Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Så er der kommet nyt legetøj. Jeg fulgte et råd her fra forummet, og bestilte 22 stk LiFePO4 105 Ah celler hos NKON.NL. De har været i restordre i et stykke tid, men er nu igen kommet på lager.
Prisen er lidt billigere end i Danmark, i alt 13.216 kr for de 22 stk leveret ved gadedøren.
Der skal bruges 20 stk i køretøjet og de 2 sidste er til test og som reserve.
De ser umiddelbart ud til at holde hvad der er lovet, størrelse og vægt passer. Var rigtig fint beskyttet under transport, i hvert sit "skumgummirum" af den faste type.
Næste punkt bliver at oplade og teste en af cellerne, ved forskellige temperaturer.
Hvis det falder heldigt ud, bestiller vi nok 20 stk mere. Rækkevidden skulle så ligne noget med 160 km i sommertiden, og omkring 80 km ved minus 20 grC (i flg databladet).
Cellernes levetid er opgivet til mere end 3500 cycles. Det er sikkert overdrevet, men ved 1000 cycles og en rækkevidde på 160 km/cycles har vi så kørt 160.000 km. Så længe holder køretøjet ikke, og undertegnede er vist også gået til, inden vi når de 160.000 km.
Jeg vil prøve at opdatere her, efterhånden som jeg får testet mm. Batteriet bliver formentlig ikke sat i Dream-Bikes køretøjet foreløbig, pga en lidt mudret garanti ordning ved Bilka. Så batterier kunne ende i den lille kabinescooter (Fønix Cabino), der så vil få en utrolig rækkevidde.
//Jørgen
Så er der kommet nyt legetøj. Jeg fulgte et råd her fra forummet, og bestilte 22 stk LiFePO4 105 Ah celler hos NKON.NL. De har været i restordre i et stykke tid, men er nu igen kommet på lager.
Prisen er lidt billigere end i Danmark, i alt 13.216 kr for de 22 stk leveret ved gadedøren.
Der skal bruges 20 stk i køretøjet og de 2 sidste er til test og som reserve.
De ser umiddelbart ud til at holde hvad der er lovet, størrelse og vægt passer. Var rigtig fint beskyttet under transport, i hvert sit "skumgummirum" af den faste type.
Næste punkt bliver at oplade og teste en af cellerne, ved forskellige temperaturer.
Hvis det falder heldigt ud, bestiller vi nok 20 stk mere. Rækkevidden skulle så ligne noget med 160 km i sommertiden, og omkring 80 km ved minus 20 grC (i flg databladet).
Cellernes levetid er opgivet til mere end 3500 cycles. Det er sikkert overdrevet, men ved 1000 cycles og en rækkevidde på 160 km/cycles har vi så kørt 160.000 km. Så længe holder køretøjet ikke, og undertegnede er vist også gået til, inden vi når de 160.000 km.
Jeg vil prøve at opdatere her, efterhånden som jeg får testet mm. Batteriet bliver formentlig ikke sat i Dream-Bikes køretøjet foreløbig, pga en lidt mudret garanti ordning ved Bilka. Så batterier kunne ende i den lille kabinescooter (Fønix Cabino), der så vil få en utrolig rækkevidde.
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Tillykke med legetøjet.
Hvis du behandler en LiFePO4 celle ordentlig, har den mange gange flere af/op-lade cyklusser i sig end en Li-Ion kan præsterer.
Så skal du have fat i noget BMS/celleoplade styring til pakken. Hvad tænker du på der ?
Hilsen Leif.
Hvis du behandler en LiFePO4 celle ordentlig, har den mange gange flere af/op-lade cyklusser i sig end en Li-Ion kan præsterer.
Så skal du have fat i noget BMS/celleoplade styring til pakken. Hvad tænker du på der ?
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Ser godt ud.
Det bliver da nok rigtig godt i det letteste køretøj der vel ikke vejer så meget.
Jeg tænker på ting som at varmeisolere cellerne og placere varmeelementer mellem dem og gøre dem aftagelige.
Vil du så have 2 batterier eller ét stort batteri med 40 celler fastmonteret i den store kabinescooter?
Der er fordele og ulemper ved diverse ting men jeg hælder mest til at have 2 aftagelige batterier.
