Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men temperaturen er faldet efter jeg har slebet rusten af forrøret og givet det varmefast maling.
Det kan også have noget at gøre med at der bare ikke er så varmt længere så luften er koldere.
Det kan også have noget at gøre med at der bare ikke er så varmt længere så luften er koldere.
- zzzzleepy
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
- Køretøjer: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Nej det er nu meget naturligt
Rust er ekstremt dårligt varmeledende og virker som et overtræk så luften ikke kan køle på dit rør
du vil nok opdage at tempen stiger i takt med at rusten kommer snigende tilbage.... hvilket den desværre nok gør
Rust er ekstremt dårligt varmeledende og virker som et overtræk så luften ikke kan køle på dit rør
du vil nok opdage at tempen stiger i takt med at rusten kommer snigende tilbage.... hvilket den desværre nok gør
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Har forresten også opdaget lidt sjovt.
Første ting har noget at gøre med motoren generelt. På agility sidder der ikke et dæksel over knastkædestrammeren og da jeg købte et og satte på faldt temperaturen af indsugningsluften fra 40 grader til 33 grader, så der er helt klart mindre varm luft så ved indsugningen så.
Den anden ting er at jeg i længere tid har haft nogle problemer med tomgangen på kold motor som har været meget svært at indstille mig ud af og jeg har fundet problemet. Det er et delvist sammenklappet batteri, således at benzinpumpen enten ikke kan køre eller ikke kører hurtigt nok til at holde benzintrykket højt lige når motoren er startet. Når der ikke er strøm nok til benzinpumpen opfører den sig sjovt nok ligesom når man prøver at bruge startermotoren når der ikke er strøm nok: Den giver et lille klik og man kan mærke at den har bevæget sig en smule men har ikke kræfter til at trække hele vejen rundt.
Det ser vist ud til at jeg må ud og finde et GEL batteri i den rette størrelse. De skulle være mere modstandsdygtige imod sammenklapning op tipning.
Det sker jo en gang imellem at maskinen kommer ned og ligge, når man prøver at trække den hjem når man er fuld. :p
Første ting har noget at gøre med motoren generelt. På agility sidder der ikke et dæksel over knastkædestrammeren og da jeg købte et og satte på faldt temperaturen af indsugningsluften fra 40 grader til 33 grader, så der er helt klart mindre varm luft så ved indsugningen så.
Den anden ting er at jeg i længere tid har haft nogle problemer med tomgangen på kold motor som har været meget svært at indstille mig ud af og jeg har fundet problemet. Det er et delvist sammenklappet batteri, således at benzinpumpen enten ikke kan køre eller ikke kører hurtigt nok til at holde benzintrykket højt lige når motoren er startet. Når der ikke er strøm nok til benzinpumpen opfører den sig sjovt nok ligesom når man prøver at bruge startermotoren når der ikke er strøm nok: Den giver et lille klik og man kan mærke at den har bevæget sig en smule men har ikke kræfter til at trække hele vejen rundt.
Det ser vist ud til at jeg må ud og finde et GEL batteri i den rette størrelse. De skulle være mere modstandsdygtige imod sammenklapning op tipning.
Det sker jo en gang imellem at maskinen kommer ned og ligge, når man prøver at trække den hjem når man er fuld. :p
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Hvordan kan indsugningsluften bliver koldere af og sægge det plastiklåg på ?
På min scooter er der heller ikke det låg som om det er med vilje de ikke har sat det på eller måske har de glemt det eller sparet det væk.
På min scooter er der heller ikke det låg som om det er med vilje de ikke har sat det på eller måske har de glemt det eller sparet det væk.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Uden det låg bliver en del af den varme luft blæst op lige foran indsugningen når man kører uden snabel på indsugningen. Med det dæksel bliver køleluften i stedet først blæst ud på undersiden af motoren, ved udstødningen, og der er derfor mindre varm luft i indsugningen.scootergrisen skrev:Hvordan kan indsugningsluften bliver koldere af og sægge det plastiklåg på ?
På min scooter er der heller ikke det låg som om det er med vilje de ikke har sat det på eller måske har de glemt det eller sparet det væk.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Har lige sat rent luftfilter på min scooter også ser jeg at min indsugningskanal måske også er begrænset.
Der er sådan et indhak som jeg altid har tænkt på skulle være til at gaskablet kunne ligger der det passer det cirka med men det kan da måske også være et indhak, det må være gøre diameteren mindre, nu fik jeg ikke lige mærkt derinde og det går ind men det ligner det da.
