Service

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SYM SYMPHONY ST
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: SYM SYMPHONY ST

Service

Ulæst indlæg af SYM SYMPHONY ST »

Hej :-) har lige været til 7000 km service med min sym, mortor olie skift- tændrør- ventil tjek/just- nye ruller og styr. samt bremse tjek. 1400 kr

så kommer spørsmålet ? er det virkelig nødvendigt med ny tændrør og nye ruller og styr og ventil tjek/just for hver 3000 km ?

jeg syntes det lyder som om de bare vil tjene extra...
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Service

Ulæst indlæg af Landbo »

SYM SYMPHONY ST skrev: 21. marts 2025 06:54 Hej :-) har lige været til 7000 km service med min sym, mortor olie skift- tændrør- ventil tjek/just- nye ruller og styr. samt bremse tjek. 1400 kr

så kommer spørsmålet ? er det virkelig nødvendigt med ny tændrør og nye ruller og styr og ventil tjek/just for hver 3000 km ?

jeg syntes det lyder som om de bare vil tjene extra...
Hej, ja det er et godt spørgsmål idet det er nogenlunde det samme service interval man brugte til personbiler da jeg stod i lære for mere end 50 år siden og man kørte med 30 olie i motoren og med brændstof der indeholdt mere svovl end det er tilfældet i dag.

Tændrør burde snildt kunne holde til 20000-30000 km.
Ruller og tilbehør slides relativt hurtigt men burde kunne holde til mindst 15000-30000 km og burde være noget man skifter efter behov.
Når motoren er slidt til burde det kun være nødvendigt at stille ventiler for hver 10000-20000 km i en simpel Kina motor.
En moderne multigrade olie burde kunne holde til mindst 10000 km i en simpel Kina motor inden den er tjenelig til udskiftning.
Bremsetjeck burde du foretage løbende i stedet for at have et værksted til at gøre det med faste intervaller.

Men jeg er helt sikker på værkstederne tænker hellere sikker end sorry, idet det er kunderne der betaler for sikker og værkstedet/importøren for sorry. :mrgreen:

Det er så mine anbefalinger, som jeg har givet til de få "kunder" jeg har serviceret med 4 takts Kina scootere.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SYM SYMPHONY ST
1. Rang
1. Rang

Tak for svar :-) det er også det sidste servce der bliver lavet på værksted , da garantien snart er udløbet :-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er nok mere at tændrøret skal tjekkes hver 3000 km og så justeres/skiftes når nødvendigt hvilket måske er hver 6000-12000 km.
Tænker ikke de skifter tændrør hver 3000 km.
Det koster jo ikke så meget ekstra for tændrør og ruller så hvis nu du betaler nogen 1400 for at åbne ind til variatoren for at kigge på rullerne osv. så er det måske lidt spild af penge hvis de sætter de halvslidte ruller tilbage i fordi de godt kan køre noget mere.
Tændrøret kan renses og justeres efterhånden som der bliver slidt så det kan nok holde længe men jo mere slidte rullerne er jo dårligere fungere det og det går også lidt ud over topfarten.

Jeg tror T. Hansen har lavet deres eget serviceskema der passer generelt til alle køretøjer og så følger de bare det så står der f.eks. at ved 6000 km service skal det og det gøres.
Det står sidst i brugermanualen.

Tror det er normalt at hvis man betaler for service hos et værksted så går de mere op i at skifte til ny dele i stedet for at bruge så meget tid på at tjekke slidste dele.

Ellers skal du lave det selv hvis du vil spare penge men det kan du jo så gøre fremover hvis der snart ikke længere er reklamationsret på.
Brugeravatar
SYM SYMPHONY ST
1. Rang
1. Rang

Tak for svar
Besvar