Så kan man både bruge et til kortere ture mens det andet står til opladning eller er i det andet køretøj. Og på lange ture kan man have begge batterier med. Og hvis man roder med det ene batteri eller det ene bliver defekt så har man stadigvæk det andet man kan bruge.
Kunne være fedt at have et hul bagerst i køretøjet hvor man kan skifte batteri ved at trække dem ud og skubbe et opladt (og eventuelt varmt) batteri ind så køretøjet ikke skal stå stille i mange timer mens batteriet oplades.
Og rart at du ikke skal svejse/lodde.
Det bliver da nok rigtig godt i det letteste køretøj der vel ikke vejer så meget.
Jeg tænker på ting som at varmeisolere cellerne og placere varmeelementer mellem dem og gøre dem aftagelige.
Vil du så have 2 batterier eller ét stort batteri med 40 celler fastmonteret i den store kabinescooter?
Der er fordele og ulemper ved diverse ting men jeg hælder mest til at have 2 aftagelige batterier.
Så kan man både bruge et til kortere ture mens det andet står til opladning eller er i det andet køretøj. Og på lange ture kan man have begge batterier med. Og hvis man roder med det ene batteri eller det ene bliver defekt så har man stadigvæk det andet man kan bruge.
Kunne være fedt at have et hul bagerst i køretøjet hvor man kan skifte batteri ved at trække dem ud og skubbe et opladt (og eventuelt varmt) batteri ind så køretøjet ikke skal stå stille i mange timer mens batteriet oplades.
Og rart at du ikke skal svejse/lodde.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Så fik jeg brokket noget ladeudstyr sammen. Ikke den store succes. Opbygget af 2 færdige ladere, vistnok brugt til noget EDB udstyr (12 volt 3,8 ampere) og 2 stk DC-DC Step down convertere.
Det har jeg ikke haft det bedste held af. Converterne er ikke med en gennemgående minus forbindelse, så der skulle bruges 2 stk af de færdige ladere for at undgå bagstrømme.
DC-DC Step down converterne skulle kunne aflevere 5 ampere, så 2 stk skulle give en ladestrøm på 10 ampere. Det er så et kineser produkt, der samlet kun kan give ca 4,5 ampere .
Converterne bliver temmelig varme, så vi er lidt betænkelige ved at forlade hjemmet. Med 4,5 ampere ladestrøm, vil det tage ca 1 døgn, før cellen er opladet.
Ved tilslutning til batteripoler, så husk at starte med en sikring.
Det lille panelinstrument skulle vise ladespændingen, men er også et kinaprodukt. De 3,61 volt er i virkeligheden 3,41 volt. Det tilsluttede måleinstrument måler strømstyrken over en shunt, 5 millivolt / ampere. De 22,7 millivolt giver så ca 4,5 ampere.
Jeg satte lidt af den medfølgende indpakning over batteripolerne, så faren for kortslutning minimeres. Battericellen vælter nu også nemt, så der kom også lidt skumgummi på bunden.
Man bør bruge isoleret værktøj ved arbejde med usikrede batteripoler. Et gammelt bit håndtag med en 7 mm top virker.
Jeg skal til noget juletræstænding, skriver videre når jeg kommer hjem igen.
//Jørgen
Så fik jeg brokket noget ladeudstyr sammen. Ikke den store succes. Opbygget af 2 færdige ladere, vistnok brugt til noget EDB udstyr (12 volt 3,8 ampere) og 2 stk DC-DC Step down convertere.
Det har jeg ikke haft det bedste held af. Converterne er ikke med en gennemgående minus forbindelse, så der skulle bruges 2 stk af de færdige ladere for at undgå bagstrømme.
DC-DC Step down converterne skulle kunne aflevere 5 ampere, så 2 stk skulle give en ladestrøm på 10 ampere. Det er så et kineser produkt, der samlet kun kan give ca 4,5 ampere .
Converterne bliver temmelig varme, så vi er lidt betænkelige ved at forlade hjemmet. Med 4,5 ampere ladestrøm, vil det tage ca 1 døgn, før cellen er opladet.
Ved tilslutning til batteripoler, så husk at starte med en sikring.
Det lille panelinstrument skulle vise ladespændingen, men er også et kinaprodukt. De 3,61 volt er i virkeligheden 3,41 volt. Det tilsluttede måleinstrument måler strømstyrken over en shunt, 5 millivolt / ampere. De 22,7 millivolt giver så ca 4,5 ampere.