Kan da godt være det ikke betyder noget i virkeligheden fordi det stykke plastik hvor luften først ind med det er et firkantet hul som er ret meget mindre
Der er sådan et indhak som jeg altid har tænkt på skulle være til at gaskablet kunne ligger der det passer det cirka med men det kan da måske også være et indhak, det må være gøre diameteren mindre, nu fik jeg ikke lige mærkt derinde og det går ind men det ligner det da.
Kan da godt være det ikke betyder noget i virkeligheden fordi det stykke plastik hvor luften først ind med det er et firkantet hul som er ret meget mindre
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Jeps, dette vil nok være et godt sted at snakke om sådan noget som trykbølger og andet sjovt der har indflydelse på luftstrømmene.scootergrisen skrev:Har lige sat rent luftfilter på min scooter også ser jeg at min indsugningskanal måske også er begrænset.
Der er sådan et indhak som jeg altid har tænkt på skulle være til at gaskablet kunne ligger der det passer det cirka med men det kan da måske også være et indhak, det må være gøre diameteren mindre, nu fik jeg ikke lige mærkt derinde og det går ind men det ligner det da.
Kan da godt være det ikke betyder noget i virkeligheden fordi det stykke plastik hvor luften først ind med det er et firkantet hul som er ret meget mindre
I indsugningen og udstødningen er der to ting i bevægelse, trykbølger og luftmolekyler, og de har hver deres hastighed der bestemmes af forskellige ting og de har hver deres egenskaber.
Luftens hastighed bestemmes af hvor meget luft der skal flyttes og går efter "hvad der kommer ind, kommer ud"-princippet (meget af tiden) således at lufthastigheden stiger når diameteren falder, fordi den samme mængde luft skal igennem en mindre åbning. Luft har i modsætning til trykbølger en masse og dette betyder at hver gang der er et sving, en bule eller en indsnævring vil luften støde ind i det og overføre noget af sin energi til den væg det støder ind i og dette gør at der skabes turbulens ved en bule eller bare et regelmæssigt trykfald på tværs af en indsnævring. Hvis overgangen fra stor diameter til lille (eller omvendt) er glat nok vil luften "afbøjes" bedre og lufthastigheden vil stige eller falde uden at der sker nogen særlig turbulens og trykfald på tværs af forhindringen.
Det at luften mister energi når det støder ind i ting og sager betyder det også at den luft der er tættest på væggen støder mest ind i denne og har mistet mest af sin energi og så bevæger sig langsommest og dermed danner en "kappe" langs kanten således at luften i midten af røret bevæger sig hurtigere end man ellers skulle tro, men jeg aner ikke hvordan man regner ud hvor meget lufthastigheden falder langs væggen. Det betyder dog at jo glattere selve overfladen er, jo færre "små buler" er der langs væggen hvor luften kan støde ind i og jo glattere overfladen er, jo større brugbar diameter har man.
Nå, lad os snakke om trykbølgerne som er noget af det der også giver store problemer ved forhindringer i luftvejene.
Trykbølger har ingen masse og er dermed rimelig ligeglad med sving, så længe diameteren forbliver den samme og deres hastighed er lydens hastighed, hvilket kommer an på materialet det bevæger sig igennem, hvor højt trykket er og hvad temperaturen af materialet er. Problemet kommer hvis man har en indsnævring eller en bule. Ved en indsnævring vil trykbølgen kastes ind mod sig selv og ende med at smide en trykbølge af samme fortegn (negativ/positiv) den vej hvor den kom fra, men det tror jeg nok jeg har snakket om før.
Hvis der er en bule vil trykbølgen ligeledes blive afbøjet, men i stedet for at blive afbøjet på samme måde fra alle sider vil den blive kastet mod væggen den modsatte side end bulen og ende med at bevæge sig i zig-zag fra væg til væg i røret og dermed skabe underlige steder hvor der er meget højt tryk eller meget lavt tryk. Idet luften vil bevæge sig fra højt tryk til lavt tryk vil trykbølgen nu "trække" luften til at bevæge sig skævt i forhold til retningen af røret og det vil så støde meget mere ind i væggen på samme måde som hvis røret det bevæger sig igennem havde en masse små sving.
