Bremsevæske-skift gået galt!

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Halløjsa

Jeg ville være lidt ekstra god ved min Sym, så jeg tænkte at skifte bremsevæske ville være helt oplagt. Men ak..

Jeg har ikke skiftet bremsevæske så tit på en 2-hjuler, men bremsevæskebeholderen løb altså tør og nu er der ingen bremsevirkning overhovedet. Jeg har pumpet og pumpet på bremsegrebet for at få luft ud men der sker ikke en skid.

Her er hvad der skete:
Jeg sætter fastnøgle på udluftningsskruen ved kaliberen ved hjulet, sætter en slange på og åbner en smule. Så åbner jeg bremsevæske beholderen på styret og den er ret fyldt. Alt fint. Jeg pumper lidt på bremsegrebet et par gange og pludselig er beholderen på styret helt tom. Som om der har været en masse luft i systemet. Væsken forsvandt virkelig hurtig uden at der kom ret meget i opsamlingsdunken. Det kniber med at få dunken fyldt overhovedet. Jeg hælder ekstra væske på beholderen på styret, men der sker intet. Jeg kan ikke pumpe bremsevæsken ud. Så der er vel luft i systemet. Hvordan klarer man det?
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Mon sådan en fætter kan suge væsken igennem? Det ligner noget vacumtryk:
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 698106917/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bevægede du styret meget fra side til side så bremsevæsken kom ud?
Du kan vel se hvor der er vådt af bremsevækske hvis det er løbet ud af bremsevæskebeholderen eller hvor end det er blevet af.
Du kan putte toiletpaper omkring bremsevæskebeholderen så det kan fange spild.
Og så aviser under bremsekaliperen så du kan se om det drypper ned.

Det må vel være kommet ud der hvor du har løsnet/fjernet noget.
Hvis der var meget luft i systemet så havde bremsen vel ikke virket før du gik i gang.

Tag beskyttelsesbriller/svømmebriller og handsker på. Det kan godt sprøjte op hvis du bevæger bremsegrebet hurtigt.
Det har også drillet for mig. Det er vist meningen man skal bevæge bremsegrebet langsomt men jeg synes for at få luftboblere op der skulle jeg lave nogle hurtige pump så der kommer bobler op.
Og så er det så meningen du løbende skal fylde op så den ikke løber tør og igen får luft ind.

Så bare bliv ved.

Jeg fandt det nyttigt at løsne udluftningsbolten (med et stykke slange på) en lille smule sådan at du kan bremse bremsevæsken langsomt ud med bremsegrebet og slippe langsomt og presse igen osv. uden at du hver gang skal ned og løsne og stramme på kaliperen.

Og så måske dreje styret lidt til siderne og pumpe lidt for at se om der kommer flere bobler op.

Og så når man er færdig så skulle det muligvis være godt at spænde bremsegrebet stramt ind og lade den stå sådan noget tid. Så samler de små luftbobler sig vist til større luftbobler.

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ke_bremser
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af Landbo »

Luft er lettere end bremsevæske, fylder du bremsevæske resovaret op med væske og lader det stå natten over, burde luften i kaliber/slangen være væk og du kan nu igen lufte ud på normal vis. Problemet med udluftning af bremser på de tohjulede består i at hullet i slangen er meget lille så bremsevæskens viskositet hæmmer luften i at "flyde ovenpå".

Du kan godt bruge en bremseudlufter som du linker til, men prøv lige og lade det stå natten over og se om problemet ikke løser sig helt af sig selv.

PS. Du kan købe bremseudlufteren meget billigere andre steder hvis du søger på nettet. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rimax
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af Rimax »

Jeg pumpede mellem 5-10 min. før det virkede. Så tålmodighed
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så lykkedes det. Men det er lidt tricky i forhold til bil.
Det viste sig, at jeg åbnede bremsenipplen for meget. Den skal ikke engang åbnes 1/4. Jeg havde vist åbnet den 2 omgange hehe
Jeg benyttede et udluftersæt med kontraventil som jeg havde liggende, så jeg var fri for at åbne og lukke på nipplen hele tiden.
I stil med dette:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000017001
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Bremsevæske-skift gået galt!

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 18. marts 2024 19:59 Så lykkedes det. Men det er lidt tricky i forhold til bil.
Det viste sig, at jeg åbnede bremsenipplen for meget. Den skal ikke engang åbnes 1/4. Jeg havde vist åbnet den 2 omgange hehe
Jeg benyttede et udluftersæt med kontraventil som jeg havde liggende, så jeg var fri for at åbne og lukke på nipplen hele tiden.
I stil med dette:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000017001
Ja så risikerer du hurtig et tomt bremsevæske reservoir.

Den fra Biltema kender jeg ikke, men der kan helt sikkert skrives mange tykke bøger om hvad ............. :lol:

Hilsen Leif.
Besvar