Jeg satte lidt af den medfølgende indpakning over batteripolerne, så faren for kortslutning minimeres. Battericellen vælter nu også nemt, så der kom også lidt skumgummi på bunden.
Man bør bruge isoleret værktøj ved arbejde med usikrede batteripoler. Et gammelt bit håndtag med en 7 mm top virker.
Jeg skal til noget juletræstænding, skriver videre når jeg kommer hjem igen.
//Jørgen
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Svar til Leif. Jeg har kun overfladisk kigget på BMS, og denne er nok den bedste til vores køretøj:
https://batteri-energi.dk/vare/programm ... 0a-med-bt/
Du kan sikkert finde den billigere i Kina.
Nederst i teksten står at den også kan bruges til LiFePO4, er ikke skrevet i overskriften.
Der er sikkert mange parametre der skal indskrives, så det får jeg måske en halv vinter til at gå med .
Ang levetiden, så hjælper det også med lang rækkevidde. Det bliver så kun undtagelsesvis, at batteriet bliver kørt helt fladt.
Svar til Scootergrisen. Hvis vi får købt alle 40 celler, så går vægten af batterier fra 125 kg til 80 kg. Så der er sparet 45 kg, som lillemor hurtigt fylder op med indkøb .
Jeg vil forsøge uden opvarmning, er noget rigtigt bøvl at installere. Hvis vi får en rækkevidde på mere end 80 km i frostvejr, så har vi ikke brug for at lade efter hver tur. Vi kan så vente til køretøjet er varmet op i garagen, inden laderen tilsluttes. Biltema har et termometer, der egner sig til temperaturmålingen. Det er med en fjernføler, som kan placeres midt i batteriet. Jeg vil prøve at registrere temperaturen i køretøjet, tror oftest den er over + 5grC i garagen. Termometret var overraskende billig, vi gav kun 55 kr.
Jeg har i øvrigt valgt 2 X 105Ah batterier, frem for det dobbelte i hver celle. Hvis der er en celle der dør, så er der stadig den parallelle vi kan køre hjem på. Er sikkert en unødvendig bekymring.
Jeg mener at have set en dansk batterileverandør, der lavede 20 Ah pakker til lukkede kabinescootere. De kunne så skubbes ind under førersædet, vistnok flere af gangen. Jeg husker det som om, at prisen ikke var attraktiv.
//Jørgen
Svar til Leif. Jeg har kun overfladisk kigget på BMS, og denne er nok den bedste til vores køretøj:
https://batteri-energi.dk/vare/programm ... 0a-med-bt/
Du kan sikkert finde den billigere i Kina.
Nederst i teksten står at den også kan bruges til LiFePO4, er ikke skrevet i overskriften.
Der er sikkert mange parametre der skal indskrives, så det får jeg måske en halv vinter til at gå med .
Ang levetiden, så hjælper det også med lang rækkevidde. Det bliver så kun undtagelsesvis, at batteriet bliver kørt helt fladt.
Svar til Scootergrisen. Hvis vi får købt alle 40 celler, så går vægten af batterier fra 125 kg til 80 kg. Så der er sparet 45 kg, som lillemor hurtigt fylder op med indkøb .
Jeg vil forsøge uden opvarmning, er noget rigtigt bøvl at installere. Hvis vi får en rækkevidde på mere end 80 km i frostvejr, så har vi ikke brug for at lade efter hver tur. Vi kan så vente til køretøjet er varmet op i garagen, inden laderen tilsluttes. Biltema har et termometer, der egner sig til temperaturmålingen. Det er med en fjernføler, som kan placeres midt i batteriet. Jeg vil prøve at registrere temperaturen i køretøjet, tror oftest den er over + 5grC i garagen. Termometret var overraskende billig, vi gav kun 55 kr.
Jeg har i øvrigt valgt 2 X 105Ah batterier, frem for det dobbelte i hver celle. Hvis der er en celle der dør, så er der stadig den parallelle vi kan køre hjem på. Er sikkert en unødvendig bekymring.
Jeg mener at have set en dansk batterileverandør, der lavede 20 Ah pakker til lukkede kabinescootere. De kunne så skubbes ind under førersædet, vistnok flere af gangen. Jeg husker det som om, at prisen ikke var attraktiv.
