GPS tracker

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har købt en GPS tracker på nettet til MC'er. Den fungerer fornemt, og jeg kan nu gå ind på nettet og se hvor min knallert er, hvor jeg har kørt, og downloade turene. Kan kun anbefale det. Min kostede under 80 kr. incl. porto, så man skal ikke spekulere på told og skat.

Oprindeligt var det tanken at sætte den direkte over batteriet - men med et strømforbrug på 22mA blev det hurtigt droppet. Den vil tømme batteriet på kort tid. I stedet blev den sat over tændingen - det har jeg ikke fortrudt. Den virker måske ikke så godt ved tyveri, men sættes tænding på i ca, et minut, så har den afsendt positionen til serveren, og den bliver stående, så jeg kan se hvor den har været, selvom de slukker igen.

Jeg har forsøgt at sætte shock måleren på, som sender positionen når den udsættes for shock. Det gør den vist også, men der spares ikke meget strøm. Udsendes positionen hvert minut, så bruger det ikke mere strøm, end hvis der ikke udsendes nogen position. Og shock sensoren giver derfor ikke megen mening. Da min er sat på tændingen, betyder strømforbruget intet, og jeg har derfor sat den til at sende positionen hvert 10. sekund. Det går derfor ikke lang tid fra tændingen er sat på, og til den sender koordinater.

Jeg vil her beskrive lidt af mine erfaringer. Det er svært at komme med en general opsætningsguide, da der findes forskellige MC-trackere,og de er ikke helt ens. Forskellene er dog ikke store.

1. Taletidskort. Det sendes ikke mange data fra trackeren, når den kun sender med tænding på. Et billigt taletidskort holder nemt et år uden optankning. Jeg købte et fra Oister - de bruger 3's net. Det fungerede ikke. Så købte jeg et datakort fra Oister. Det duede heller ikke. Efter lidt søgen på nettet kom jeg til, at taletidskort fra Oister, og alle andre der bruger 3's net ikke fungerer med trackers. Trackers anvender 2G nettet. Og det supporteres ikke af 3, eller af dem der bruger 3. Så hold jer fra 3 og Oister! Næste forsøg blev et yousee taletidskort. Det fungerer perfekt. Der kan både sendes SMS til trackeren, den kan sende SMS ud, og data er utroligt billigt med kun 9 øre per megabyte. Jeg har regnet ud at de 35 kr. der er på kortet holder til et års tracking. Samtidigt er yousee det billigste kort at holde i live - en 50'er, så kører den et år til. Eller man kan skifte kort, hvis man gider, og købe et nyt for 30 kr. Jeg købte mit for 30 kr hos tankopnu.dk. Nogle steder tager de 130 kr. for det samme kort - 100 kr. i lommen, og 30 kr. til kortet??? Ved tankupnu.dk var det 30 kr. plus 10 kr. i forsendelsen.

2. Pin-koden skal deaktiveres. Det kan du ikke gøre i trackeren. Kortet skal derfor først sættes i en telefon, så du kan deaktivere pinkoden.

3. Sim kortet sættes i trackeren. Trackeren skal have +12V. Hvis du har monteret den, så sæt tænding på, så trackeren får strøm. Du kan nu sende de kommandoer som står beskrevet i manualen, og den svarer tilbage som der står beskrevet. Jeg anbefaler at der bruges GPRS, og der bruges en gratis GPS server på nettet. GPRS er meget billigere end at sende en SMS.

