Måling af celleserier
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Måling af celleserier
Så fik jeg målt celleserierne i et af mine batterier (batteri 2).
Efter fuld opladning, balancering og hvileperiode.
Celleserierne har alle 4,17 volt bortset fra to.
Der er 13 celleserier.
Celleserierne er talt fra den tykke rød ledning. Så vi siger at celleserien ved tyk rød ledning er nummer 1 og celleserien ved tyk sort ledning er nummer 13.
celleserie 1: 4,14 volt (mellem tyk sort og smal brun ledning)
celleserie 2: 4,17 volt
celleserie 3: 4,11 volt (mellem smal rød og smal gul ledning)
celleserie 4: 4,17 volt
celleserie 5: 4,17 volt
celleserie 6: 4,17 volt
celleserie 7: 4,17 volt
celleserie 8: 4,17 volt
celleserie 9: 4,17 volt
celleserie 10: 4,17 volt
celleserie 11: 4,17 volt
celleserie 12: 4,17 volt
celleserie 13: 4,17 volt
Måler 54,0 volt mellem tyk rød og tyk sort ledning (alle celleserier). Med multimeter sat på 200VDC området.
Passer ikke helt med hvis jeg lægger alle de 13 målinger sammen skulle det blive 54,12 volt.
Jeg kan vel ikke måle enkelte celler når de er svejset 10 parallelt uden at ødelægge svejsningerne.
Men der er vel så måske en enkelt celle i celleserie 11 og 13 som måske ikke fungerer helt optimalt og trækker spændingen ned.
Måling af celleserie 1.
4,14 volt. Måling af celleserie 3.
4,11 volt. Måling af alle celleserier.
54,0 volt. Prøver og lade det hvile noget længere så det tage mere spænding så kan vi se hvordan spændingen ændre sig i celleserierne.
Batteriene har det med godt at kunne tage i mod lidt mere opladning hvis de har stået noget tid. Også selvom de var fuldt opladt og balanceret.
Efter fuld opladning, balancering og hvileperiode.
Celleserierne har alle 4,17 volt bortset fra to.
Der er 13 celleserier.
Celleserierne er talt fra den tykke rød ledning. Så vi siger at celleserien ved tyk rød ledning er nummer 1 og celleserien ved tyk sort ledning er nummer 13.
celleserie 1: 4,14 volt (mellem tyk sort og smal brun ledning)
celleserie 2: 4,17 volt
celleserie 3: 4,11 volt (mellem smal rød og smal gul ledning)
celleserie 4: 4,17 volt
celleserie 5: 4,17 volt
celleserie 6: 4,17 volt
celleserie 7: 4,17 volt
celleserie 8: 4,17 volt
celleserie 9: 4,17 volt
celleserie 10: 4,17 volt
celleserie 11: 4,17 volt
celleserie 12: 4,17 volt
celleserie 13: 4,17 volt
Måler 54,0 volt mellem tyk rød og tyk sort ledning (alle celleserier). Med multimeter sat på 200VDC området.
Passer ikke helt med hvis jeg lægger alle de 13 målinger sammen skulle det blive 54,12 volt.
Jeg kan vel ikke måle enkelte celler når de er svejset 10 parallelt uden at ødelægge svejsningerne.
Men der er vel så måske en enkelt celle i celleserie 11 og 13 som måske ikke fungerer helt optimalt og trækker spændingen ned.
Måling af celleserie 1.
4,14 volt. Måling af celleserie 3.
4,11 volt. Måling af alle celleserier.
54,0 volt. Prøver og lade det hvile noget længere så det tage mere spænding så kan vi se hvordan spændingen ændre sig i celleserierne.
Batteriene har det med godt at kunne tage i mod lidt mere opladning hvis de har stået noget tid. Også selvom de var fuldt opladt og balanceret.
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Måling af celleserier
Må man spørge hvad du har af rækkevidde på det batteri ?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
20-30 km ved 22 km/t per batteri.
De er vist 3 år og 6 måneder gamle nu.
Brugt til måske 7500 km per batteri. Ikke helt sikker.
Det bliver vel så til 10-15 km til vinter.
Og det er altså på den laveste "gear"-indstilling.
Hvis jeg vælger de andre "gear" så den kører hurtigere så bliver rækkevidden endnu lavere.
Så ja jeg kunne godt tænke mig nye celler/batterier men har ikke rigtig penge til det eller mulighed for at købe det.
De er vist 3 år og 6 måneder gamle nu.
Brugt til måske 7500 km per batteri. Ikke helt sikker.
Det bliver vel så til 10-15 km til vinter.
Og det er altså på den laveste "gear"-indstilling.
Hvis jeg vælger de andre "gear" så den kører hurtigere så bliver rækkevidden endnu lavere.
Så ja jeg kunne godt tænke mig nye celler/batterier men har ikke rigtig penge til det eller mulighed for at købe det.
