Variator

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Variator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lyder som om der er noget der bliver slået.
Prøv og tag variatordækslet af og tjek om der er noget løst i bunden eller slidmærker ved fjederen/blæseren eller noget.
Tag skålen ud og dobbelttjek at rullerne ligger rigtigt.
Hold fingrene bag på skålen ved pladen når du sidder skålen på og inden du strammer møtrikken så klem ned midt på kileremmen og og den løst mellem de forreste remskiver.
Eventuel kør motoren med variatordækslet af.
Brugeravatar
Privir
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 84
Tilmeldt: 24. januar 2018 16:12
Scootere: Pgo t-rex

Re: Variator

Ulæst indlæg af Privir »

Alt er fint ud og den gør det kun når den er varm. Jeg har en mistanke til simmeringen ved krumtapakslen er utæt da der er lidt olie ved den. Så suger den falsk luft som giver den lyd?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Variator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan spænder du møtrikken?
Tvivler på det skulle være simmerringen.
Du kan prøve og rykke sidelæns og radialt i krumtapakslen og se hvor meget slør der er i lejerne.
Brugeravatar
Privir
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 84
Tilmeldt: 24. januar 2018 16:12
Scootere: Pgo t-rex

Re: Variator

Ulæst indlæg af Privir »

Jeg spænder med skruetrækker i starterhjul. Jeg tror jeg vil prøve med en skive bag ved blæserhjulet da remmen stikker 1-2mm ud over bøsningen.
Brugeravatar
Privir
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 84
Tilmeldt: 24. januar 2018 16:12
Scootere: Pgo t-rex

Re: Variator

Ulæst indlæg af Privir »

Vil det give noget at få en lidt længere rem da den ikke kører helt ud på variatoren?. Den er 738-18-30 nu, det er original rem.
Vedhæftede filer
EFAA59C3-0F71-4186-A7D4-1827C4073240.jpeg
A5FB1C5B-241B-447A-A1F3-D130ACC31FC6.jpeg
C5BCD64A-87FB-4A9D-A358-D284949E0E42.jpeg
A40A4C58-D103-46F4-BCF9-55C1ED0314CE.jpeg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Variator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve og køre med fuld gas et vandret sted før det går ved af bakke og så bemærk om variatoren kommer højere op i gearing når du kører ned af bakke.
Eventuelt tegn med tusch på remskiven så du kan se hvor højt kileremmen har været op.

Har ikke erfaring med længere kilerem men du kan se bagerst sidder den nærmest så langt ud som den kan komme.
Så hvis du sætter en længere kilerem på ville den vel komme for langt ud ved de bagerste remskiver.

Hvis kileremmen ikke kommer længere ud mellem de forreste remskiver efter man fjerner ringen som begrænser så kan det muligvis være pga. slid hvor variatoren har svært ved at komme over det punkt.
Nu hvor du har skiftet de forreste remskiver osv. så kan du udelukke det.
Prøv og kig ind mellem de bagerste remskiver hvor kileremmen ikke er og se om der er en svejsning der måske gør at kileremmen ikke kan komme helt ned.
billed4028[1].jpg
Ellers kan du prøve og skille de bagerste remskiver ad og se om de 3 stifter der glider i sporene har slidt nogen hakker i sporene.
Du kan klemme remskiven helt ind og ud og se om den bevæger sig jævnt hele vejen.
billed1342[1].jpg
billed1342[1].jpg (317.01 KiB) Vist 5929 gange
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... skiver.php
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Variator

Ulæst indlæg af TOCA »

Remmen SKAL være som angivet i manualen, ellers kan den knække, eller hoppe af, i værste fald, og hvis du er heldig nøjes den med at "fedte" lidt, og du kører med alt for høje omdrejninger. Det gælder både længde, bredde og hældning, hvis en af delene ikke passer, så får du problemer.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Variator

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev: 9. marts 2018 23:36 Remmen SKAL være som angivet i manualen, ellers kan den knække, eller hoppe af, i værste fald, og hvis du er heldig nøjes den med at "fedte" lidt, og du kører med alt for høje omdrejninger. Det gælder både længde, bredde og hældning, hvis en af delene ikke passer, så får du problemer.
Jeg har ikke haft nogen særlige problemer med at bruge en rem til en dr. Big i min Kymco. Kørte næsten 2 år med malossi vario, Dr.Big rem og en Speedfight SP2 kobling. Big remmen er jo 738-18-30 og Kymco'ens er 743-17,5-30. Eneste problem har været, at starterdrevet lavede en rille i remmen. Men er nu gået tilbage til de originale dele i variohuset.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Variator

Ulæst indlæg af TOCA »

Der var en u-original rem på min CPI, da jeg købte den, den løb fint sine modige 75-80 i timen, ved 11.000 o/min, med original rem løber den det samme, bare med kun 8.000 o/min. Tænker at motoren har bedst af det sidste :think:

Hvis remmen har forkert hældning/vinkel så er det kun kanten af den, som griber fat, er den for kort kan den ikke arbejde hele vejen, det samme hvis den er for lang, men med den ekstra mulighed, at den kan hoppe af eller bare fedte rundt, for bred eller smal, er heller ikke godt for ydelsen.

Skifter du skiver til en anden model, skal du sikre dig, at både de forreste og bagerste har samme hældning, og at remmen passer til det.

Du kan sagtens køre, med noget som ikke er optimalt, men du risikerer øget slid på både rem og motor.
Besvar