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Ja så er det heldigt for dig det tilsyneladende ikke var den sidste af dem på lager jeg købte. Jeg har set de bruger den til deres egne Li-ion batteristakke. Og ja, så de havde en tilsvarende på lager mede i Kinaland til ca 950 kronjer men først til levering midt i Januar hvis prisen ikke skulle blive dyrer inc. fragt og så kan man jo ligeså godt købe en her hjemmefra.rjskib skrev: ↑27. november 2022 18:22 Hej.
Svar til Leif. Jeg har kun overfladisk kigget på BMS, og denne er nok den bedste til vores køretøj:
https://batteri-energi.dk/vare/programm ... 0a-med-bt/
Du kan sikkert finde den billigere i Kina.
Ladning 4.jpg
Nederst i teksten står at den også kan bruges til LiFePO4, er ikke skrevet i overskriften.
Der er sikkert mange parametre der skal indskrives, så det får jeg måske en halv vinter til at gå med .
Ang levetiden, så hjælper det også med lang rækkevidde. Det bliver så kun undtagelsesvis, at batteriet bliver kørt helt fladt.
//Jørgen
Må jeg spørge hvor høj en spænding der er/var på dine LiFePO4 celler ved levering ?
Jeg har downloadet manualen til BMS'en fra sælgers siden og det ser ved første øjekast rimelig let ud og sætte den op, uagtet man skal gennem 26 sider inden man bliver færdig. Man skal så også huske og læse på lektien når BMS'en skal tilsluttes.
Har du tænkt på hvordan du skal oplade din nye batteripakke ?
Hilsen Leif.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Til Leif: Cellerne kommer med en spænding på 3,26 volt (ubelastet). Jeg har målt dette ved både 7 grC og ved 20 grC, samme spænding.
Ang opladning, så vil jeg bruge den originale lader til at starte med. Jeg har brokket noget elektronik sammen, der kan slukke laderen ved en valgt spænding. Tanken var, at jeg til daglig kun vil lade op til 85% og før ferieture lade op til 100%. Jeg kender dog ikke de præcise ladespændinger endnu, men når laderen kommer over 3,55 volt, går spændingen hurtigt op. Så de 85% er sikkert noget under 3,55 volt. Ved fuld opladning siger databladet noget med 3,65 volt. Ved denne første test, stoppede jeg opladningen ved 3,62 volt.
Mit lille ladesystem til testen, havde det ikke så godt. Ladestrømmen fra de 2 stk DC-DC Step down var for lille, formentlig pga af varme. Det hjalp da jeg montere en lille blæser, fra et tidligere projekt (fint ophængt i bukse elastik).
Efter opladningen tilsluttede jeg min "afladnings modstand". Det virkede ikke, afladestrømmen var alt for lille. Jeg pillede cellen fra igen, og testede opstillingen. Desværre havde jeg tidligere kløjs i det, min hjemmelavede shunt gav 1 millivolt pr 5 ampere (og ikke som jeg regnede med 1 millivolt pr ampere). Det brugte jeg så en time på at finde ud af, og samtidig gik det lidt ud over selvtilliden .
Selv afladningen gik over al forventning. Samlet afgav cellen ca 111 Ah, jeg har kun betalt for 105 Ah. Nu er måleudstyret delvis hjemmelavet, så nøjagtigheden er kun nogenlunde.
Her er de målte spændinger og strømme med 30 minutters mellemrum ved 20 grC:
Start 3,30 volt 34 ampere
3,23 volt 32 ampere
3,22 volt 32 ampere
3,21 volt 32 ampere
3,19 volt 32 ampere
Pause til næste dag
(Ny start) 3,17 volt 31,5 ampere
3,16 volt 31,5 ampere
3,13 volt 31,5 ampere
Slut 3,05 volt 31 ampere
Jeg er gået i gang med at oplade cellen, for at teste kapasiteten når det bliver frostvejr (formentlig i week-enden).
//Jørgen
Til Leif: Cellerne kommer med en spænding på 3,26 volt (ubelastet). Jeg har målt dette ved både 7 grC og ved 20 grC, samme spænding.
