Forkert/korrekt installation af batterier parallelt

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Forkert/korrekt installation af batterier parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der her er åbenbart en forkert installation af batterier parallelt.
forkertinstallation.png
forkertinstallation.png (10.56 KiB) Vist 3242 gange
kabinescooter.dk har de et afsnit med "Typiske fejl i Batteri installation parallelle og serie" hvor der er et billede (som åbenbart stammer fra Palby katalog side 89).
Bemærk der er en shunt på illustrationen med 2x3 batterier i serie og parallelt.
batteri-installation-parallelle-serie.jpg
Ved ikke om det her er rigtigt men på kabinescooter.dk står følgende:
Konsekvensen af at serieforbinde 5 12v batterier til et 60v system og benytte en 60 volt lader er, at batteriet i midten aldrig bliver ladet helt op eller afladet helt. De to yderste batterier vil blive belastet unødvendigt hårdt, da et af disse to batterier altid vil blive ladet helt op og afladet, når køretøjet skal køre eller sætte i gang, og fordi de har en startstrøm, som kan være 3 gange så stor som det normale forbrug. De 5 batterier vil derfor slides vidt forskelligt, og de vil typisk kun holde 2-3 år, før du må overveje en udskiftning.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Forkert/korrekt installation af batterier parallelt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 13. marts 2022 14:59 Der her er åbenbart en forkert installation af batterier parallelt.
forkertinstallation.png

kabinescooter.dk har de et afsnit med "Typiske fejl i Batteri installation parallelle og serie" hvor der er et billede (som åbenbart stammer fra Palby katalog side 89).
Bemærk der er en shunt på illustrationen med 2x3 batterier i serie og parallelt.
batteri-installation-parallelle-serie.jpg

Ved ikke om det her er rigtigt men på kabinescooter.dk står følgende:
Konsekvensen af at serieforbinde 5 12v batterier til et 60v system og benytte en 60 volt lader er, at batteriet i midten aldrig bliver ladet helt op eller afladet helt. De to yderste batterier vil blive belastet unødvendigt hårdt, da et af disse to batterier altid vil blive ladet helt op og afladet, når køretøjet skal køre eller sætte i gang, og fordi de har en startstrøm, som kan være 3 gange så stor som det normale forbrug. De 5 batterier vil derfor slides vidt forskelligt, og de vil typisk kun holde 2-3 år, før du må overveje en udskiftning.
Med alt det vrøvl de skriver omkring batterier vil jeg absolut ikke anbefale folk og købe en baglygtepære i det firma. :crazy:

Der er noget om det Palby marine skriver, men det er gældende for batteribanker hvor man trækker/lader rigtig mange gange mere strøm end de sølle 20-30 Amp som en kabinescooter trækker på sin vej op af en bakke og i mod sol/vind. Teknikken bruger man normalt i skibe til startbatterierne til store motorer. Man kan få en udmærket ide om hvor kraftigt et kabel man skal forbinde ens batterier med i monogrammet i linket herunder. Bare husk og se bort fra at der står 12 Volt og effekt, men brug udekukkende den kolonne hvor der står Amp, så passer pengene for kablets kvadrat ved en given kabellængde.

https://myboatelectronics.com/vaelg-de- ... ledninger/

En shunt bruger man i elektriske kredsløb til og tabe en smule spænding så man kan måle hvor meget strøm der lades/aflades fra batterierne. Der bruger man normalt et stykke af batteriets tilslutningskabel som shunt.

Hilsen Leif.
Besvar