Aerox speedometer virker ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Aerox speedometer virker ikke

Ulæst indlæg af aeroxfreak »

Hej Scootergrise :lol:

Jeg har et problem med mit speedometer (analogt) på min yamaha aerox (2002 model), det virker ikke, eller det vil sige, jeg går ud fra at det enten er kablet eller drevet det er galt med, jeg har derfor prøvet at afmontere kablet ved speedometerdrevet for at tjekke det, men jeg kan simpelthen ikke få det ud :thumbdown: og jeg tør ikke hive og flå alt for hårdt i det, så jeg ender med at skulle købe nyt drev.

Kan i se ud fra vedhæftede billeder hvad der kan være galt, eller skal jeg løsne noget andet for at få kablet ud, eller skal jeg virkelig bare hive til, hvad kan der være galt hjælp hjælp hjælp :angel: :clap:
Vedhæftede filer
speedodrev2.JPG
speedodrev2.JPG (78.23 KiB) Vist 6399 gange
speedodrev1.JPG
speedodrev1.JPG (62.74 KiB) Vist 6399 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Aerox speedometer virker ikke

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
På øverste billede kan man se enden af en skrue kikke frem ude til højre.
Den skal vist skrues helt ud før det kan trækkes fra hinanden.
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Det har jeg prøvet, men det er ligesom om at den er støbt ud i et med selve speedometerdrevet... Og selve hullet passer ikke til noget værktøj synes jeg :-(
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

aeroxfreak skrev:Det har jeg prøvet, men det er ligesom om at den er støbt ud i et med selve speedometerdrevet... Og selve hullet passer ikke til noget værktøj synes jeg :-(
Hvis det er sneglen på det nederste billede du vil ha' ud, kan det ikke lade sig gøre. Den er en del af speedometerdrevet. Speedometerkablet går ned i den, hvilket du vil kunne se, hvis du skruer kablet af.
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Nej det var sådan set kun kablet jeg ville have ud :-), men kan bare ikke forstå at det sidder så fast nede i sneglen, ligesom om at man skal løsne noget andet også, men måske der kun er vold og magt tilbage...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

aeroxfreak skrev:Nej det var sådan set kun kablet jeg ville have ud :-), men kan bare ikke forstå at det sidder så fast nede i sneglen, ligesom om at man skal løsne noget andet også, men måske der kun er vold og magt tilbage...

Skru' yderkablet af i begge ender (ved speedometer og drev ;) ) og fjern yderkablet. Så er inderkablet frit tilgængeligt. Du kan så bruge en tang til, at prøve at hive kablet ud af drevet. Det kan lade sig gøre (er prøvet).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan sammenligne med de her billeder : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ometer.php
Du mangler sådan en snegl på indersiden, har du den ?

Hvis du skruer gevindene fra hinanden så vil jeg da tro at du skulle kunne tage kablet helt af.
Eventuel hold med en tang på gevindet og hiv i kablet. Men pas på du ikke klemmer for hårdt på gevindet så der kommer for dybe mærker.
Kan være det er rustet lidt fast.

Smør eventuelt det nye kabel hvis du sætte et nyt på så holder det nok længere.
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Tusind tak for jeres indlæg, nu har jeg lidt at arbejde med :-) jeg gir en update så snart jeg har overskud til at kigge på det igen...
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Update: jeg har nu fået speedometerkablet afmonteret, men det viser sig at kablet er knækket nede i selve gevindet på speedometerdrevet, og jeg kan simpelthen ikke få det hele op af de gamle tråde fra det gamle speedometerkabel nede i gevindet, er der nogen der ved om man kan pille det gevindstykke ud af drevet, så man kan komme til at rense det ordentligt, eller er det ikke meningen at det skal skilles ad...?
Brugeravatar
aeroxfreak
1. Rang
1. Rang

Jeg synes ihvertfald at det sidder temmelig godt fast det gevindstykke...
Besvar