Med ST2 smart brake module, så tændes bremselyset automatisk når man taber hastighed - bare en reduktion på 4 km/t medfører bremselyset tændes.
Det betyder, at ens bremselys tændes både hvis bremselyskontakter er i uorden, eller hvis man motorbremser, eller på anden måde taber hastighed.
https://www.louis-moto.dk/da/smart-brak ... d-10031139
Afhængigt af hvilken side der vendes opad, programmeres den til enten at bremselyset lyser konstant, når der tabes hastighed, eller til at det blinker hurtigt.
Vælges at sætte bremselyset til at blinke hurtigt, vil det blinke hurtigt når man taber hastighed, men lyse konstant når enten forlysbremsens kontakt er aktiveret, eller baglysbremsens kontakt. Vælges det, at den lyser konstant, kan man ikke se om det er boksen, eller bremselyskontakterne der aktiverer bremselyset.
Jeg har boksen monteret på min motorcykel. Den gør, at bilisterne holder bedre afstand. Når man kører, vil hastigheden ofte stige og aftage, og det betyder at bremselyset bruges flittigt med boksen monteret. Det er med til, at få bilisterne til at holde en vis afstand.
Jeg vil anbefale boksen på specielt knallert 45. Her køres blandt bilerne, og boksen gør bremselyset lidt mere aktivt, og får dermed bilisterne til at passe bedre på, og holde afstand.
Hvis der skulle opstå problemer med en bremsekontakt, på enten forhjulsbremse eller baghjulsbremse, så kan kassen også være løsningen, da den også aktiverer bremselyset ved opbremsning. Den giver derved en ekstra sikkerhed, hvis der skulle opstå problemer med en bremselyskontakt.
Kassen er meget nemt at montere. Hvis man har en moderne scooter, hvor baglyset ikke kan slukkes, kan den monteres med to ledninger til baglyset, og en til bremselyset. På ældre scootere, hvor baglyset kan slukkes, kan den monteres på en spænding der er tændt når scooterens tænding er på, samt på bremselys ledning. Der er kun tre ledninger, så den er nem at montere. Eneste udfordring er, at den skal placeres vandret, så man skal finde et sted, hvor der er plads til at den kan monteres vandret, f.eks. stribbes fast med kabelbindere eller limes fast. Afhængigt af, hvilken side der er opad, så bestemmes om bremselyset skal blinke eller være tændt konstant, når hastigheden aftager, så det er bedst at montere den, så man har mulighed for at vende den, hvis man ændrer ønske om hvordan den skal fungere.
Jeg har valgt at bremselyset skal lyse konstant ved opbremsning. Dels, så er jeg i tvivl om blinkende bremselys er lovligt ifølge den danske lovgivning. Vælges konstant lys, så får man ikke problemer med politiet, hvis de ser ens bremselys. Blinker det hurtigt, vil man måske blive stoppet, og få en lille snak med politimanden. Derudover, så er der ved konstant lys ikke forskel på om der bruges bremselyskontakt eller boksen aktiverer bremselyset. Det ser jeg som en fordel, da en dårlig kontakt, så ikke vil opdages, andet end man naturligvis opdager det, når bremseren aktivers, mens man holder stille.
Her er et par youtube videoer, der viser hvordan den fungerer:
https://www.youtube.com/watch?v=0dZpyz1xqzo
https://www.youtube.com/watch?v=plzulymcJLE&t=10s
Boksen er godkendt og tilladt til brug på offentlig vej i Tyskland. Jeg er i tvivl om godkendelsen gælder hele EU, eller kun tyskland. Politiet vil sikkert undre sig over hurtige blink, og der findes andre bokse som får bremselyset til at blinke hurtigt, og de er ikke lovlige på offentlig vej. Generalt er ikke tilladt at anvende bremselys der blinker hurtigt i følge færdselsloven i Danmark. Jeg anbefaler derfor, at den monteres så den lyser permanent, for at ikke få problemer med politiet, der måske ikke ved at den er lovlig i tyskland og muligvis hele EU.
Ulemper ved boksen:
- Det havde været muligt at lave boksen, så den ikke behøvede at sidde vandret. Den anvender en accelerometer chip, og disse kan nemt kodes til at fungere, uanset om de er monteret vandret, lodret, eller i anden retning.
- Den detekterer ikke kun når der bremses, men lyser også nemt i sving. Den kunne nemt være lavet, så den var mindre følsom i sving.
- Det er ikke muligt at justere følsomheden.