Li-ion sammenlignet med LiFePo4.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 218
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Li-ion sammenlignet med LiFePo4.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Er LiFePo4 batterierne bedre end Li-ion?

Jeg har prøvet at sammenligene data fra dem begge:

Antal Ah:
36 stk 1850 celler a 2,5 Ah X 3,7 volt = 333 Wh
LiFePo4 1 stk 105 Ah X 3,2 volt = 336 Wh

Vægt:
36 stk 1850 celler a 0,06 Kg = 2,16 Kg
LiFePo4 1 stk vægt 1,98/2,2 kg (begge tal står i beskrivelsen)

Pris:
36 stk 1850 celler a 23,40 kr (100 stk's pris) = 842,40 kr
LiFePo4 1 stk = 735,00 kr

LiFePo4 batterierne bliver ofte omtalt som værende bedre end Li-Ion, er det salgsgas?

18650 cellerne er nemmere at køle/opvarme og nemmere at pakke sammen på den til rådige plads.

LiFePo4 celler er til gengæld nemmere at koble sammen, da det ikke er nødvendigt med parallelle celler. De kan skrues sammen uden punktsvejseanlæg.

Jeg har endnu ikke set LiFePo4 batterier brugt i køretøjer, er det fordi de har nogle andre ulemper?

Det er rigtig mange penge at investere, hvis vi gerne vil op på en rækkevidde der ligner 160 km. 40 celler a 735kr = 29400 kr (+ BMS ca 1600 kr).
Plads og vægt burde ikke være et problem i vores kabinescooter.

De lidt tilfældige batteri celler er fundet på denne danske hjemmeside:
18650 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-icr1 ... 0mah-765a/
LiFePo4 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-105a ... 4-batteri/

Er det en dårlig ide, med LiFePo4?

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10964
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: VGA Vax
Kontakt:

Re: Li-ion sammenlignet med LiFePo4.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke at jeg er ekspert men det lader til at LiFePo4 er én ud af mange typer litium-ion-batterier.

De forskellige typer litium-ion-batterier lader til at have forskellige egenskaber.
Sådan noget med sikkerhed, opladningshastighed, antal opladninger, hvor hurtigt kapaciteten mindskes osv.

Efter hvad jeg kan forstå er LiFePo4 et rigtig godt valg f.eks. pga. af sikkerhed.
Der findes andre typer som kan have højere spænding/kapacitet så hvis nu kapacitet var det vigtigste for dig så ville du måske hellere have noget andet.
I viewtopic.php?p=30131#p30131 blev Samsung INR18650 35E (3500 mAh) nævnt.

De former du linker til kaldes vist cylindriske og prismatiske celler.
18650 er dimensionerne. Tror nok det betyder 18 mm i diameter, 65 mm i længde, 0 for cylindrisk.
ICR betyder måske Lithium cobalt oxide.

Tror måske en af grunden til at der bruges 18650-celler i diverse batterier til cykler og scooter er fordi små dele (cellerne) kan formes til køretøjet så det passer i stellet.
På de stel der gerne bruges på cykler og scootere (2 hjul) vil det nok være sværere at få de prismatiske celler til at passe.
Men i kabinescootere går det nok noget bedre med prismatiske celler med alt den plads der er.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Li-ion sammenlignet med LiFePo4.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 17. oktober 2022 14:11 Hej.

Er LiFePo4 batterierne bedre end Li-ion?

Jeg har prøvet at sammenligene data fra dem begge:

Antal Ah:
36 stk 1850 celler a 2,5 Ah X 3,7 volt = 333 Wh
LiFePo4 1 stk 105 Ah X 3,2 volt = 336 Wh

Vægt:
36 stk 1850 celler a 0,06 Kg = 2,16 Kg
LiFePo4 1 stk vægt 1,98/2,2 kg (begge tal står i beskrivelsen)

Pris:
36 stk 1850 celler a 23,40 kr (100 stk's pris) = 842,40 kr
LiFePo4 1 stk = 735,00 kr

LiFePo4 batterierne bliver ofte omtalt som værende bedre end Li-Ion, er det salgsgas?

18650 cellerne er nemmere at køle/opvarme og nemmere at pakke sammen på den til rådige plads.

LiFePo4 celler er til gengæld nemmere at koble sammen, da det ikke er nødvendigt med parallelle celler. De kan skrues sammen uden punktsvejseanlæg.

Jeg har endnu ikke set LiFePo4 batterier brugt i køretøjer, er det fordi de har nogle andre ulemper?

Det er rigtig mange penge at investere, hvis vi gerne vil op på en rækkevidde der ligner 160 km. 40 celler a 735kr = 29400 kr (+ BMS ca 1600 kr).
Plads og vægt burde ikke være et problem i vores kabinescooter.

De lidt tilfældige batteri celler er fundet på denne danske hjemmeside:
18650 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-icr1 ... 0mah-765a/
LiFePo4 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-105a ... 4-batteri/

Er det en dårlig ide, med LiFePo4?

//Jørgen
Grunden til man sikkert ikke bruger LiFePo4 i køretøjer er formodentlig at energitætheden pr kg/liter er noget mindre end Li-Ion celler.

LiFePo4 celler er også mere sikker i brug i forhold til Li-Ion celler.

Endelig er LiFePo4 celler også mere kostbar end Li-Ion celler, noget der dog opvejes af LiFePo4 cellernes betydelig mindre degenerering pr opladning/afladning cyklus i forhold til Li-Ion celler.

Der er ingen elektriske problemer for at anvende LiFePo4 celler i et køretøj.

Faktisk bruger man LiFePo4 celler rigtig meget i forbindelse med solcelleanlæg, grundet deres betydeligt længere levetid i forhold til Li-Ion.

Åh ja gor dem der ikke ved det, LiFePo4 celler findes både i firkantede og runde hylstre på helt samme måde som Li-Ion celler. ;)

https://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-j ... kkumulator
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery

https://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-akkumulator
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Hilsen Leif.
Besvar