Ang opladning, så vil jeg bruge den originale lader til at starte med. Jeg har brokket noget elektronik sammen, der kan slukke laderen ved en valgt spænding. Tanken var, at jeg til daglig kun vil lade op til 85% og før ferieture lade op til 100%. Jeg kender dog ikke de præcise ladespændinger endnu, men når laderen kommer over 3,55 volt, går spændingen hurtigt op. Så de 85% er sikkert noget under 3,55 volt. Ved fuld opladning siger databladet noget med 3,65 volt. Ved denne første test, stoppede jeg opladningen ved 3,62 volt.
Mit lille ladesystem til testen, havde det ikke så godt. Ladestrømmen fra de 2 stk DC-DC Step down var for lille, formentlig pga af varme. Det hjalp da jeg montere en lille blæser, fra et tidligere projekt (fint ophængt i bukse elastik).
Efter opladningen tilsluttede jeg min "afladnings modstand". Det virkede ikke, afladestrømmen var alt for lille. Jeg pillede cellen fra igen, og testede opstillingen. Desværre havde jeg tidligere kløjs i det, min hjemmelavede shunt gav 1 millivolt pr 5 ampere (og ikke som jeg regnede med 1 millivolt pr ampere). Det brugte jeg så en time på at finde ud af, og samtidig gik det lidt ud over selvtilliden .
Selv afladningen gik over al forventning. Samlet afgav cellen ca 111 Ah, jeg har kun betalt for 105 Ah. Nu er måleudstyret delvis hjemmelavet, så nøjagtigheden er kun nogenlunde.
Her er de målte spændinger og strømme med 30 minutters mellemrum ved 20 grC:
Start 3,30 volt 34 ampere
3,23 volt 32 ampere
3,22 volt 32 ampere
3,21 volt 32 ampere
3,19 volt 32 ampere
Pause til næste dag
(Ny start) 3,17 volt 31,5 ampere
3,16 volt 31,5 ampere
3,13 volt 31,5 ampere
Slut 3,05 volt 31 ampere
Jeg er gået i gang med at oplade cellen, for at teste kapasiteten når det bliver frostvejr (formentlig i week-enden).
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Ja tak, det var lige for og få en ide om hvad spændingen skulle være for cellerne degraderer mindst da jeg ikke kan erindre at have læst det nogle steder.rjskib skrev: ↑29. november 2022 13:34 Hej.
Til Leif: Cellerne kommer med en spænding på 3,26 volt (ubelastet). Jeg har målt dette ved både 7 grC og ved 20 grC, samme spænding.
Ang opladning, så vil jeg bruge den originale lader til at starte med. Jeg har brokket noget elektronik sammen, der kan slukke laderen ved en valgt spænding. Tanken var, at jeg til daglig kun vil lade op til 85% og før ferieture lade op til 100%. Jeg kender dog ikke de præcise ladespændinger endnu, men når laderen kommer over 3,55 volt, går spændingen hurtigt op. Så de 85% er sikkert noget under 3,55 volt. Ved fuld opladning siger databladet noget med 3,65 volt. Ved denne første test, stoppede jeg opladningen ved 3,62 volt.
Mit lille ladesystem til testen, havde det ikke så godt. Ladestrømmen fra de 2 stk DC-DC Step down var for lille, formentlig pga af varme. Det hjalp da jeg montere en lille blæser, fra et tidligere projekt (fint ophængt i bukse elastik).
Ladning 7.jpg
Efter opladningen tilsluttede jeg min "afladnings modstand". Det virkede ikke, afladestrømmen var alt for lille. Jeg pillede cellen fra igen, og testede opstillingen. Desværre havde jeg tidligere kløjs i det, min hjemmelavede shunt gav 1 millivolt pr 5 ampere (og ikke som jeg regnede med 1 millivolt pr ampere). Det brugte jeg så en time på at finde ud af, og samtidig gik det lidt ud over selvtilliden .
Ladning 6.jpg
Selv afladningen gik over al forventning. Samlet afgav cellen ca 111 Ah, jeg har kun betalt for 105 Ah. Nu er måleudstyret delvis hjemmelavet, så nøjagtigheden er kun nogenlunde.
