Hej
Jeg vil lige høre om 3 ting, og om i har erfaring med det
1. Hvor placerer i jer på vejen? forstået sådan at jeg kører en del ude midt på vejen fordi jeg gider ikke at ligge og køre hen over kloakdæksler.
Kan mærke at bagved kørende nogen gange mister tålmodighed, og overhaler meget tæt.
2. Foran på min scooter har jeg 4 pærer, 2 nær/ fjernlys samt 2 små position lys. Alle 4 lyser dog altid samtidig da der er kørelys på scooter.
Må man bytte de 2 små ud med blå pærer?
3. Må man godt montere blå diode lamper der hvor posekrog hænger, tænker på siderne af den.
Færdselsloven
Re: Færdselsloven
Går ud fra det er en 45 scooter, ellers er det ind på cykelstien.
1. Men ellers står der man skal placere sig længst til højre, som muligt. Det gælder også bilister.
2. Det må du ikke. Blå lys er forbeholdt udrykningskøretøjer.
3. ikke forstået.
1. Men ellers står der man skal placere sig længst til højre, som muligt. Det gælder også bilister.
2. Det må du ikke. Blå lys er forbeholdt udrykningskøretøjer.
3. ikke forstået.
- Janton
- 7. Rang
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 23. januar 2011 11:27
- Køretøjer: Sym Jet Euro x50
1000 Km og første service 27/06-2012
2300 Km 18/09-2012
2900 Km 8/11-2012
3100 Km og andet Service 16/11-2012
3500 Km 3/1-2013
4400 Km 9/3-2013
4800 Km 5/5-2013
5400 Km 3/6-2013
Re: Færdselsloven
Tak for dine svar Barden
Ved sgu ikke hvad den indvendige side af scooter hedder
Men på indvendig front hvor posekrog hænger vis man kan sige sådan )))), så ned af sider der
Ved sgu ikke hvad den indvendige side af scooter hedder
Men på indvendig front hvor posekrog hænger vis man kan sige sådan )))), så ned af sider der
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Færdselsloven
Jeg mener at have hørt, at al belysning og lamper udover scooterens egne godkendte lygter, som udgangspunkt er forbudt.
Men du kommer nok i kke i fængsel hvis du monterer en lille diode ved krogen
Men du kommer nok i kke i fængsel hvis du monterer en lille diode ved krogen
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Færdselsloven
Er det en 30 eller 45 km/t ?
Jeg er ret sikker på du ikke må køre med blålys. Men du må vist gerne have det tændt hvis du holder stille et sted men tror ikke du må have det tændt når du køre i trafikken.
Jeg er ret sikker på du ikke må køre med blålys. Men du må vist gerne have det tændt hvis du holder stille et sted men tror ikke du må have det tændt når du køre i trafikken.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 544
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Færdselsloven
I bil og motorcykelundervisningen undervises i placering på vejen. Teoribogen forklarer følgende:
Grundregel: Hold til højre. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel, og holdende i øvrigt, holde så langt til højre som muligt.
Senere står forklaret følgende:
En vognbane, er en del af kørebanen, som er bred nok til, at en række biler kan køre der. Når der er vognbanelinier, er inddelingen i vognbaner let at få øje på. Findes vognbanelinier ikke, skal du selv inddele kørebanen og køre MIDT i en vognbane.
Du skal som hovedregel placere dig i højre vognbane, men ikke længere til højre, end at du viser hensyn overfor cykelister, knallertkørere og fodgængere, samt holder afstand til parkerede køretøjer og andre forhindringer på kørebanen.
Det, som kørelærerne underviser i er følgende: Hvis der ikke er plads, til mere end éen bil i kørebanen, så skal du køre midt i vognbanen, dog så langt til venstre, at der er plads til cykelister, parkerede biler, osv. Altså, som står beskrevet i undervisningsbogens tekst. Der skal vælges højre vognbane, og der skal køres midt i.
Er plads til flere biler, indenfor samme del af kørebanen, så skal du selv opdele den i vognbaner. Og køre midt i en vognbane. Er det en bred vej, vil den typisk opdeles i to vognbaner, og du skal vælge højre vognbane, og køre midt i denne.
