Trillet med Sprint motor, aflader når den kører?!Please help

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

Trillet med Sprint motor, aflader når den kører?!Please help

Ulæst indlæg af jvh4000 »

Hej alle ammen.. Først og fremmest vil jeg gerne give en kæmpe tak for den her geniale side !

Nå.. Mit problem består i at min Trillet AC50 ( Sprint motor og dele) ikke vil lade på batteriet når jeg er ude og køre..

Har lige haft en større forårs klargøring af scooteren, og fandt ud af at min CDI boks var defekt, så den ikke ville give gnist til tændrøret.. Jeg tror det var pga. der var en ledning der var røget ud af multistikket der forbinder CDI´en.. Den blå ledning fra magneten , og efter den var sat i igen, startede den i første forsøg:)

Så efter jeg fik samlet scooteren igen, og kørte hjem fra værkstedet , havde den allerede svært ved at starte efter bare 20 min kørsel .. Min mistanke er at når der er tænding på , og motoren kører, så aflader den, og det går meget hurtigt..

Der er helt nyt batteri i og helt ny CDI boks.. Scooteren aflader ikke når den bare står uden tænding.. Kun når man kører på den :(

Er det Statoren der er gået eller?

Håber der kan findes en løsning her igennem :)

Mange hilsner Jonathan
Senest rettet af jvh4000 16. april 2012 18:09, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Trillet med Sprint motor, aflader når den kører?!Please

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og mål på batteriet med et multimeter når motoren er slukket.
Også prøv og start motoren.
Når motoren køre og du giver lidt gas så skal volten stige på batterier så bliver det opladt.
Hvis volten ikke stiger når motoren køre og du giver lidt gas ja så bliver batteriet ikke opladt.

Jeg ved ikke hvordan det er lavet på en Trilet men ja prøv først og undersøge statoren.
På scootere kan man afmonter stikket til statoren også måle hvor mange ohm der er i mellem ledningerne for at se om ledningerne eventuelt er gået over.
Jeg ved dog ikke hvordan det er lavet på en Trilet eller hvor mange ohm der skal være mellem hvilken ledninger. Sådan noget står i servicemanualen hvis man har sådan en.

Du kan også måle vækselstrøm med statorstikket taget fra og jo mere man giver gas jo flere volt skal man kunne måle.

Men det ville være bedst hvis du har servicemanualen.

Når du skriver Sprint motor mener du så at der er sat en motor på fra en Giantco Sprint ?
Jeg ved ikke rigtig noget om Trilet men skriv gerne det du ved så kunne jeg eventuelt begynde og samle information om den og lave en side om det når vi har samlet nok.
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

scootergrisen skrev:Prøv og mål på batteriet med et multimeter når motoren er slukket.
Også prøv og start motoren.
Når motoren køre og du giver lidt gas så skal volten stige på batterier så bliver det opladt.
Hvis volten ikke stiger når motoren køre og du giver lidt gas ja så bliver batteriet ikke opladt.
-Det har jeg lige afprøvet, batteriet står på 12,06 volt når den er startet uden lys, når jeg sætter lys til falder den ca 1 -1½ volt, men stiger på intet tidspunk, heller ikke med halv gas..
Spændingsregulatoren ?

jvh4000 skrev:Når du skriver Sprint motor mener du så at der er sat en motor på fra en Giantco Sprint ?
Jeg ved ikke rigtig noget om Trilet men skriv gerne det du ved så kunne jeg eventuelt begynde og samle information om den og lave en side om det når vi har samlet nok.
Ja, alt mekanisk og elektrisk , udover bremser og differentiale drev..

-Jeg vil meget gerne tage nogle billeder og ligge ind, dog er det ikke den reneste knallert, men håber det går :)
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

- Har iøvrigt også målt for kortslutning, det var der ikke.. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Prøv og tag stikket fra generatoren og lav nogen målinger mellem ledninger og ledningerne og stellet.
Bare prøv alle kombinationer og skriv dem ned.

Ligesom her.
Billede
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

Okay :) Jeg skal hive stikket fra, og hvor skal jeg så måle præcist? På stikne i multistikket eller hvordan?
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

Nu har jeg målt på ledningerne fra stator stikket.. Min måler giver kun udslag på magnet ledningen, men den kommer også helt op på 160-165 Ohm ? Er det ikke lige i overkanten?

Jeg syns ikke der kommer nogle udslag fra de 2 andre ledninger? Kun fra magneten?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Den med magnet det er pickupen, den giver signal til CDI boksen om hvornår tændrøret skal give gnist.
160-165 Ohm lyder fint for den. Men den har ikke noget med opladning at gøre.

Kan du tage nogen billeder ?
Hvad farver har ledninger og hvor mange er der ?

Prøv og mål ligesom her.
Billede

gul - grøn ?
hvid - grøn ?

gul - hvid ?

gul - motorblok ?
hvid - motorblok ?

Også sæt dit multimeter rigtigt. Den skal nok stå på den laveste Ohm måling.
Du skal bare lave alle de målinger der så kan jeg måske se om der er noget galt.
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang

Gør jeg med det samme ;)
Brugeravatar
jvh4000
1. Rang
1. Rang