VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Scootere: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Hejsa,

I må undskylde at jeg som komplet scooter noob bryder ind, men i lader til faktisk at vide hvad i snakker om i modsætning til google og folk på andre sider :roll:

Jeg har fået fat i en N1 da min Honda SFX er besat af djævlen ham selv og jeg ikke længere tør pille ved den eller få andre til det. Fandt også manualen til N1 på hjemmesiden.
Men, i den står der intet om displayet, de to knapper eller hvad de gør. (Fik efter små 30km ved en fejl nulstillet kilometertælleren da jeg rodede med dem)
Hvordan hitter jeg ud af hvad de kan, udover at stille uret (som jeg også hittede ud af ved trial and error)?
Er uret og kilomtertælleren vitterligt alt de er til? Gad jo godt kunne stille på lysets styrke og evt farve om muligt :D

Derudover er det en fin scooter, er dog allerede træt af at jeg kan mærke at den bogstaveligt talt bremser sig selv når man eksempelvis kører ned ad bakke, eller den er varm og man får god acceleration for derpå at kunne mærke begrænsningen slå til. Ville være lækkert bare at kunne give den 10km mere i timen, men som nævnt er jeg 100% blondie-blank på scooter-området.

Håber på lidt indsigt fra jer :)
Mvh Mille
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

MissMille skrev: 31. august 2018 10:27 Hejsa,

I må undskylde at jeg som komplet scooter noob bryder ind, men i lader til faktisk at vide hvad i snakker om i modsætning til google og folk på andre sider :roll:

Jeg har fået fat i en N1 da min Honda SFX er besat af djævlen ham selv og jeg ikke længere tør pille ved den eller få andre til det. Fandt også manualen til N1 på hjemmesiden.
Men, i den står der intet om displayet, de to knapper eller hvad de gør. (Fik efter små 30km ved en fejl nulstillet kilometertælleren da jeg rodede med dem)
Hvordan hitter jeg ud af hvad de kan, udover at stille uret (som jeg også hittede ud af ved trial and error)?
Er uret og kilomtertælleren vitterligt alt de er til? Gad jo godt kunne stille på lysets styrke og evt farve om muligt :D

Derudover er det en fin scooter, er dog allerede træt af at jeg kan mærke at den bogstaveligt talt bremser sig selv når man eksempelvis kører ned ad bakke, eller den er varm og man får god acceleration for derpå at kunne mærke begrænsningen slå til. Ville være lækkert bare at kunne give den 10km mere i timen, men som nævnt er jeg 100% blondie-blank på scooter-området.

Håber på lidt indsigt fra jer :)
Mvh Mille
Hej Mille.
Jeg er også Scooter Novice, men jeg har da kørt knap 400km på min N1 nu, så DEN ved jeg noget om.

Min er en 45 model. Husk at bøden er temmelig krads hvis du kører hurtigere.

Du kan vitterligt desværre kun stille uret og nulstillet kørte km (siden benzin fx). Der vil stadig stå total antal km kørt, hvis du trykker lidt på Mode knappen.

De to underlige beskrivelser med OPE og CLS skulle iflg Thansen mekaniker være indstilling, der fortæller maskinen hvilket type kabel man bruger til at forbinde til scooteren.

Jeg har rykket dem et par gange omkring dokumentation, og hovedkontor har lovet det er på vej, men de kan ikke sige hvornår. Gælder både trykt manual for scooteren, og information om display.

Måske vi engang får noget software der kan ændrer på farverne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vel omdrejningsbegrænsning du kan mærke der bremser motoren.
Jeg har ikke noget info på hvordan man ændre på ECU'en men den til 45 km/t kan formodentligt tage flere omdrejninger men den har en anden pickup af en eller anden grund så ved ikke om man bare kan skifte ECU'en.
Der er et stik så man formodentligt kan tilslutte den til en computer og ændre på ECU'en hvis ellers man kan finde softwaren men har ikke så meget info på det endnu.
T. Hansen har et diagnoseværktøj som måske/måske ikke kan noget men de har heller ikke noget info på den endnu andet end prisen.

Men hvis du vil fjerne begræsninger så start med at fjerne ringen/forhøjningen på bøsningen mellem de forreste remskiver.
Så kan den køre hurtigere men du vil nok stadig kunne mærke det med at motoren bremser, bare ved en højere hastighed end før.
Du kan se bøsningen med forhøjningen på viewtopic.php?f=3&t=3331&start=40#p23892
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... _remskiver står hvordan du før remskiven af.
Der er to huller på den yderste remskive som så du formodentligt kan holde den med når du skal løsne møtrikken.

De er vist normalt at de to knappen på en scooter kun er til ur og afstandsmåler men i og med at instrumentpanelet/scooteren er mere elektronisk så tænker jeg at der formodentligt er nogen bestemte tryk man kan lave for at indstille andre ting. F.eks. hold nede i flere sekunder eller trykke på begge knapper samtidig.
Men det man jer som har scooteren afprøve om i kan finde noget udover det med AL-OPE og AL-CLR.

Tvivler på T. Hansen kommer til at udlevere software. Det synes jeg ikke de har gjort ved de andre scootere. Ikke på deres hjemmeside i hvert fald.
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Scootere: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Hej Dintid, tak for svaret :)
Min er en 30'er, men jeg bor på Bornholm og har gjort det i snart 5 år. Har måske set 4 politibiler i den tid som ikke har været i udrykning.
Jeg bor desuden i en af de mindste byer på øen og kører kun ad små veje til venner og aktiviteter, så er nu ikke så ræd for bøder.
Tør slet ikke køre særlig hurtigt da jeg har rygproblemer, så det ville være rigeligt til mig om den fik en 15-20 km ekstra i timen til de lange lige strækninger.

