Reduktionsgear udregning

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11436
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Reduktionsgear udregning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her følger noget info fra Rodekasse siden som jeg flytter ind i forummet så vi kan snakke om det her.

For at udregne reduktionsgearets ratio skal vi vide hvor mange tænder der er på tandhjulene.
Det kan står på tandhjulet som T40 for 40 tænder. Ellers kan man tæller dem selv.

Primær gearing (fra koblingsakslen til første tandhjul) : 10 og 40
Sekundære gearing (fra første tandhjul til andet tandhjul : 12 og 32

Får at få ratioen divider vi det antal tænder der drives rundt med det antal tænder som driver den.
40 / 10 = 4 (primære reduktion ratio)
32 / 12 = 2,66 (sekundære reduktion ratio)

Den endelige reduktions ratio fås ved at gange de 2 ratioer.
4 * 2,66 = 10,64 (endelige reduktion ratio)

Så når koblingsklokken har drejet 10,64 gange rundt så har baghjulet drejet 1 gang rundt. Så vidt jeg forstår.
Jo højere det endelige reduktions ratio tal er jo mere potentiale er der for hurtig acceleration.
Jo lavere det endelige reduktions ratio tal er jo mere potentiale er der for høj topfart.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Reduktionsgear udregning

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det giver god mening. Kunne hedde Udveksling i stedet for Ratio.
Men ja, lissom på cyklen, jo højere udveksling/ratio (stor forskel på antal af tænder) jo lavere/lettere gear køres der i (optræk).
Og jo mindre udveksling (mindre forskel på antal tænder) jo højere/tungere gear køres der i (topfart).
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Reduktionsgear udregning

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Stødte lige på dette billede der kan beskrive/vise dit eksempel.
Som du nævner er den samlede udveksling 1:10,64 mellem de 2 aksler. Den ene skal køre 10,64 omgange for den anden har kørt 1.
Man kan også sige at baghjulet er gearet ned og kører nu 10,64 gange langsommere end koblings-akslen, og derfor ordet Reduktions-gearing.
I øvrigt er det kun hjul 12 og 32 der får ændret udveksling når man skifter sekundær-gearing. 10 og 40 vil være de samme.
Sekundær.jpg
Besvar