Her er de målte spændinger og strømme med 30 minutters mellemrum ved 20 grC:
Start 3,30 volt 34 ampere
3,23 volt 32 ampere
3,22 volt 32 ampere
3,21 volt 32 ampere
3,19 volt 32 ampere
Pause til næste dag
(Ny start) 3,17 volt 31,5 ampere
3,16 volt 31,5 ampere
3,13 volt 31,5 ampere
Slut 3,05 volt 31 ampere
Jeg er gået i gang med at oplade cellen, for at teste kapasiteten når det bliver frostvejr (formentlig i week-enden).
//Jørgen
Ifølge databladene skal cellerne oplades med en spænding der ikke kommer over 3,65 Volt.
Man siger at for LiFePO4 celler ligger lagt hovedparten af effekten mellem en spænding på 3,4 og ned til 3,1 Volt. Alt under/over bidrager bare til cellerne degraderer mere end nødvendigt. Spændingerne passer iøvrigt godt sammen med det jeg har set afladekurver for.
For mine cellers vedkommende, kobler jeg bare cellerne sammen med BMS'en og oplader dem også ved hjælp af den originale lader til blybatterierne. Det kan dog komme på tale jeg må skippe en celle for og få BMS'en til og fungerer tilfredsstillende under opstarten. Til afladning har jeg en stak H7 pærer, som parrelelforbindes 2 og 2 og efterfølgende stavles så de kan lyse ved 60 Volt uden at springe, det giver en belastning på omkring 10 Amp.
Jeg bliver så nødt til relativt hurtigt og kunne afprøve cellerne for at kunne kræve en refund hvis cellerne ikke lever op til det man lover. Men skulle der så mangle 10-20 % af den lovede effekt for cellerne, kan det overhovedet ikke ødelægge mit humør med den pris jeg har betalt for cellerne.
Hilsen Leif.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Så fik jeg testet en celle ved lav temperatur. Det måtte nu godt have været lidt koldere, men vejret var kun til dette.
30 minutter mellem hver aflæsning. Bortset fra side aflæsning, hvor der kun er 15 minutters mellem målingerne.
Cellen havde stået udenfor hele natten, og fået den lave temperatur på 0,5 grC.
Start: 3,14 volt 31 ampere Udetemp 0,8 grC Batt temp 0,5 grC
3,12 volt 31 ampere Udetemp 1,2 grC Batt temp 2,7 grC
3,12 volt 31 ampere Udetemp 1,5 grC Batt temp 4,1 grC
3,09 volt 30,5 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 5,0 grC
3,04 volt 30,5 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 5,6 grC
2,96 volt 30 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 7,5 grC
2,91 volt 29,5 ampere Udetemp 2,0 grC Batt temp 8,8 grC
Jeg får det til ca 84 Ah, ganske fint. Batteri temperaturen steg nu også noget mere end forventet under målingerne. Temperatur føleren var placeret under "plastic skumgummiet", så den hovedsageligt målte batteri temperaturen.
//Jørgen
Så fik jeg testet en celle ved lav temperatur. Det måtte nu godt have været lidt koldere, men vejret var kun til dette.
30 minutter mellem hver aflæsning. Bortset fra side aflæsning, hvor der kun er 15 minutters mellem målingerne.
Cellen havde stået udenfor hele natten, og fået den lave temperatur på 0,5 grC.
Start: 3,14 volt 31 ampere Udetemp 0,8 grC Batt temp 0,5 grC
3,12 volt 31 ampere Udetemp 1,2 grC Batt temp 2,7 grC
3,12 volt 31 ampere Udetemp 1,5 grC Batt temp 4,1 grC
3,09 volt 30,5 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 5,0 grC
3,04 volt 30,5 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 5,6 grC
2,96 volt 30 ampere Udetemp 1,7 grC Batt temp 7,5 grC
2,91 volt 29,5 ampere Udetemp 2,0 grC Batt temp 8,8 grC
Jeg får det til ca 84 Ah, ganske fint. Batteri temperaturen steg nu også noget mere end forventet under målingerne. Temperatur føleren var placeret under "plastic skumgummiet", så den hovedsageligt målte batteri temperaturen.
//Jørgen
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.
Hej.
Jeg ville bestille næste sæt batterier, desværre er de udsolgt lige nu. Ser dog ud til at komme på lager igen.