Havde ikke fanget at jeg kunne vende retur til total antal kørte kilometer, det vil jeg lige prøve. Var lidt ked af at få nulstillet den nemlig.
OPE og CL5 har jeg ikke set eller hørt om endnu, så det ignorerer jeg bare :p


Hej scootergris!
Du skriver der en hel masse ting som ærligt talt farer direkte henover hovedet på mig trods billeder og vejledninger.
Jeg er typen der lærer af at stå med det i hænderne og få forklaret, så det er svært at sætte mig ind i alt det tekniske på en skærm.
Tør i hvert fald ikke selv pille ved den, overhovedet.
Lidt sørgeligt når jeg selv skiller min pc ad og samler den igen, men vi er alle kloge på forskellige måder, ikke? :D
Har ikke prøvet at trykke på begge knapper samtidig, men at holde den ene nede skaffer adgang til indstilling af uret, og den anden nulstiller kilometertælleren.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det ikke bare triptælleren du har nulstillet?
Hvis den altså har en.
Fortæl gerne hvordan du nulstillede den.

Hvis du virkelig gerne ville have den op på +30 km igen så kunne du sætte en motor mod forhjulet.
Men det er vist normalt at speedometer ikke er præcist alligevel. De mekaniske viser vist gerne 5-10 % for meget. Ved ikke om det elektroniske er bedre.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

MissMille, hvor mange omdrejninger, kan du få den op på?
Min 45 topper på 8500.

Scootergrisen og MissMille
Jeg har indtrykket af, at den er begrænset rent mekanisk af, at den ikke kan gå længere op i gearing, og så begrænset med den pakning ved under kaburator. 30km er helt sikkert begrænset med pakning, mens det ser ud til, at 45 måske ikke er, men det får jeg målt engang jeg har lejlighed til ar skille den lidt ad.

Scootergrisen:
Hvad gør en Pickup?

Ang fart så synes det at speedometer virker ret præcist. Har kørt turer med GPS tændt der måler tophastighed til 46 mens speedometer målte max 47.
De sidste par dage har speedometer kunnet snige sig op på 48 ned ad bakke, så måske jeg har været god til at køre den til?! Jeg barn ikke tjekket med GPS de sidste par dage.

Scootergrisen
De billeder du fandt fra thansen ang bøsning med begrænsningsring, så kan jeg slet ikke se, at der skulle være en løs ring?
OP skrev han købte 2 variatorer sæt.. de du om han brugte er af dem?

Jeg har snakket med Scooterland.dk der skal have kr 225 for at pille en evt ring af... hvis der er en, så det gør jeg engang, da jeg ikke selv har mulighed for at rode med sådan noget. Om ikke andet kan de samle den korrekt igen 👍

Nulstilling af triptæller og ur.
Man holder bare SEL inde mens triptæller er valgt. Man kan ikke nulstille total km tal 😋
For at stille ur, holder man MODE inde til uret blinker. Bruger SEL til at stille timer, derefter MODE for skift til minutter, som stilles med SEL igen. Husk MODE igen for at afslutte/gemme det.
Jeg har prøvet at holde begge knapper inde i lang tid under alle valg, uden noget resultat.

MissMille
Min ryg er også ødelagt. Jeg er kronisk smertepatient og havde egentligt fået tilkendt støtte til køb af en trehjulet el-scooter, men da mit problem er, at jeg ikke kan sidde ret lang tid ad gangen, så er 15km/t på sådan en gennem Aalborg centrum ikke vejen frem.
Jeg er også ekstremt følsom for bump og små ujævnheder, så valgte N1 bla pga 12” hjul mod de mere vanlige 10”. Og så prisen. Syntes også den er flot, samt mange km/l for 45 modellen.

Jeg er super glad for, at jeg kører på vejbanen pga langt bedre belægning end på cykelstierne.. men føler mig lidt umyndiggjort over, at man ikke må køre 60km/t som bilerne, da jeg dels ville komme hurtigere frem (måske), spare benzin (pga generelt bedre ydelse uden begrænsninger) og bilerne ville ikke blive så utålmodige.
Jeg er faktisk overbevist om, at det ville være mere sikkert for alle parter, hvis en 45 måtte køre 60, da man så er en mere ligeværdig del af trafikken, og ikke bare en gene for alle de andre.
Specielt fordi man jo skal have bilkørekort eller MC kørekort.
Jeg ville nødigt have en 16 årig på en 45/60 ude i trafikken dog, så det krav syntes jeg sådan set er ok, men er fjollet at begrænse til under 60.
Biler og motorcykler er jo heller kkke begrænset til 130.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har ikke noget info om at VGA N1 skulle have løs ring.
Men kan måske være de findes med begge dele f.eks. løs ring i starten også har de ændret det til fast ring fordi VGA Explora euro-4 har løs ring på viewtopic.php?f=3&t=3419#p23814 (går ud fra det er originalt) men ikke på viewtopic.php?f=18&t=3165&start=30#p24035
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

Bliver spændende at finde ud af 😊
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror muligvis den VGA Explora med løs ring ikke er euro-4.
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Scootere: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Dintid, årh det har jeg ikke lige lagt mærke til, men jeg tror ikke den tager så mange omdrejninger på noget tidspunkt.
Jeg kan jo mærke at den aktivt "bremser" når jeg kører de 31-32 den kan og så kører ned ad bakke hvor den sagtens ville kunne trille lidt hurtigere.
Bum, begrænsning, for trille for stærkt må man heller ikke.
Jeg synes det går aaaaalt for langsomt nu jeg har vænnet mig til den og kørt et par lange ture :D

Er det værd at købe Thansens servicepakke når man ikke selv ved en dyt?
Besvar