E5 vs E10
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 373
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
E5 vs E10
Hejsa
Min VGA Digita 2t 30'er har stået stille en måneds tid, og ville ikke starte. Efter 5 minutters forsøg på el-starteren kom den dog i gang.
Den accellererer nogenlunde ok - men ligeud og nedad bakke samt ved fuld gas hakker den. Den har udsættere. Jeg troede måske det kunne være tændrøret eller et relæ eller måske CDI-boksen der havde været udsat for vand.
Men så fortæller min lokale scooter-mekaniker, at der har været store problemer med især 2-taktere og det (forholdsvis) nye E10 benzin. Det trækker mere vand til sig end E5 åbenbart gør. Reinhardt skulle angiveligt være klar over problemet, og løsningen skulle være at køre på oktan 100 E5. 4-taktere skulle også være berørt, men i knap så høj grad. Der skulle findes videoer derude hvor netop dette problem bliver belyst.
Er der nogen af jer der har oplevet lignende eller har kommentarer til dette, især hvis maskinen har stået stille ustartet i mere end 3 uger.
PS: Hvorfor er billig-scooter.dk lukket?
Min VGA Digita 2t 30'er har stået stille en måneds tid, og ville ikke starte. Efter 5 minutters forsøg på el-starteren kom den dog i gang.
Den accellererer nogenlunde ok - men ligeud og nedad bakke samt ved fuld gas hakker den. Den har udsættere. Jeg troede måske det kunne være tændrøret eller et relæ eller måske CDI-boksen der havde været udsat for vand.
Men så fortæller min lokale scooter-mekaniker, at der har været store problemer med især 2-taktere og det (forholdsvis) nye E10 benzin. Det trækker mere vand til sig end E5 åbenbart gør. Reinhardt skulle angiveligt være klar over problemet, og løsningen skulle være at køre på oktan 100 E5. 4-taktere skulle også være berørt, men i knap så høj grad. Der skulle findes videoer derude hvor netop dette problem bliver belyst.
Er der nogen af jer der har oplevet lignende eller har kommentarer til dette, især hvis maskinen har stået stille ustartet i mere end 3 uger.
PS: Hvorfor er billig-scooter.dk lukket?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11326
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: E5 vs E10
Spørg T. Hansen om E5 og E10 og skriv gerne svaret her.
Se også Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10) hvor der står noget om at Kymco med 2 takt motor ikke er regnet til E10.
I manualen fra T. Hansen står:
Du kunne tømme benzintanken og eventuelt karburatoren for E10 og så fylde E5 på og se om problemet går væk.
Se viewtopic.php?f=4&t=3832 angående billig-scooter.dk.
Se også Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10) hvor der står noget om at Kymco med 2 takt motor ikke er regnet til E10.
I manualen fra T. Hansen står:
Kørte du med E10 før du lod den stå i en måned?Brug kun blyfri benzin
- minimum oktan 91.
Du kunne tømme benzintanken og eventuelt karburatoren for E10 og så fylde E5 på og se om problemet går væk.
Se viewtopic.php?f=4&t=3832 angående billig-scooter.dk.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 373
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: E5 vs E10
Nu har jeg prøvet med 98 oktan E5 og det hjalp desværre ikke. Den er MEGET svær at starte når den er kold. Det tager ca. 10-15 minutter. Derefter kører den super fint. Selv efter 1½ times stilstand er den svær at starte igen.
Den kører bare rundt på starteren som om der ikke er benzin på.
Jeg har kørt med E10 siden februar i år. Det er først nu hvor det er blevet køligere at den er SÅ svær at starte. Den har haft små startproblemer når den har stået længe førhen, men ikke så slemt som nu.
Thansen skriver, at den burde kunne køre på E10.
Jeg har prøvet at hælde en smule Motul Stabilizer i tanken. Men det har heller ikke hjulpet (https://kbmotor.dk/produkter/105-olie-o ... zer-250ml/)
Hvad kan jeg prøve at gøre?
Nyt benzinfilter?
Skifte tændrør?
Den kører bare rundt på starteren som om der ikke er benzin på.
Jeg har kørt med E10 siden februar i år. Det er først nu hvor det er blevet køligere at den er SÅ svær at starte. Den har haft små startproblemer når den har stået længe førhen, men ikke så slemt som nu.
Thansen skriver, at den burde kunne køre på E10.
Jeg har prøvet at hælde en smule Motul Stabilizer i tanken. Men det har heller ikke hjulpet (https://kbmotor.dk/produkter/105-olie-o ... zer-250ml/)
Hvad kan jeg prøve at gøre?
Nyt benzinfilter?
Skifte tændrør?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11326
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: E5 vs E10
Hvis du sætter gennemsigtig benzinslange på så kan du se om den er fyldt med benzin eller ej.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 373
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: E5 vs E10
Nå, det viste sig at være tændrøret den var gal med. Elektrode afstand var ok (0,75 mm) og det så ok ud. Har kørt omkring 3000 km hvilket egentlig er i underkanten for et tændrør?
Smed lige et nyt benzinfilter og nye ruller på samtidig. Kører som ny nu.
Smed lige et nyt benzinfilter og nye ruller på samtidig. Kører som ny nu.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11326
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: E5 vs E10
Du kan eventuelt sammenligne med https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... endror.php eller vise billede.
Ja mon ikke det skulle kunne holde meget længere end 3000 km.
Ja mon ikke det skulle kunne holde meget længere end 3000 km.
Re: E5 vs E10
Fordi der kun var ævl og kævl.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3589
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
- Geografisk sted: Lolland