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Måling af celleserier
Nu ved jeg ikke hvor du er fra men jeg har gearet til at lave pakken - ud fra det du måler på pakken vil jeg tro du kan få rækkevidden tilbage ved at kigge på de 2 cellerækker der måler under 4.18v - hvad var rækkevidden da den var ny ? Jeg har ikke testet min endnu da jeg først har fået det sidste i går så jeg kan lave den - min Vax har kørt 1700 km alle mine rækker måler 4,18v undtagen en der er helt død så jeg har til en start købt 10 samsung 18650 26H da det var dem der kom tættest på de dynavolt der sidder i. Det ser ud til at jeg har haft en defekt celle som har smadret hele rækken - hvis du skulle finde på at købe celler selv så køb på eBay ved tysk forhandler ttt-filme mener jeg det hedder - ikke noget med at købe fake celler på en kineser side hvis min pakke virker når jeg er færdig køber jeg 26 celler mere så jeg få udfyldt de tomme pladser i pakken derudover har jeg 208 2500mAh celler jeg har høstet fra en defekt 72v pakke fra en kabinescooter (208 ud af 360 så ud til at være brugbare ) de 208 celler passer lige med en 13s16p pakke på 40ah hvis ellers alle celler duer - jeg har nået at test 4 celler i min opus bt-3100 og der er kapaciteten på alle 4 over 2400mAh iøvrigt er den originale pakke bygget rigtig flot kvalitetsmæssigt men de skulle nok bare lige have ofret et par kroner mere pr celle
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Det højeste var nok 51 km den gang hvert batteri var blevet brugt til 1500 km.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Lidt målinger af batteri 1 her hvor opladeren starter med rød lampe når det tilsluttes batteriet men få sekunder efter skifter til grøn.
LED'erne på BMS'en blinker som de plejer og balanceringen går i gang.
Men hvis jeg kigger på strømmåleren ved stikkontakten så virker det som om opladningsprocessen er helt afsluttet. 0,05 ampere.
Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,16 volt
Celleserie 2: 4,15 volt
Celleserie 3: 4,07 volt
Celleserie 4: 4,14 volt
Celleserie 5: 4,15 volt
Celleserie 6: 4,10 volt
Celleserie 7: 4,16 volt
Celleserie 8: 4,17 volt
Celleserie 9: 4,17 volt
Celleserie 10: 4,16 volt
Celleserie 11: 3,95 volt
Celleserie 12: 3,83 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,81 volt
Alle serier: 52,9 volt.
Så 0,36 volt forskel mellem celleserie med højeste og laveste spænding.
Alle dem under 4 volt sidder ved sort ledning (-).
Målingerne er sådan cirka lavet efter endt opladning og ikke særlig meget balancering og heller ikke hvile.
LED'erne på BMS'en blinker som de plejer og balanceringen går i gang.
Men hvis jeg kigger på strømmåleren ved stikkontakten så virker det som om opladningsprocessen er helt afsluttet. 0,05 ampere.
Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,16 volt
Celleserie 2: 4,15 volt
Celleserie 3: 4,07 volt
Celleserie 4: 4,14 volt
Celleserie 5: 4,15 volt
Celleserie 6: 4,10 volt
Celleserie 7: 4,16 volt
Celleserie 8: 4,17 volt
Celleserie 9: 4,17 volt
Celleserie 10: 4,16 volt
Celleserie 11: 3,95 volt
Celleserie 12: 3,83 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,81 volt
Alle serier: 52,9 volt.
Så 0,36 volt forskel mellem celleserie med højeste og laveste spænding.
Alle dem under 4 volt sidder ved sort ledning (-).
Målingerne er sådan cirka lavet efter endt opladning og ikke særlig meget balancering og heller ikke hvile.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Ja dit batteri minder på ingen måde som et der er ballanseret færdig. Prøv og lad laderen være tilsluttet et døgns tid for og tjekke om det forhold monstro ikke ændre sig.scootergrisen skrev: ↑9. oktober 2022 19:35 Lidt målinger af batteri 1 her hvor opladeren starter med rød lampe når det tilsluttes batteriet men få sekunder efter skifter til grøn.
LED'erne på BMS'en blinker som de plejer og balanceringen går i gang.
Men hvis jeg kigger på strømmåleren ved stikkontakten så virker det som om opladningsprocessen er helt afsluttet. 0,05 ampere.
Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,16 volt
Celleserie 2: 4,15 volt
Celleserie 3: 4,07 volt
Celleserie 4: 4,14 volt
Celleserie 5: 4,15 volt
Celleserie 6: 4,10 volt
Celleserie 7: 4,16 volt
Celleserie 8: 4,17 volt
Celleserie 9: 4,17 volt
Celleserie 10: 4,16 volt
Celleserie 11: 3,95 volt
Celleserie 12: 3,83 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,81 volt
Alle serier: 52,9 volt.
Så 0,36 volt forskel mellem celleserie med højeste og laveste spænding.
Alle dem under 4 volt sidder ved sort ledning (-).
Målingerne er sådan cirka lavet efter endt opladning og ikke særlig meget balancering og heller ikke hvile.
Du skal nok ikke regne din strømmåler som særlig nøjagtig. Mål strømmen mellem batteri og laderen med dit multimeter i stedet.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Det virker bare som om den slet ikke balancerer med strøm fra opladeren.
Men det kan måske være at batteriet balancerer med strøm fra sig selv.
Men det kan måske være at batteriet balancerer med strøm fra sig selv.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Nej, batteriet ballanceres uden tvivl færdigt med strøm fra opladeren. Men det var da smart hvis der sad en lille DC-DC converter og leverede strøm til afbalanceringen, for så var alle bankerne i balance i det mindste ved starten af afladningen.scootergrisen skrev: ↑9. oktober 2022 20:08 Det virker bare som om den slet ikke balancerer med strøm fra opladeren.
Men det kan måske være at batteriet balancerer med strøm fra sig selv.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Jeg måler 0,00 ampere på 10A-skalaen mellem oplader og batteri.
Vil ikke skifte til de lavere ampere-skalaer fordi først når strømmen tilsluttes så kommer strømstyrken op på cirka 2 ampere i nogle sekunder.
Vil ikke skifte til de lavere ampere-skalaer fordi først når strømmen tilsluttes så kommer strømstyrken op på cirka 2 ampere i nogle sekunder.