Det bedste man kan gøre for luft i bevægelse er så et helt lige rør med konstant diameter og der ved åbningen ser ud som åbningen på en trompet og hvor ændring af diameter undervejs, hvis det er nødvendigt, sker over så lang strækning som muligt.
Jeg gad godt se hvordan det indhak i din indsugning ser ud fra indersiden, for fra ydersiden har den en meget skarp overgang, hvilket uden tvivl ikke er optimalt.
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Jeg har en lille sjov tanke vedr. min Yamaha Neos4. Der findes på markedet 2 sæt med større cylinder, et Malossi med hele pivtøjet og et Polini med bare cylinder OG et rør fra luftfilter til indsugning. En større cylinder vil alt andet lige kræve mere luft, men hvad mon der vil ske hvis man bare monterer indsugningsrøret på den originale cylinder? Hvis den originale cylinder KAN trække mere luft må der vel ske noget, hvis altså indsprøjtningen formår at give mere benzin. Og det må den jo kunne, i hvert fald med en større cylinder. Nå, blot nogle tanker, som nok aldrig bliver ført ud i livet.
Venligst Erik.
Venligst Erik.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Det er meget muligt at den vil kunne få mere luft og yde mere af den grund, men det er kun, hvis det originale ikke er optimalt i forvejen.balle skrev:Jeg har en lille sjov tanke vedr. min Yamaha Neos4. Der findes på markedet 2 sæt med større cylinder, et Malossi med hele pivtøjet og et Polini med bare cylinder OG et rør fra luftfilter til indsugning. En større cylinder vil alt andet lige kræve mere luft, men hvad mon der vil ske hvis man bare monterer indsugningsrøret på den originale cylinder? Hvis den originale cylinder KAN trække mere luft må der vel ske noget, hvis altså indsprøjtningen formår at give mere benzin. Og det må den jo kunne, i hvert fald med en større cylinder. Nå, blot nogle tanker, som nok aldrig bliver ført ud i livet.
Venligst Erik.
Det er sådan at størst ikke er bedst her i indsugningen, for det gælder jo om at have et så stort tryk i indsugningen som muligt, da det bestemmer hvor meget udstødningsgas der presses ud i løbet af ventiloverlappet og også hvor meget cylindren fyldes i resten af indsugningstakten og hvis man bare åbner helt op med et kæmpe rør vil man allerhøjest kunne komme op på atmosfærisk tryk.
Ved at have en diameter der passer til cylindrens volumen kan man ved hjælp af trykbølger opnå et tryk der er over det atmosfæriske og dermed ved bestemte omdrejningstal opnå højere effekt end hvis man sugede luften direkte fra atmosfæren.
De trykbølger får man dog først rigtigt noget ud af når man kommer i nærheden af det omdrejningstal man har tunet det til, så man får et små-smalt effektbånd af at tune indsugningen sådan, men det gør jo ikke noget når vi jo kontrollerer omdrejningerne meget præcist med ruller i vores CVT.
Så hvis den anden cylinder er større end den originale og luftfilterdimsen er tunet dertil kan du være hundrede procent sikker på at den ikke er optimal til den originale motor, da det jo alt sammen går ud på at delene skal passe sammen. Om det er bedre eller værre end det originale kommer så an på, hvor godt det originale er tunet til effekt og hvor gode de har været til at tune trykbølger inde hos Polini, så det må vel blot komme an på en test.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Så folkens, nu har der været lidt problemer, men de er heldigvis løst.
Jeg ved ikke helt om der er andre end mig endnu der har dette kit, men her kommer lidt om en fjollet fejl der var lidt svær at diagnosticere da der var flere ting der kom ind.
Problemet var at benzinpumpen ikke fungerede ordenligt, hvilket først viste sig ved at jeg havde problemer med at holde i tomgang ved rigtig lave omdrejninger eller på kold motor, derefter at den hakkede ved fuld gas og til sidst at jeg slet ikke kunne starte.
Fejlen var rust inde i relæet og blev løst ved at slibe kontaktfladerne op således at strømmen igen løber fra begge de lyserøde ledninger til den hvide.