Når du opdeler vejen i vognbaner, så skal du ikke bruge målene på dit køretøj, men målene som står anført i bekendtgørelsen omkring vejbaner og deres bredde. Så det er ligegyldigt, om du kører på motorcykel, eller bil, og om bilen er bred eller tynd. Den fylder samme på vejen.
Kørsel i rabat:
Ubrudt kantlinie (linien til rabat), begrænser den del af kørebanen, som skal benyttes af motorkøretøjer og registreringspligtige knallerter. Ubrudt kantlinie, må kun overskrides, ved standsning og parkering, samt ved kørsel ind på, eller ud fra vejen. Endvidere må et langstomt kørende køretøj, over en kort strækning, overskride kantlinien, for at lette bagfra kommendes overhaling.
Den rette placering:
Ifølge undervisningen (ikke nødvendigvis loven...), så er den rette placering midt i vognbanen. Faktisk, skal du lægge dig så langt til venstre, at bilerne ikke overhaler. Det kan være farligt, at køre i højre side, hvis bilerne forsøger at presse sig forbi, indenfor samme vognbane. Du skal helst presse bilerne over i modsatte vejbane, således du sikrer, at der er tilstrækkelig sideafstand. Bilen må ikke kunne komme forbi, indenfor samme vognbane. Hvis vejen er bred, således der er plads til to biler, så skal du placere dig midt i højre side (vognbane), og bilerne skal kunne overhale, indenfor samme vejbane (ikke vognbane, da kun et køretøj kører i en vognbane). En knallert 45, er i forhold til andre køretøjer et langsomt kørende køretøj. Er der kun en vognbane, og ikke muligt at overhale, vil du være til gene for bilister bag dig - og du skal helst, trække kortvarigt ind i rabatten, for at lade bilerne overhale dig, når rabatten er til det, og at det er passende for din kørsel.
Det er korrekt, at færdselsloven ikke udspecificerer, at den skal forstås på ovenstående måde. Politiet har på et tidspunkt anbefalet, at knallert 45 placerer sig på vejen, som motorcykler og biler, og at de netop placerer sig langt til venstre, for at umuliggøre tætte overhalinger. Presses bilisten over i den modsatte vejbane, så vil de overhale med større afstand.
Ny link:
http://www.michaeljohansen.info/stor-kn ... banen-618/
Normalt fylder MC'er som en bil, og samme med knallert 45. Dog, så gælder ved kryds særlige regler - her er lovligt, at køre op på siden, af et højresvingende køretøj, på samme måde som cykelister gør.
Grundregel: Hold til højre. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel, og holdende i øvrigt, holde så langt til højre som muligt.
Senere står forklaret følgende:
En vognbane, er en del af kørebanen, som er bred nok til, at en række biler kan køre der. Når der er vognbanelinier, er inddelingen i vognbaner let at få øje på. Findes vognbanelinier ikke, skal du selv inddele kørebanen og køre MIDT i en vognbane.
Du skal som hovedregel placere dig i højre vognbane, men ikke længere til højre, end at du viser hensyn overfor cykelister, knallertkørere og fodgængere, samt holder afstand til parkerede køretøjer og andre forhindringer på kørebanen.
Det, som kørelærerne underviser i er følgende: Hvis der ikke er plads, til mere end éen bil i kørebanen, så skal du køre midt i vognbanen, dog så langt til venstre, at der er plads til cykelister, parkerede biler, osv. Altså, som står beskrevet i undervisningsbogens tekst. Der skal vælges højre vognbane, og der skal køres midt i.
Er plads til flere biler, indenfor samme del af kørebanen, så skal du selv opdele den i vognbaner. Og køre midt i en vognbane. Er det en bred vej, vil den typisk opdeles i to vognbaner, og du skal vælge højre vognbane, og køre midt i denne.
Når du opdeler vejen i vognbaner, så skal du ikke bruge målene på dit køretøj, men målene som står anført i bekendtgørelsen omkring vejbaner og deres bredde. Så det er ligegyldigt, om du kører på motorcykel, eller bil, og om bilen er bred eller tynd. Den fylder samme på vejen.
