Udledningsstandarder og valg af scooter

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Scootisten
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. januar 2025 01:20
Køretøjer: Ikke nogen (endnu!)

Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af Scootisten »

Hej allesammen

Jeg har i længere tid været cykelbud i Aarhus og føler at det er ved at være tid til en opgradering i hastigheden.

Det jeg roder med er, om det er det værd at købe en scooter 45 med forbrændingsmotor, hvis de alligevel bliver udfaset inden for et par år, pga. skrappere og skrappere udledningsstandarder inden for bygrænsen. Jeg kører primært inden for den.

For jeg kunne jo sagtens købe en elscooter 45, de er bare så ret så dyre og så med den kortere rækkevidde oveni, så man ikke kan bruge den til længere ture uden at skulle vente 7 timer på at batteriet oplader. Ud over det, degraderer batteriet jo også med tiden, så det om 3 år ikke er meget værd (selv hvis man antager at det kun bliver brugt fra 80% til 20%, for at skåne batteriet mest muligt).

Undskyld at min post handler mere om regler og økonomi, end teknisk snilde. Jeg tænkte I kloge hoveder herinde nok skulle vide råd.

-Oscar
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1725
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af Landbo »

Scootisten skrev: 15. januar 2025 01:52 Hej allesammen

Jeg har i længere tid været cykelbud i Aarhus og føler at det er ved at være tid til en opgradering i hastigheden.

Det jeg roder med er, om det er det værd at købe en scooter 45 med forbrændingsmotor, hvis de alligevel bliver udfaset inden for et par år, pga. skrappere og skrappere udledningsstandarder inden for bygrænsen. Jeg kører primært inden for den.

For jeg kunne jo sagtens købe en elscooter 45, de er bare så ret så dyre og så med den kortere rækkevidde oveni, så man ikke kan bruge den til længere ture uden at skulle vente 7 timer på at batteriet oplader. Ud over det, degraderer batteriet jo også med tiden, så det om 3 år ikke er meget værd (selv hvis man antager at det kun bliver brugt fra 80% til 20%, for at skåne batteriet mest muligt).

Undskyld at min post handler mere om regler og økonomi, end teknisk snilde. Jeg tænkte I kloge hoveder herinde nok skulle vide råd.

-Oscar
Tjaa og e, jeg har endnu ikke hørt at det er lovligt at udstede kørselsforbud i byzonerne for benzindrevene køretøjer, kun diesel. Men hvis du er bange for et forbud er der jo kun et valg mellem el og benmuskler tilbage. :mrgreen: Der findes jo 45 km elscootere med en aktionsradius oppe omkring 30-40 km og de er normalt udstyret med to store batterier der kan udskiftes og lades separat (uden for scooteren), hvilket måske betyder en ekstra investering af batterier og måske lader. Det er korrekt batterierne degraderer af og blive brugt. Du skal nok ikke regne med der er mere end 80% saft tilbage når de har været opladet et sted mellem 300-600 gange og tabet i effekt vedbliver jo ældre de bliver.

Nu siden køretøjet skal bruges som et værktøj til dit arbejde, bør du investerer i et køretøj der kan repareres lokalt fra dag til dag, hvilket udelukker køb af et produkt fra landets største kæde.

Håber du finder det rette køretøj, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11381
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det specielt meget hurtigere at være bud på stor knallert end på cykelstien i en storby?
Jeg forestiller mig du hele tiden bliver forhindret i at komme frem af bilister/rødt lys hvis du køre på stor knallert.

Jeg kender ikke til nogen udfasning af forbrændingsmotor.

Det med at vente på opladning kan løses ved at have mere end ét batteri.
Nogle scootere har plads til mere end ét batteri.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 292
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Her er forsidebilled og link til "Nulemissionszoner":

Nulemissionszoner.jpg


https://mim.dk/nyheder/pressemeddelelse ... oeretoejer

Tag også i betragtning, at det er koldt at køre på scooter i vinterhalvåret. Når man cykler, producerer kroppen selv en del varme. Det hjælper på frosne fingre og tæer.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1725
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 15. januar 2025 20:24 Hej.

Her er forsidebilled og link til "Nulemissionszoner":


Nulemissionszoner.jpg



https://mim.dk/nyheder/pressemeddelelse ... oeretoejer

Tag også i betragtning, at det er koldt at køre på scooter i vinterhalvåret. Når man cykler, producerer kroppen selv en del varme. Det hjælper på frosne fingre og tæer.

//Jørgen
:yikes: Så skal hele byen jo graves op for at kunne skaffe strøm og plads til de mange ladestandere der skal bruges. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Springloppen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17. januar 2025 17:02
Køretøjer: El Dao Scooter

Re: Udledningsstandarder og valg af scooter

Ulæst indlæg af Springloppen »

Fordele og ulemper er at ved en 45 knallert skal du jo køre på vejen, og med 30 køre på cykelstien hvis der er masser af trafik, kan man hurtigt komme igennem, må du kende til når du har cyklet meget. :) Men jeg har selv en El Scooter (E-Max) som jeg har opgraderet batteri i ved ham jeg købte hos, og den kan køre ca 130/140 km på en opladning om sommeren i godt vejre. Men ja det tager laaaaaaaaang tid at lade. jeg har sådan ca regnet ud på min for hver 10 km jeg har kørt skal jeg bruge ca 1 time på at lade scooteren op. Og er meget begrænset for hvor langt jeg kan køre væk hjemmefra ellers skal jeg side og vente i mange timer før jeg kan komme hjem igen hvis distancen er længere. Mange gange tænker jeg på at få den udskiftet til en benzin scooter, for at kan køre endnu længere, og være mindre afhængig af ventetid på at tanke op. Dog er det en del dyre. Men vil da gerne betale det ekstra for at være mere fri :)

Men jeg vil sige det er mere smag og behag. Jeg har valgt EL pga min økonomi, og de penge jeg spare. Men der findes ikke særlig mange scooter på markedet som kan køre langt på en opladning. Som skreven jeg købte min brugt hos en som resture DAO scooter som er en E-MAX scooter. Han er den eneste i Danmark som opkøber og sælger dem. Som kan ses på El-lynet.dk Men jeg vil også sige at man skal være viden om at reservedele til den scooter jeg har, er stortset = med 0. Så hvis du vil kigge på mulighed for reservedele, skal du kigge på nogen kendte produkter som er let at skaffe, såsom dem Thansen sælger, men ja deres rækkevide er ikke noget at råbe hurra for.
Besvar