Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Ja, jeg havde låst knasten ved variator og havde sat kædehjul ved mærke i topstykket inden afmonteringen.

Der er som sagt ny cylinder, stempel, bund- og toppakning på, og det er spændt med momentnøgle og efter de rette anvisninger. Der er fuld kompression.

Ventil: Ind 0,1 ud 0,15

Tps har været afmonteret, men tvivler dog om den alene kan forårsage den ikke vil starte.

Der står ikke noget på ventilerne, og ledningsfarver er ens og løber til samme kabelbundt. Jeg har prøvet at bytte om på dem uden det giver noget. ”Slangen er ikke knækket”

Jeg er ude i om det kan være ecs boksen, som det hedder på denne model, da der slet ikke kommer benzin videre fra svømmerhus til cylinder og at det resterende elektroniske virker.

Jeg har set en youtube video med dansk scootermekanikker, hvor starts problemerne efter alle mulige udmålinger, udskift af tændspole mm. viste sig at være en defekt cid boks.
Den er dog rimeliglig peberet sådan en, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan tjekke om den er defekt, så man ikke skal købe en ny hvis den ikke er det?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg kan ikke se det på billederne men på hjørnet i bunden af karburatoren hvor gaskablet er monteret sidder muligvis en accelerationspumpe.
Når gashåndtaget er sluppet og du drejer det en smule så trykkes der ned på accelerationspumpen hvorved der sprøjtes en smule benzin ind i karburatoren.

Så du kan prøve at pumpe med gashåndtaget mange gange for at sprøjte ekstra benzin ind.
Jeg tror det er noget i stil med at gashåndtaget skal være helt sluppet og så skal du dreje måske 1-2 cm og så gentage det.

Du kan også prøve at tage luftfilterkanalen af og kigge ind i karburatoren mens du trykke ned på accelerationspumpen eller drejer gashåndtaget for at se om den sprøjter benzin ind.
Der er nok et lille kobberrør der stikker ind i luftstrømmen.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ratorpumpe

Så du kan prøve at pumpe en masse gange (slip+drej 1-2 cm igen og igen) mens du kører med elstarteren og se om den så vil starte.

Tænker ikke det er noget elektronisk der forhindre benzinen i at komme ind i forbrændskammeret.

Hvis man har gennemsigtig benzinslange så kan man se om den er fuld af benzin eller kun delvis fuld.
Du skulle også kunne bruge et stykke gennemsigtig benzinslange til at teste hvor høj benzinniveauet er i karburatoren ved at sætte slangen på drænstudsen og så holde slangen op langs siden af karburatoren og åbne for drænskruen. Så skal benzinniveauet måske være der hvor de to karburatorhalvdele er samlet.

Og så næste gang du tager karburatoren af kan du tjekke hullet hvor nåleventilen sidder og nåleventilen og om svømmeren er utæt og eventuelt juster svømmerhøjden og alle de steder hvor benzin skal igennem i karburatoren igen.
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Der er ikke en accelerationspumpe på denne type karburator. Har haf løsnet drænventilen flere gange og svømmerhus bliver fyldt igen. De to magnetventiler er dem som styrer/åbner for luft til karburator og som gør at membranspjældet skal løfte sig så der er åben til luftfilter, og nålen løftes til hoved dysse. Dette sker ikke
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Det var så mig der lige misforstod det med accelerationspumpe, den hed vist en "tipper" i min knallerttid.. Men det gjorde så desværre heller ingen forskel.. Alle kanaler i karburatoren er frie og svømmer intakt. Jeg har dog ikke forsøgt det med gennemsigtig slange, hvilket jeg vil gøre for at se niveauet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Accelerationspumpe.
accelerationspumpe.jpg
accelerationspumpe.jpg (81 KiB) Vist 390 gange
En tipper er vist til at trykke på for at fylde karburatoren med benzin.

Gaskablets støvhætte er løst og kan kile sig fast sådan at den giver gas selvom man har sluppet gashåndtaget.
Så sørg for at skubbe støvhætten op ved gevindet så den sidder fast der.
Og sørg for at justere gaskablet så det har korrekt spillerum hvis det ikke allerede har det. Man skal kunne dreje en lille smule på gashåndtaget før det åbner for karburatoren. F.eks. 2-6 mm.
støvhætte.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Landbo »

Capri skrev: 11. februar 2024 10:13 Jeg har forsøgt med motorstart direkte i indsugningen. Motoren tørner godt nok lidt hurtigere med det end uden, men den giver dog ingen tegn på at ville starte.
Jeg har haft karburatoren skilt helt ad, renset og blæst alle kanaler. Gasspjæld membran ser intakt ud og stemplet kører fint op og ned, når jeg stikker en finger ind og løfter det. Der er fint sug fra cylinder, når jeg holder hånden tæt på indsugningen, men den giver slet ikke tegn på at ville starte, og lige meget hvordan gassen står. Motorolie er udskiftet og ventiler stillet.
Det er min søns scooter og jeg selv er for den tid, hvor man kørte Yamaha 4 gear, eller Puch Flagskib, så jeg er ikke inde i de her modeller med elektronisk styring og vakuum karburator. Så jeg ved ikke om det er en fjollet spørgsmål, men kan det skyldes cdi boksen, eller ECS boks som det vist hedder på denne model? Jeg troede jo egentlig bare at det var cylindre og stempel som var årsagen, da de var både brændte og ridsede. Men det var altså ikke det der skyldes den ikke ville starte
Motoren skal faktisk gå kraftigt op i omdrejninger og køre et sekund eller to når du giver et sprøjt dieselstart direkte ind i karburatoren og samtidig kører på starteren, derfor vil min første tanke være at du har et tændingsproblem. Dog vil jeg mene du for en sikkerheds skyld burde prøve en gang til med åbent gasspjæld.

Jeg kan høre du har kompression på motoren i videoen.

Membranen i karburatoren må hverken være stiv eller have det mindste hul i sig hvis motoren skal gå ordentligt og være men at starte.

Hilsen Leif.
Besvar