Anbefaling af powerluftfilter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Jeg tror jo mere jeg læser at det mere er omvendt. At blandingsskruen styrer tomgangen. Men i må jo rette mig hvis jeg er galt på den.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af Kymconørden »

ttpgogmax skrev: At blandingsskruen styrer tomgangen.
Præcis. Blandings-forholdet ved tomgang og de helt lave omdrejninger er skruens eneste opgave.
Den skal trimmes når du har fået motoren op at køre med de nye dele, så tomgangen står perfekt.
Når det er gjort handler resten kun om hoveddysen, og finde den der "trækker" aller bedst med den udstødning og de luftforhold du nu engang har monteret.

Da karburatorens forskellige systemer (tomgang, nål, nåledyse, hoveddyse osv) arbejder sammen om at give det rette bl-forhold under alle tænkelige forhold, har de osse forbindelse med hinanden og har hver i sær en lille indvirkning på det samlede bla-forhold.

Derfor kan man i visse tilfælde få motoren til generelt at "køre lidt bedre" ved at tvinge skruen ud af sin "tomgangs-indstilling" og enten gi eller ta lidt til det samlede bl-forhold. Det er småting, og ikke en løsning efter bogen, da man derved så kører rundt med en enten al for fed eller mager tomgangs-blanding.

Hvis en motor går godt i tomgang (skruen er justeret), men ikke kører godt ved fuld gas er det kun hoveddysen der skal trimmes.

Du har nok læst det, men I dette afsnit står det godt beskrevet:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ingsomrade
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

okay så blev jeg så klogere men man er jo egentlig ret begrænset mht at trimme luften når man dyser op. Hvis man beholder den originale luftfilter så er det luft den giver
jo balanceret til den dyse scooteren er født med. Hvor er det præcist at blandingsforholdet udligner sig?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af Kymconørden »

ttpgogmax skrev:..man er jo egentlig ret begrænset mht at trimme luften når man dyser op.
Ja, og derfor gør man det også omvendt. Man trimmer dyse-størrelsen ind efter luftstrømmen.

Hvis du tager en velfungerende motor og sætter dele på der vil øge/forbedre dens luftstrøm, (og præcis det vil man når man skal ha mere effekt),
så er det i sidste ende hoveddysen der så skal trimmes ind. Altså finde en størrelse der passer den nye luftstrøm. (71, 74, 78, 81?)

Det kan tage rigtig mange dyse-forsøg at få bl-forholdet lige i skabet, det er derfor der findes dyse-sæt med forskellige størrelser, da det ikke er til at regne ud på forhånd, men skal prøves, og prøves for at ramme helt plet.

Det er nemmere at skifte dyse, end at skulle justere lidt på luftstrømmen. Derfor er det med hoveddysen man trimmer blandings-forholdet ind til den nye luftstrøm, og ikke omvendt.
ttpgogmax skrev:Hvor er det præcist at blandingsforholdet udligner sig?
Hvad mener du med udligner?
Mellem karburatorens systemer eller hvordan?
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Jo hvis jeg som du skriver starter med at dyse op hvor skal jeg så trække den ekstra luft fra så blandingen udligner sig.
Hvad er det for nogen dele du skriver om man kan sætte på en velfungerende motor for at øge dens luftstrøm??
hvordan med den gg udstødningen? Den vil da ikke give luft, men kun kunne komme af med mere udstødning ikke?
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Jeg tænkte på om man kunne få en studs med et større gennemløb fordi så måtte den da få mere luft eller hvad?
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

mht studsen har jeg set en på 19mm og en på 21mm. Ved du hvad der er standarden???? Fordi hvis det er 19mm så er der da 2mm at hente der!!!
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af Jps »

ttpgogmax skrev:mht studsen har jeg set en på 19mm og en på 21mm. Ved du hvad der er standarden???? Fordi hvis det er 19mm så er der da 2mm at hente der!!!
De 19mm kan være til 30'ren og de 21 mm til 45'ren.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hvad med det andet. Er der noget fornuft i det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Anbefaling af powerluftfilter

Ulæst indlæg af Jps »

ttpgogmax skrev:Hvad med det andet. Er der noget fornuft i det.
Det andet? :)
Besvar