Skulle der være andre der får nytte af det her på et tidspunkt, så kommer her en lidt mere detaljeret forklaring af det hele
Ved lave omdrejninger lader systemet ikke særlig meget og er batteriet ikke i topform vil spændingen falde til omkring 11,5V, og der kan så på grund af rust på kontaktfladerne i relæet ikke være strøm nok til at få benzinpumpen til at køre. De symptomer man så får er at benzinblandingen lige så stille går mod mager for at motoren til sidst går ud, idet benzintrykket jo bliver mindre og mindre. Giver man gas i tid nok kan man redde den selvom blandingen her er mager, og det vil så tilsyneladende være normalt da spændingen når omdrejningerne er oppe gerne burde være højere idet motoren lader på batteriet.
Fordi spændingen ikke er for lav under normale forhold vil ECU'en ikke give nogen fejlmeldinger når det er relæet den er gal med, og man er tilbøjelig til at tro at det løses ved at gøre blandingen federe i tuningen, men det hjælper ikke når det er noget hardware den er gal med.
Når problemet når dertil, hvor motoren hakker og sprutter ved fuld gas er det fordi benzintrykket ikke er højt nok når der bruges mest benzin som følge af at pumpen ikke kører hurtigt nok. Ved denne tilstand kunne jeg sagtens trille hjem med omkring 15 km/t og parkere, men næste gang jeg ville starte var der slet intet liv.
Ved det sidste, hvor maskinen slet ikke vil starte vil man kunne høre relæet klikke og mærker man på benzinpumpen kan man også mærke at den giver et lille ryk eller laver en lav lyd.
For at fikse relæet tages det af ledningsnettet og selve elektronikken kan tages ud af sin beskyttende kappe ved at løsne de to plastik låse-dimser der er på to af siderne med en skruetrækker. Der sidder så en lille fjeder på siden af relæet som fjernes og den del der bevæger sig når der kommer strøm kan nu fjernes så kontaktfladerne kan renses for rust.
Jeg håber at nogen får brug for det på et tidspunkt.
Jeg ved ikke helt om der er andre end mig endnu der har dette kit, men her kommer lidt om en fjollet fejl der var lidt svær at diagnosticere da der var flere ting der kom ind.
Problemet var at benzinpumpen ikke fungerede ordenligt, hvilket først viste sig ved at jeg havde problemer med at holde i tomgang ved rigtig lave omdrejninger eller på kold motor, derefter at den hakkede ved fuld gas og til sidst at jeg slet ikke kunne starte.
Fejlen var rust inde i relæet og blev løst ved at slibe kontaktfladerne op således at strømmen igen løber fra begge de lyserøde ledninger til den hvide.
Skulle der være andre der får nytte af det her på et tidspunkt, så kommer her en lidt mere detaljeret forklaring af det hele
Ved lave omdrejninger lader systemet ikke særlig meget og er batteriet ikke i topform vil spændingen falde til omkring 11,5V, og der kan så på grund af rust på kontaktfladerne i relæet ikke være strøm nok til at få benzinpumpen til at køre. De symptomer man så får er at benzinblandingen lige så stille går mod mager for at motoren til sidst går ud, idet benzintrykket jo bliver mindre og mindre. Giver man gas i tid nok kan man redde den selvom blandingen her er mager, og det vil så tilsyneladende være normalt da spændingen når omdrejningerne er oppe gerne burde være højere idet motoren lader på batteriet.
Fordi spændingen ikke er for lav under normale forhold vil ECU'en ikke give nogen fejlmeldinger når det er relæet den er gal med, og man er tilbøjelig til at tro at det løses ved at gøre blandingen federe i tuningen, men det hjælper ikke når det er noget hardware den er gal med.
Når problemet når dertil, hvor motoren hakker og sprutter ved fuld gas er det fordi benzintrykket ikke er højt nok når der bruges mest benzin som følge af at pumpen ikke kører hurtigt nok. Ved denne tilstand kunne jeg sagtens trille hjem med omkring 15 km/t og parkere, men næste gang jeg ville starte var der slet intet liv.
Ved det sidste, hvor maskinen slet ikke vil starte vil man kunne høre relæet klikke og mærker man på benzinpumpen kan man også mærke at den giver et lille ryk eller laver en lav lyd.
For at fikse relæet tages det af ledningsnettet og selve elektronikken kan tages ud af sin beskyttende kappe ved at løsne de to plastik låse-dimser der er på to af siderne med en skruetrækker. Der sidder så en lille fjeder på siden af relæet som fjernes og den del der bevæger sig når der kommer strøm kan nu fjernes så kontaktfladerne kan renses for rust.
Jeg håber at nogen får brug for det på et tidspunkt.