Kørsel i rabat:
Ubrudt kantlinie (linien til rabat), begrænser den del af kørebanen, som skal benyttes af motorkøretøjer og registreringspligtige knallerter. Ubrudt kantlinie, må kun overskrides, ved standsning og parkering, samt ved kørsel ind på, eller ud fra vejen. Endvidere må et langstomt kørende køretøj, over en kort strækning, overskride kantlinien, for at lette bagfra kommendes overhaling.
Den rette placering:
Ifølge undervisningen (ikke nødvendigvis loven...), så er den rette placering midt i vognbanen. Faktisk, skal du lægge dig så langt til venstre, at bilerne ikke overhaler. Det kan være farligt, at køre i højre side, hvis bilerne forsøger at presse sig forbi, indenfor samme vognbane. Du skal helst presse bilerne over i modsatte vejbane, således du sikrer, at der er tilstrækkelig sideafstand. Bilen må ikke kunne komme forbi, indenfor samme vognbane. Hvis vejen er bred, således der er plads til to biler, så skal du placere dig midt i højre side (vognbane), og bilerne skal kunne overhale, indenfor samme vejbane (ikke vognbane, da kun et køretøj kører i en vognbane). En knallert 45, er i forhold til andre køretøjer et langsomt kørende køretøj. Er der kun en vognbane, og ikke muligt at overhale, vil du være til gene for bilister bag dig - og du skal helst, trække kortvarigt ind i rabatten, for at lade bilerne overhale dig, når rabatten er til det, og at det er passende for din kørsel.
Det er korrekt, at færdselsloven ikke udspecificerer, at den skal forstås på ovenstående måde. Politiet har på et tidspunkt anbefalet, at knallert 45 placerer sig på vejen, som motorcykler og biler, og at de netop placerer sig langt til venstre, for at umuliggøre tætte overhalinger. Presses bilisten over i den modsatte vejbane, så vil de overhale med større afstand.
Ny link:
http://www.michaeljohansen.info/stor-kn ... banen-618/
Normalt fylder MC'er som en bil, og samme med knallert 45. Dog, så gælder ved kryds særlige regler - her er lovligt, at køre op på siden, af et højresvingende køretøj, på samme måde som cykelister gør.
Senest rettet af GYS 14. oktober 2013 11:42, rettet i alt 1 gang.
Re: Færdselsloven
Al lys på knallerten skal fungere. Der må altså ikke være lys på, som ikke er standard sikkerhedsudstyr (for/baglygte, blinklys, nummerpladelys, instrumentlys)scootergrisen skrev:Er det en 30 eller 45 km/t ?
Jeg er ret sikker på du ikke må køre med blålys. Men du må vist gerne have det tændt hvis du holder stille et sted men tror ikke du må have det tændt når du køre i trafikken.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 544
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Færdselsloven
Nogle har monteret baglys på bagageboks. Måske, endog et ekstra bremselys. Nogle scootere, har "stik" til bagageboks lys.Teddy skrev:Al lys på knallerten skal fungere. Der må altså ikke være lys på, som ikke er standard sikkerhedsudstyr (for/baglygte, blinklys, nummerpladelys, instrumentlys)scootergrisen skrev:Er det en 30 eller 45 km/t ?
Jeg er ret sikker på du ikke må køre med blålys. Men du må vist gerne have det tændt hvis du holder stille et sted men tror ikke du må have det tændt når du køre i trafikken.
GIVI tilbyder et bremselys sæt til deres bagagebokse.
Nogle har tøj på, med lysdioder, til at supplere reflekser. (se f.eks. http://www.webbikeworld.com/r4/led-safety-jacket-vest/)
Se LED-Wear: http://www.ledwear.co.uk
Du kan også "bygge selv", eller købe LED-"refleksbånd".
http://www.instructables.com/id/turn-si ... ng-jacket/
Og det er muligt, at få fjernstyrede bremselys, der kan monteres på rygsækken. (Er vist beregnet til montering på styrthjelmen, men det er vist ikke lovligt).
Her ses eksempel på motorcykel tøj, og rygsække, med LED sikkerhedslys:
http://enlighted.com/pages/elmoto.shtml
http://www.bikepoint.com.au/riding-advi ... cket-28545
http://www.amazon.com/gp/aag/main?ie=UT ... LL23IESO92
http://www.enlighted.com/pages/leatherbiker.shtml
http://www.ebay.com/itm/High-Visibility ... 20cbc014c7