Her er lidt snak om at skifte fra 5A oplader til 12A oplader for hurtigere opladning.
Hvis jeg kigger på de data jeg har kunne finde for oplader, BMS og celler til min scooter (VGA Vax) så ser det ud til at cellerne kan oplades hurtigere end hvad de bliver med den 5A oplader der fulgte med køretøjet.
Oplader: 5 ampere
Batteri: 48V 25Ah
Opladningstid med 5A oplader (fuld opladning): 6 timer
Celler parallelt: 10
Det betyder måske at hvad serie oplades med 5/10 = 0,5A = 500mA.
Ikke er jeg har styr på det.
Til cellerne står:
Standard Charge 0.5C (1250mA).
Max. Charge Current 1.0C (2600mA).
Så hvis opladeren i stedet for 5A var på 12,5A så kom vi op på det der i celledataene kaldes "Standard Charge".
Som så vel vil oplade batteriet 2,5 gange hurtigere. Så fra 6 timer (med 5A oplader) til 2 timer og 24 minutter (med 12,5A oplader).
Og en 26A oplader kan måske gøre det på 1 timer og 9 minutter som i celledatene kaldes "Max. Charge Current".
BMS'en ser ud til højst at kunne buge 12A kontiuerligt ved opladning.
Så hvis ellers dataene er korrekte og jeg kan finde ud af det så skulle man kunne bruge en 12A oplader.
Opladningstid med 5A oplader (fuld opladning): 6 timer
Opladningstid med 12,5A oplader (fuld opladning): 2 timer og 24 minutter
Opladningstid med 26A oplader (fuld opladning): 1 timer og 9 minutter
Cellernes levetid bliver vist kortere jo hurtigere man oplader dem så måske en mellemting kunne være at oplade hurtigt ude når det har betydning og oplade langsomt hjemme når det ikke gør noget det går langsomt hvis man alligevel først skal bruge køretøjet dagen efter.
Man kunne måske skifte fra en 5A oplader til en 12A oplader på et brugt batteri og gøre sig noget erfaring der før man bruger det på et nyt batteri.
Oplader med flere ampere
- FAL
- 4. Rang
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 8. april 2020 22:06
- Køretøjer: PGO T-Rex 2010
Kymco Super 8 50 4T 2015
Kymco Super 8 50R 2022
Re: Oplader med flere ampere
Hurtigere opladning kommer med en pris: Højere slid på batteriet.