Ideer til samling af knast-aksel søges

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ideer til samling af knast-aksel søges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, for det at presse den fra hinanden og sætte nye lejer på, kan godt lade sig gøre. Men hvordan får man lige tandhjulet til at sidde Præcist der hvor det sad før?
Der er ingen spor/not/riller til at styre tandhjulet på akslen.
Knasten på billedet er en old-sag jeg klemte fra hinanden, for at se om det kunne lade sig gøre at skifte lejer selv. Men når den rigtige knast skal skilles, hvordan sikrer jeg at den sidder 100%, fordi en evt opmærkning på akslen/tandhjulet vil jo være langt fra hinanden og svære at flugte når den skal presses sammen igen.. :problem:
Eller en eller anden form for "opstilling" man kan tjekke om den sidder 100%.. :think:
IMG_0755.JPG
Det piner mig at skulle købe en helt ny, pga. 2 skide lejer til 100.- :weeping:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Ideer til samling af knast-aksel søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er et indhak på akslen som kunne se ud til at skulle pege i samme retning som det store hul på tandhjulet.
Billede
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang

Ja, du siger noget :thumbup:
Hakket og hullet er nok stadig svær at flugte ind på øjemål, men det er jo 2 helt faste holdepunkter, der må kunne bruges til noget... :think:
Måske indsætte og tilpasse noget i hakket, der peger præcist på hullet, der også kan bruges når den skal samles.. :think:
Der er måske noget der..
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang

Nå spøjst. Prøvede lige at line den anden knast op efter bedste evne, og det lader til at sporet flugter præcist med en tand og hullet sidder lidt til siden. Men når knasten så skal i motoren er det hullerne der flugter 100% med toppen.
Men hakket er præcist 5mm bredt, og kunne jeg sætte noget ind der kunne holde pinden op til hullet som en skabelon, der så kunne bruges når den skal samles igen. Eller noget i den dur, kunne måske virke.. :problem:
IMG_0760.JPG
Besvar