Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af Landbo »

https://www.tv2nord.dk/morsoe/scooterko ... -koerekort

Der er tale om en 56 årig mand der således ikke hører hjemme under 2013 reglen.

https://www.fstyr.dk/privat/koerekort/f ... e-knallert

Nu er det Thisted politi der forsøger, så intet kan overraske mig. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af GYS »

Det kan også ske, at det er journalisten der har kvajet sig.

Som 56 årlig, skal du så vidt jeg ved ikke have kørekort til lille knallert, men du kan godt blive frakendt førerretten. Og det kan man måske godt på journalist sprog, kalde at miste kørekort.

https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2017/10593 skriver følgende:
For så vidt angår den persongruppe, der inden lovens ikrafttræden var fyldt 18 år, gælder der ikke noget krav om kørekort, heller ikke selvom de frakendes retten til at føre lille knallert ubetinget. For disse personer er der således ikke noget krav om, at de efter udløbet af frakendelsestiden i forbindelse med en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert, ansøger kommunen om et nyt kørekort.

Jeg har egentligt svært ved at se at de skal ansøge kommunen om et nyt kørekort. De burde kunne fortsætte med at køre lille knallert, så snart frakendelsestiden (førerretten) er udløbet. Umiddelbart kan jeg ikke se at der er krav om, at man skal have kørekort som 56 årlig, hvis ens førerret til lille knallert har været inddraget, men det er naturligvis ikke tilladt at køre på lille knallert i frakendelsestiden.
Senest rettet af GYS 3. august 2024 15:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af Landbo »

Ups, dobbelt post.
Senest rettet af Landbo 3. august 2024 15:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 3. august 2024 15:06 Det kan også ske, at det er journalisten der har kvajet sig.

Som 56 årlig, skal du så vidt jeg ved ikke have kørekort til lille knallert, men du kan godt blive frakendt førerretten. Og det kan man måske godt på journalist sprog, kalde at miste kørekort.
Så er det nok nærmere Midt-Vest politi, som Thisted politi hører under, der kvajer sig i deres pressemeddelelse idet journalisten formodentlig kun er budbringeren.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af GYS »

Så vidt jeg ved skal man ikke have et kørekort som 56 årig. Men, man kan fradømmes retten til at føre lille knallert i en periode, og det gælder også selvom man ikke har et kørekort til lille knallert. Når frakendelsesperioden (for førerretten) er udløbet, må man så vidt jeg ved godt køre lille knallert igen uden kørekort. Med mindre at politiet har frakendt manden førerretten for livstid, eller indtil han erhverver et kørekort... I loven står dog, at førerretten til lille knallert højst kan frakendes op til 10 år. Bliver man frakendt førerretten til lille knallert i 10 år, er ikke noget i vejen for, at tage bil eller motorcykelkørekort, men der vil ikke stå LK på kørekortet. Så må nøjes med stor knallert, motorcykel, eller bil.

Hvis kabinescooteren anses for at være en knallert 45, bil eller motorcykel (det kan være svært at afgøre, når den ikke er indregistreret), så kan måske siges, at han mangler kørekort.

Jeg syntes ikke, at det fremgår, om kabinescooteren er en knallert 30, fra før registreringspligten blev indført.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 3. august 2024 15:27 Så vidt jeg ved skal man ikke have et kørekort som 56 årig. Men, man kan fradømmes retten til at føre lille knallert i en periode, og det gælder også selvom man ikke har et kørekort til lille knallert. Når frakendelsesperioden (for førerretten) er udløbet, må man så vidt jeg ved godt køre lille knallert igen uden kørekort. Med mindre at politiet har frakendt manden førerretten for livstid, eller indtil han erhverver et kørekort... I loven står dog, at førerretten til lille knallert højst kan frakendes op til 10 år. Bliver man frakendt førerretten til lille knallert i 10 år, er ikke noget i vejen for, at tage bil eller motorcykelkørekort, men der vil ikke stå LK på kørekortet. Så må nøjes med stor knallert, motorcykel, eller bil.

Hvis kabinescooteren anses for at være en knallert 45, bil eller motorcykel (det kan være svært at afgøre, når den ikke er indregistreret), så kan måske siges, at han mangler kørekort.

Jeg syntes ikke, at det fremgår, om kabinescooteren er en knallert 30, fra før registreringspligten blev indført.
Arh, det er nu ikke politiet men domstolene der kan idømme folk en eller anden straf.

Ja ret beset kan det være en invalide kabinescooter (25 km/t) som manden var kørende i og den derfor ikke var registreret, der står jo ikke noget om køretøjet ikke var forsikret.

Jeg mener ikke folk kan idømmes retten til at føre en lille knallert, hvis de var over 18 år pr den 19. januar 2013 hvor reglen om kørekort til et sådant køretøj trådte i kraft.

Formodentelig høre vi noget til sagen, når der engang falder en dom.

.Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg mener ikke folk kan idømmes retten til at føre en lille knallert, hvis de var over 18 år pr den 19. januar 2013 hvor reglen om kørekort til et sådant køretøj trådte i kraft.
Du mener vel fradømmes og ikke idømmes?

Som jeg læser retsinfo, kan man godt blive frakendt førerretten til lille knallert, også selvom man var over 18 år pr. den 19. januar 2013.

Det er formentligt også derfor de bruger begrebet fradømmes førerretten, og ikke kalder det kørekortet. Jeg læser det dog sådan, at en eventuel fradømmelse af førerreten til lille knallert, ikke vil forhindre at man tager kørekort til bil, knallert 45, eller motorcykel, mens man er fradømt føreretten til lille knallert. Fradømmelsen vil alene gælde knallert 30. Så man vil sandsynligvis ikke få LK (lille knallert) til at stå på sit kørekort, hvis man tager kørekort til knallert 45 eller motorcykel. Når fradømmelsestiden til lille knallert er udløbet, vil man sandsynligvis kunne få et nyt kørekort hvor der står LK også. Men jeg syntes ikke loven er helt klar.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Har politiet nu også ret til konfiskation af en lille knallert her?

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 5. august 2024 19:12
Du mener vel fradømmes og ikke idømmes?

Som jeg læser retsinfo, kan man godt blive frakendt førerretten til lille knallert, også selvom man var over 18 år pr. den 19. januar 2013.

Det er formentligt også derfor de bruger begrebet fradømmes førerretten, og ikke kalder det kørekortet. Jeg læser det dog sådan, at en eventuel fradømmelse af førerreten til lille knallert, ikke vil forhindre at man tager kørekort til bil, knallert 45, eller motorcykel, mens man er fradømt føreretten til lille knallert. Fradømmelsen vil alene gælde knallert 30. Så man vil sandsynligvis ikke få LK (lille knallert) til at stå på sit kørekort, hvis man tager kørekort til knallert 45 eller motorcykel. Når fradømmelsestiden til lille knallert er udløbet, vil man sandsynligvis kunne få et nyt kørekort hvor der står LK også. Men jeg syntes ikke loven er helt klar.
Ja UPS. :mrgreen:

Ja det er noget rod med hensyn til en fradømmelse af retten til at føre en lille knallert, når man i alle andre tilfælde mister retten til at føre alt man har stående på styrebrevet.

Hilsen Leif.
Besvar