Større Dyse

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hej
Jeg har en pgo gmax fra 2009 der stadig kører som en drøm. Dengang jeg kørte lovligt kunne den med tophastighed tage
næsten 10.000 opm og samtidig læste jeg også på nettet at lejerne ikke kunne holde til at køre lovligt ret lang tid.
Motoren var oprindeligt ikke lavet til at være begrænset på flere måder, men når de kommer til dk kommer begrænsningerne på og det går ud over motoren og benzinøkonomien. Derfor startede jeg kort efter at jeg havde købt maskinen med at tage variatorskiven af og det i sig selv gjorde at jeg fik en topfart på 50-60 km/t og opm holdt sig altid under 7000. Sådan kørte jeg indtil for nylig. Jeg havde længe gået og tænkt på hvordan jeg nemmest kunne få noget mere optræk, fordi den var ikke glad for bakker. Der var flere der anbefalede at jeg fjernede den tragt der sidder nede ved membranerne. Da det endelig var lykkedes kom der jo meget mere acceraleration på og bakkerne var ikke længere noget problem. Nu har jeg så købt 2 dyser der er 1 og 2 numre større end den der sidder i karburatoren.
Mit spørgsmål er så at hvis jeg sætter en større dyse på skal jeg så ikke regulere på luftskruen/blandingsskruen så den får mere luft når nu den får mere benzin via større dyse. Blandingen må jo hverken være for fed eller tynd.
Er det vejen frem? Større dyse og så justere luftskruen????

På forhånd tak
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det tror jeg ikke fordi luftskruen har betydning ved lav hastighed og hoveddysen har betydning ved høj hastighed.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af Kymconørden »

ttpgogmax skrev: Større dyse og så justere luftskruen????
Hey.
Nej, det vil umiddelbart ikke gavne noget. Luftskruen er kun til at justere blandings-forholdet ved tomgang og helt lave omdrejninger.
Så hvis din tomgang ellers står fint, skal du ikke justere på skruen når du trimmer på hoved-dysen.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Okay det der skete var at jeg satte en dyse i der var 2 numre større i og prøvede at starte den.
Den kunne sagtens starte men ikke tage gas da jeg kunne høre at blandingen var for fed.
Da jeg i første omgang ikke gad at bøvle med at få karburatoren af igen så fjerne jeg begrænsningen
I luftfilteret. Det gjorde at blandingen blev rigtig men den larmer mere nu fordi hullet ind til luftfilteret er større.
Det må være muligt at åbne mere for luftskruen/blandingsskruen og så må det kunne gøre det istedet for det større hul
I luftfilteret. Jeg skal ikke have den til at køre hurtigere men jeg er glad for optræk.
Hvis der er nogen af jer der er sikre på hvad i taler om, og det er i nok mange der gør så vil jeg være glad for lidt hjælp.
Jeg tiltrækker mig jo mere opmærksomhed nu da den laver mere larm.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Mht luftskruen så skulle der både være en der justerer tomgangen og en der justerer blandingsforholdet.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

hvad skal jeg så gøre idet at blandingen er lidt for fed selvom den dog kan køre med begrænsningen fjernet i luftfilteret.
Hvordan for jeg givet din noget mere luft? Er min eneste mulighed at lade luftfilterbegrænsningen være fjernet og så evt
gå et nummer ned i dyse, således at jeg kun er gået et nummer op.
Jeg havde bare fået opfattelsen af at der både var en skrue til tomgang og så en til at regulerer blandingen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af Kymconørden »

En opsummering:

Nej, du kan ikke hente noget luft af betydning via luftskruen til hoved-dysen. Skruen er til tomgangen, ikke fuld gas!
Korrekt, tomgangs-systemet består af en luft-skrue/blandings-skrue og en tomgangs-skrue.
Er din tomgang i orden så lad dem være, de er kun til tomgangen, ikke fuld gas!
Korrekt, du skal finde en hoved-dyse der passer til luftstrømmen uden tragten. (ved fuld gas).
Bliver du træt af larmen, sæt tragten i igen og en passende hoved dyse.

Læs om karburatorens funktioner her:http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... urator.php
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Tak for hjælpen. Det er ret træls at jeg kun kan give mere luft på den måde og
Da det larmer for meget er jeg gået tilbage til den oprindelige dyse og begrænsningen.
Men hvad så hvis der kommer en større karburator, så må den da suge mere luft.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, desværre. :thumbdown:
I dit tilfælde er det ikke selve karburatoren der er begrænsningen, men derimod luft-filterkassen, og motorens evne til at suge luft igennem den.
Udstødningen har stor betydning for motorens sugeevne, eller en bedre indsugnings-membran kunne du måske overveje for bedre optræk. :thumbup:
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Større Dyse

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Okay så jeg kan regne ud at hvis jeg skal have mere ud af min gmax så
Kræver det mere end bare bare lige et par hurtige ændringer.
Selvom princippet bag en forbrændingsmotor er det samme er det alligevel
Blevet noget anderledes siden puch maxi osv.
Men i skal have tak. Jeg har lært en del mere.
Men jeg tror jeg stopper her, uden skive og indsugningstragten fjernet.
Skiven gør at jeg faktisk har den oppe på 70, men ned
Af en bakke, og det mere optræk gør at den hurtig og nemt kommer o
I topfart.
Besvar