Først og fremmest tak for et rigtigt forum med massere af relevant information som jeg/vi allerede har haft stor glæde af! (F-FB)
Og så til sagen:
I går købte en ven en kabinscooter (fønix cabino) og den kørte jo egentlig helt fint I forbindelse med de første par ture men i dag trak min ape50 den hjem da batterierne ikke holdt hele vejen.
- Når der skrives om distance på 45/60 km skal man så antage at det er målt ved 25 eller 15 km/t?
- Batterierne er 12.v - 22.ah og vi modtager gerne anbefalinger/advarsler vedrørende producent.
Batterierne er ifølge sælger udskiftet I 2024 meeeeen... Dokumentation for påstanden forefindes desværre ikke så vi har allerede kigget lidt på nye batterier fra diverse producenter. Det kunne jo også være praktisk med to pakker som udskiftes med et dejligt stort molex-stik..
Info modtages gerne vedrørende - ALT!
Ses på cykelstien.. og her på siden (-:
Tom (og Hans)
Spørgsmål til spidsmus - fønix cabino - mange navne...
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Spørgsmål til spidsmus - fønix cabino - mange navne...
Normalt står fabrikationsdatoen stemplet på batterierne. Det kunne være en ledetråd om hvor gamle batterierne er i køretøjet idet de ældes fra dag 1 efter at have forladt fabrikken. Og hvor langt køretøjet kan trille ved egen hjælp afhænger først og fremmest af opladestanden ved afgang, hvor slidte batterierne er, belastning af køretøjet, lufttrykket i dækkene, styrke og retning af vinden, hvor mange bakker der skal kravles op af samt ikke mindst hvor langt man vil accepterer at skulle skubbe køretøjet. Om der køres i 15 km/t eller 25 km/t stillingen betyder nok mindre idet man skal forcere de samme bakker med samme last.TLJ skrev: ↑18. april 2025 21:29 Først og fremmest tak for et rigtigt forum med massere af relevant information som jeg/vi allerede har haft stor glæde af! (F-FB)
Og så til sagen:
I går købte en ven en kabinscooter (fønix cabino) og den kørte jo egentlig helt fint I forbindelse med de første par ture men i dag trak min ape50 den hjem da batterierne ikke holdt hele vejen.
- Når der skrives om distance på 45/60 km skal man så antage at det er målt ved 25 eller 15 km/t?
- Batterierne er 12.v - 22.ah og vi modtager gerne anbefalinger/advarsler vedrørende producent.
Batterierne er ifølge sælger udskiftet I 2024 meeeeen... Dokumentation for påstanden forefindes desværre ikke så vi har allerede kigget lidt på nye batterier fra diverse producenter. Det kunne jo også være praktisk med to pakker som udskiftes med et dejligt stort molex-stik..
Info modtages gerne vedrørende - ALT!
Ses på cykelstien.. og her på siden (-:
Tom (og Hans)
Men hvis køretøjet kørte fint på de første to ture efter købet samme dag og først opgav ævred på den tredie tur kunne det måske indikere at batteriernes lade-tilstand nok næppe har været fuld ved afgang.
Vi har en af samme model og den kører snildt 40 km med et 50 Amp/h Li-Ion batteri med fuld rulle uden at malke batteriet af. Man skal nok ikke regne med at kunne køre mere end 1 km pr Amp/h til rådighed på batteriet hvis man vil være sikker på at komme hjem hver gang under de værste vindforhold/bakker.
Men for at kunne danne sig et skøn over hvor slidte batterierne er, skal batterierne lades fuldt op og så kører i indtil spændingen falder til 50 Volt over batterierne belastet. Det er så smart at vælge en tur hvor man kører i en ring på ca 1 km for at undgå for meget benarbejde. Husk at måle afstande med en GPS APP på mobiltelefonen og ikke køretøjets speedometer idet visningen der kan værer ret upræcis.
Hvilken mærker batterier der er bedst har jeg ingen aning om, der skal du studerer datablade for at få ................
Ønsker god medvind på cykelstien, Leif.
Senest rettet af Landbo 20. april 2025 15:58, rettet i alt 3 gange.
- rjskib
- 8. Rang
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Honda msx125 (Grom) - Geografisk sted: Herning
Re: Spørgsmål til spidsmus - fønix cabino - mange navne...
Hej Tom.
Vi har også en af samme mærke, den står som reserve for en større kabinescooter (der desværre er af en dårlig kvalitet).
Bemærk at der sandsynligvis er monteret 10 stk blybatterier. 5 stk under førersædet og 5 stk under bagsædet. Blybatterier må kun køres ned til ca 50% før ny opladning, ellers tager de skade. Så en rækkevidde på ca 50 km, er i praksis kun 25 km.
Lithium batterier er bestemt at foretrække nu om dage. De kan vistnok købes i blokke af 20 Ah, hvor 2 stk sikkert er passende til en Fønix Cabino. Det er dog ikke noget jeg har arbejdet i.
Jeg har en enkelt gang købt en reservepære hos dette firma, som vist stadig er aktivt. Kig evt på deres hjemmeside "G-run.dk". Pæren var temmelig dyr, men jeg kunne ikke finde tilsvarende andre steder.
Jeg har skrevet en del om vores oplevelser med kabinescooteren, søg evt her på scootergrisen efter "100 dage med en Fønix City-Cabino2". Det er en lang tråd, som det nok ikke er besværet værd at læse igennem.
//Jørgen
Vi har også en af samme mærke, den står som reserve for en større kabinescooter (der desværre er af en dårlig kvalitet).
Bemærk at der sandsynligvis er monteret 10 stk blybatterier. 5 stk under førersædet og 5 stk under bagsædet. Blybatterier må kun køres ned til ca 50% før ny opladning, ellers tager de skade. Så en rækkevidde på ca 50 km, er i praksis kun 25 km.
Lithium batterier er bestemt at foretrække nu om dage. De kan vistnok købes i blokke af 20 Ah, hvor 2 stk sikkert er passende til en Fønix Cabino. Det er dog ikke noget jeg har arbejdet i.
Jeg har en enkelt gang købt en reservepære hos dette firma, som vist stadig er aktivt. Kig evt på deres hjemmeside "G-run.dk". Pæren var temmelig dyr, men jeg kunne ikke finde tilsvarende andre steder.
Jeg har skrevet en del om vores oplevelser med kabinescooteren, søg evt her på scootergrisen efter "100 dage med en Fønix City-Cabino2". Det er en lang tråd, som det nok ikke er besværet værd at læse igennem.
//Jørgen