Aftuning af Comet

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Aftuning af Comet

Ulæst indlæg af TOCA »

Hej forum.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en bedaget PGO Comet, som egentligt kører fint, og ser fin ud.

Desværre kører den en anelse hurtigere end Politiet synes om. Det eneste jeg har kunnet få at vide, fra den tidligere ejer er, at begrænseren i udstødningen er fjernet, og det er ikke muligt at spørge ham om mere :(

Jeg kunne naturligvis bare købe en ny original udstødning, men de koster mere end jeg har råd til, så jeg tænkte, at man måske kunne gendanne sådan en begrænser? Evt. ved at sætte en pakning på, med et hul, i den lovlige diameter? Men hvad er den diameter?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Re: Aftuning af Comet

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:Hej forum.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en bedaget PGO Comet, som egentligt kører fint, og ser fin ud.

Desværre kører den en anelse hurtigere end Politiet synes om. Det eneste jeg har kunnet få at vide, fra den tidligere ejer er, at begrænseren i udstødningen er fjernet, og det er ikke muligt at spørge ham om mere :(

Jeg kunne naturligvis bare købe en ny original udstødning, men de koster mere end jeg har råd til, så jeg tænkte, at man måske kunne gendanne sådan en begrænser? Evt. ved at sætte en pakning på, med et hul, i den lovlige diameter? Men hvad er den diameter?
Er det denne udstødning består begrænsningen af et lille blindrør og så katalysatoren som sidder i udstødningen (kan ikke fjernes) Der er så også et friskluftsysten monteret på et rør på udstødningen.

http://www.kgi.dk/product-11572-1634.php
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2

Ulæst indlæg af TOCA »

Hmmm... Den ser ikke helt sådan ud, så måske jeg har en større opgave :/

https://flic.kr/p/pafwwt

På den du linker til, er der tydeligt svejset en begrænserskive i indgangen, og sådan en har der, som jeg forstår det, også siddet i den udstødning, der sidder på nu, og det er den, jeg formoder kan erstattes af en pakning, med den rette størrelse hul?
Umiddelbart skulle det vel ikke gøre nogen forskel, om den begrænsede åbning sidder på cylinderens udblæsning, eller 5mm nede i svanehalsen?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:Hmmm... Den ser ikke helt sådan ud, så måske jeg har en større opgave :/

https://flic.kr/p/pafwwt

På den du linker til, er der tydeligt svejset en begrænserskive i indgangen, og sådan en har der, som jeg forstår det, også siddet i den udstødning, der sidder på nu, og det er den, jeg formoder kan erstattes af en pakning, med den rette størrelse hul?
Umiddelbart skulle det vel ikke gøre nogen forskel, om den begrænsede åbning sidder på cylinderens udblæsning, eller 5mm nede i svanehalsen?

Den du har billede af, ser lovlig ud. Den plastikdåse der sidder ovenpå røret er til friskluftsystemet, som er tilsluttet et rør ovenpå variatorhuset. Og der kan være forskellige lovlige udstødninger, til flere årgange af samme model.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2

Ulæst indlæg af TOCA »

Jeg tror vi taler forbi hinanden :(

Det, som den forrige ejer har fortalt er, at han har fjernet en ring fra udstødningen, så den kører hurtigere. Jeg har så haft udstødningen af, og konstateret, at der mangler den ring, der normalt er svejset på, med to svejseklatter, lige i starten af svanehalsen, og går derfor ud fra, at det er den, der er tale om, den kaldes også for udstødnings begrænseren. Der er ikke andre steder, man kan komme til noget som helst på den type udstødning, med mindre man bruger en dåseåbner.

Så spørgsmålet er: Hvad er diameteren på hullet i den ring?

Hvis jeg kender den diameter, kan jeg lave en ny begrænser, for en brøkdel af hvad en ny udstødning koster, og slipper så for, at skulle kigge mig over skulderen, hver gang jeg sætter tændingsnøglen i :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:Jeg tror vi taler forbi hinanden :(

Det, som den forrige ejer har fortalt er, at han har fjernet en ring fra udstødningen, så den kører hurtigere. Jeg har så haft udstødningen af, og konstateret, at der mangler den ring, der normalt er svejset på, med to svejseklatter, lige i starten af svanehalsen, og går derfor ud fra, at det er den, der er tale om, den kaldes også for udstødnings begrænseren. Der er ikke andre steder, man kan komme til noget som helst på den type udstødning, med mindre man bruger en dåseåbner.

Så spørgsmålet er: Hvad er diameteren på hullet i den ring?

Hvis jeg kender den diameter, kan jeg lave en ny begrænser, for en brøkdel af hvad en ny udstødning koster, og slipper så for, at skulle kigge mig over skulderen, hver gang jeg sætter tændingsnøglen i :)
Du må ifølge loven, ikke selv lave en begrænsning, så hvis den udstødning skal ha' en begrænsning i, må du til lommerne og købe en ny.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvad dimensioner den har.
Der er vist ikke så mange der har PGO Comet men det kan jo være den har samme dimensioner på andre PGO'er.
Du kunne prøve at spørge efter nogen har som fjernet sådan en ring fra deres udstødning om de vil sælge den til dig. Det kan ikke hoste meget og sende den i et brev.
Eller om de vil måle den for dig.
Ellers hvis ikke det kan lykkedes så kunne du prøve og kigge på billeder og cirka se dimensionerne.
Så skal du bare have sat den fast. Kan være det bliver kedeligt hvis den sidder løst og kan komme ind mellem stempel og cylinder.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg lavede engang en begrænsning ud af en 2mm bred spændeskive. Hullet i den, var vist 12-14mm. Den hjalp så ikke på farten.
Begrænsning og pakning.jpg
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2

Ulæst indlæg af TOCA »

scootergrisen skrev:Jeg ved ikke hvad dimensioner den har.
Der er vist ikke så mange der har PGO Comet men det kan jo være den har samme dimensioner på andre PGO'er.
Du kunne prøve at spørge efter nogen har som fjernet sådan en ring fra deres udstødning om de vil sælge den til dig. Det kan ikke hoste meget og sende den i et brev.
Eller om de vil måle den for dig.
Ellers hvis ikke det kan lykkedes så kunne du prøve og kigge på billeder og cirka se dimensionerne.
Så skal du bare have sat den fast. Kan være det bliver kedeligt hvis den sidder løst og kan komme ind mellem stempel og cylinder.
Jaaah! Er der en, der lige har målene? Det var jo bare det jeg efterlyste :lol:

Kan godt se, at det ikke er den mest solgte scooter, nogle kalder den endda for øgenavne, men til den pris, jeg har fået den til, må man jo forvente, at der skal lidt knofedt til, før den er pæn nok til at vise frem, og reservedele er heldigvis lette at finde på nettet, hvis man har penge nok :)
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2

Ulæst indlæg af TOCA »

Jps skrev:Jeg lavede engang en begrænsning ud af en 2mm bred spændeskive. Hullet i den, var vist 12-14mm. Den hjalp så ikke på farten.
Begrænsning og pakning.jpg
12 - 14 mm, er da et udgangspunkt :)

Kan da godt tænkes, at der er fiflet med andre dele også, men man må jo starte med det, som man har fået at vide af sælger, som ikke vidste ret meget, og forrige ejer er ikke længere til rådighed :|

Jeg har heldigvis en lang vinter til, at få den sat i stand :D
Besvar