Jeg har tumlet med den fysiske sammensætning af cellerne. Jeg vil prøve at pakke dem, så de ligner det tilsvarende blybatteri. 8 celler får stort set samme mål som blybatteriet, og kan kobles som var det et 12 volts batteri:
Cellerne står på en plade, savet ud af et skærebræt fra Bilka. Isolerer nedad, og er nogenlunde robust (og desværre meget glat). Mellem celler har jeg indsat noget isolering til trægulve, ukendt fabrikat. Tykkelsen er 1,5 mm, og det føles som var det af læder. Jeg tror det er fint som elektrisk isolering mellem cellerne, bemærk evt den lille stump oven på cellen.
Jeg har lavet et par bærestropper ud af bagageremme fra Biltema. Det var billigere at købe bagageremmene og smide beslaget væk, end det var at købe tilsvarende stropper hos "gør det selv butikkerne".
De gyldne bagagestropper er midlertidige, og skal erstattes af Gaffatape efter Leif's forslag. Jeg vil nok bruge gennemsigtig pakketape først, og så Gaffatape ovenpå (Gaffatape kan afsætte noget rigtig træls klister, der næsten ikke er til at fjerne igen). Der skal også godt med tape under bunden (skærebrættet), så cellerne ikke flytter sig.
Bærestropperne har det med at flytte sig, når batteriet håndteres. Jeg prøvede at stabilisere med noget bændel og senere med snørebånd. Ikke med det store held, så det blev med et par stumper 1 1/2 kvadrat kabel. Kan tages af og på, så det ikke fylder i batterikassen.
Når batterierne skal løftes ind og ud af batterikassen, skal jeg helst bruge den ene hånd til at støtte med. Så et gammelt stoleben blev lavet til om et håndtag, så batteriet kan løftes med en hånd. Vægt ca 17 kg.
Første skærebræt tilpassede jeg med en håndsav, de efterfølgende vil jeg prøve at save med kap-geringssaven. Skal nok foregå forsigtigt, så klingen ikke bliver for varm.
Forbindelser mellem polerne bør være med blødt kabel. Det problem tumler jeg videre med, mere herom senere.
//Jørgen
Jeg ville bestille næste sæt batterier, desværre er de udsolgt lige nu. Ser dog ud til at komme på lager igen.
Jeg har tumlet med den fysiske sammensætning af cellerne. Jeg vil prøve at pakke dem, så de ligner det tilsvarende blybatteri. 8 celler får stort set samme mål som blybatteriet, og kan kobles som var det et 12 volts batteri:
Cellerne står på en plade, savet ud af et skærebræt fra Bilka. Isolerer nedad, og er nogenlunde robust (og desværre meget glat). Mellem celler har jeg indsat noget isolering til trægulve, ukendt fabrikat. Tykkelsen er 1,5 mm, og det føles som var det af læder. Jeg tror det er fint som elektrisk isolering mellem cellerne, bemærk evt den lille stump oven på cellen.
Jeg har lavet et par bærestropper ud af bagageremme fra Biltema. Det var billigere at købe bagageremmene og smide beslaget væk, end det var at købe tilsvarende stropper hos "gør det selv butikkerne".
De gyldne bagagestropper er midlertidige, og skal erstattes af Gaffatape efter Leif's forslag. Jeg vil nok bruge gennemsigtig pakketape først, og så Gaffatape ovenpå (Gaffatape kan afsætte noget rigtig træls klister, der næsten ikke er til at fjerne igen). Der skal også godt med tape under bunden (skærebrættet), så cellerne ikke flytter sig.
Bærestropperne har det med at flytte sig, når batteriet håndteres. Jeg prøvede at stabilisere med noget bændel og senere med snørebånd. Ikke med det store held, så det blev med et par stumper 1 1/2 kvadrat kabel. Kan tages af og på, så det ikke fylder i batterikassen.
Når batterierne skal løftes ind og ud af batterikassen, skal jeg helst bruge den ene hånd til at støtte med. Så et gammelt stoleben blev lavet til om et håndtag, så batteriet kan løftes med en hånd. Vægt ca 17 kg.
Første skærebræt tilpassede jeg med en håndsav, de efterfølgende vil jeg prøve at save med kap-geringssaven. Skal nok foregå forsigtigt, så klingen ikke bliver for varm.
Forbindelser mellem polerne bør være med blødt kabel. Det problem tumler jeg videre med, mere herom senere.
//Jørgen