktere, så du burde også ha' en på din Super 8?
En røgvender er en dims der sidder på både 2 og 4taktere, så du burde også ha' en på din Super 8?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: En kold tur
Ifølge det info jeg har så er det netop det med oliepumpen ikke er justeret korrekt eller olie i udstødningen som skal brændes af på grund af korte ture hvis røgen er hvid eller blå.
Nu lægger jeg ikke mærke til om der er mere røg fra min 4 takt om vinteren men er der helt normalt at en 2 takt oser om vinteren selvom det hele er justeret korrekt ?
Med røgvende mener du så åbentbart en udstødning.
Jeg kan da godt nok ikke holde mine fingre varme 60 km og jeg har scooterluffer ud over styret.
Mine vanter er sådan nogen med en på hver finger og jeg tænkte man måske har lettere ved at holde varmen hvis fingrene er samlet i 1 luffe. Er det sådan nogen du har ?
Nu lægger jeg ikke mærke til om der er mere røg fra min 4 takt om vinteren men er der helt normalt at en 2 takt oser om vinteren selvom det hele er justeret korrekt ?
Med røgvende mener du så åbentbart en udstødning.
Jeg kan da godt nok ikke holde mine fingre varme 60 km og jeg har scooterluffer ud over styret.
Mine vanter er sådan nogen med en på hver finger og jeg tænkte man måske har lettere ved at holde varmen hvis fingrene er samlet i 1 luffe. Er det sådan nogen du har ?
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
Det er denne dims, der sidder på de fleste nyere knallerter. Den er tilsluttet 2 gummislanger. En der går fra et rør på udstødningen op til røgvenderen, og en der går ned til variatorhuset (ihvertfald på Big), så røgen fiser den vej ud.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
Mine hansker er med 5 fingre
. Og ang. oliepumpen, så kan den ikke justeres på Big. men på Runneren kan den godt.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=460 ... =282593841

http://www.thansen.dk/product.asp?c=460 ... =282593841
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11398
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: En kold tur
Det ligner en reed valve.
Det er en ventil så udstødningsgasserne ikke kan komme ud. Men at der godt kan komme frisk luft ind til udstødningen.
Den ekstra luft som suges ind hjælper med at forbrænde uforbrændt benzin i katalysatoren.
Det mener jeg da i hvert fald.
Her er den på min scooter.

Upload gerne flere billeder hvis du har så man kan se hvor den er tilsluttet.
Det er en ventil så udstødningsgasserne ikke kan komme ud. Men at der godt kan komme frisk luft ind til udstødningen.
Den ekstra luft som suges ind hjælper med at forbrænde uforbrændt benzin i katalysatoren.
Det mener jeg da i hvert fald.
Her er den på min scooter.

Upload gerne flere billeder hvis du har så man kan se hvor den er tilsluttet.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: En kold tur
scootergrisen skrev:Det ligner en reed valve.
Det er en ventil så udstødningsgasserne ikke kan komme ud. Men at der godt kan komme frisk luft ind til udstødningen.
Den ekstra luft som suges ind hjælper med at forbrænde uforbrændt benzin i katalysatoren.
Det mener jeg da i hvert fald.
Her er den på min scooter.
Upload gerne flere billeder hvis du har så man kan se hvor den er tilsluttet.
Kan da godt være den virker på den måde du beskriver. Men jeg kalder den alligevel for en røgvender