4. Opsætning. Trackerne er næsten ens, og princippet er det samme. Men tjek manualen for at tjekke kommandoerne. Nedenstående bruger default password 123456 - du kan læse i manualen hvordan det ændres. Du kan godt vente med at ændre password til efter opsætningen er gjort.
  1. SMS: APN123456 internet
    Svar: APN ok
    Kommentar: Opsætter APN for udbyder. Er udbyder TDC er APN = internet. Bruges andre, så undersøg APN for udbyder. Det står ofte nævnt under MMS opsætning.
  2. Det er lidt svært at vide hvilken hardware og software man har købt, når man køber en kinesisk tracker. Og derfor, er svært at opsætte portnummer hos udbyderen til det korrekte tal. Men, her er lidt hjælp at hente: https://racemap.com/en/gps-tracker/test
    For at bruge ovenstående service sendes følgende SMS:
    SMS: adminip123456 46.4.14.208 5100
    Svar: adminip ok
    Kommentar: Opsætter GPRS server. IP og port afhænger af udbyder og protokol. Her opsat til test service fra racemap.com
  3. De fleste trackers er opsat til at sende SMS som default. Vi ønsker at bruge GPRS. Derfor sendes følgende kommando:
    SMS: GPRS123456
    Svar: GPRS ok
    Kommentar: Skift til at sende position via GPRS
  4. Der sendes stadigt ikke nogen koordinater fra GPS trackeren. For at sende koordinater, skal den opsættes til at sende koordinater med x. antal sekunders interval. Kommandoen for dette er forskellig. På min tracker er det "fix". På andre er det "t".
    SMS: fix010s***n123456
    Svar: fix ok
    Kommentar: Position opdateres hvert 10. sekund. Det er største hastighed for min tracker. For nogle er ikke muligt at gå under 20 sekunder.
  5. Du skulle nu gerne kunne se din trackers IMEI på https://trackertest.racemap.com/. Der står flere andre, da der vises alle der bruger test serveren. Det er ikke altid IMEI der vises - for nogle trackers vises kun de sidste 11 cifre fra IMEI med et 0 foran. Det er dette nummer du skal bruge senere for opsætningen.
  6. Jeg har testet flere gratis servere, og mener trackme.lk er den bedste gratis. Har har du mulighed for 3 trackers. Der gemmes alle data 14 dage tilbage i tiden. Og du kan selv vælge hvilket kort du ønsker brugt. Jeg foretrækker google map. For at opsætte din tracker, skal du først have fundet portnummeret. Fra test servicen overfor skulle du gerne kunne se hvilken type tracker du har. Du skal finde portnummeret for denne tracker. Den kan findes på hjemmesiden for tracking servicen. Hvis du bruger trackme.lk så kan den findes her: https://trackme.lk/devices.php
    Min tracker er en GT6 type. Der er portnummeret 5023. Jeg skal derfor opsætte trackeren til serveren ved at sende følgende kommando:
    SMS: adminip123456 128.199.174.173 5023
    Svar: adminip ok
    Kommentar: Opsætter GPRS server. IP og port afhænger af udbyder og protokol. Her opsat til www.trackme.lk der er gratis for op til 3 trackers.
  7. Du registrer dig på trackme.lk hjemmeside. Når du kommer ind, skal du tilføje din tracker, ved at tilføje IMEI nummeret. På nogle er det kun de sidste 11 cifre med nul foran (12 cifre ialt). På min er det hele IMEI nummeret der skal indtastes. Når du har indtastet navn og IMEI på siden, så viser den din tracker på kortet.
  8. Jeg vil anbefale at der downloades programmet Tyre to travel, fra tyretotravel.com. Du kan så fra trackme.lk's hjemmeside gemme dine tracks i GPX format, og ved installation af Tyre opsættes den til, at automatisk kunne åbne GPX filer.
  9. Gå ind på trackme.lk - og vælg nederst din tracker under devices. Opsæt hvilken periode, at du ønsker at se ruten. Det kan være op til 14 dage tilbage i tiden da de gemmer positionen så snart trackeren sender data. Vælg ude i højre side >> og tryk load. Nu hentes dataene ind og vises på kortet, for den pågældende periode, for den tracker du valgte. Du kan eksportere data til tyre ved at vælge export og gemme i GPX format. I tyre åbner du den, og her kan du både redigere, lave dine egne ture, og du kan vælge at afspille turen, så du ser hvordan du har bevæget dig rundt på kortet. Tyre er gratis, men du kan også betale for den, og blive fri for reklamer. Det er et meget billigt program, og også egnet til at hente garmin filer, tomtom filer mv. og redigere i - og du kan gemme turene tilbage på GPS'en, og lade den dirigere dig igennem turen. Mange kørelærere vil kunne lade deres GPS gøre jobbet...
  10. Fejlfinding... Ja, måske går noget galt, så det ikke fungerer. Typisk er det ip eller portnummert som er forkert. Eller IMEI der er opsat forkert. Så må du til at eksperimentere - kan du finde din GPS tracker med racemap test'en? Så er du halvt på vej. Herefter sendes adminip og der skiftes til den server du vil bruge. Oftest er det portnummer som driller. Tjek listen igennem, og se om det evt. kan være en anden type tracker du har, og prøv portnummeret, indtil det fungere. Det kan være en sej opgave - en det må man forvente, når man køber en klon. Jeg har bestilt flere mc trackers, men ikke fået dem endnu. Når jeg får dem, vil jeg angive portnumrene for dem her på siden med trackme.lk
  11. Hvis du bruger andre end trackme.lk, f.eks. traccar eller andre, så må du ind på deres side for at finde portnummeret for din tracker. Det kan være samme portnummer - men er langtfra altid.
  12. Nogle services er lidt nemmere at få til at fungere end trackme.lk da de bruger samme IP og portnummer til alle trackers. Kan du ikke få det til at fungere med trackme.lk kan du f.eks. forsøge med my-GPS.org - når du registrerer hos dem, får du oplyst ip og portnummer for din tracker, samt kommandoer du skal sende som SMS.
Alt i alt, er jeg utrolig godt tilfreds med min GPS tracker og programmet Tyre. Selvom du ikke har en GPS-tracker, men har en Garmin eller TomTom GPS, så kan du stadigt bruge tyre to travel, og hente ture som GPS'en har logget, og du kan se dem, gennemkøre dem på skærmen, redigere i dem, og optimere dem (proff udgaven), og det er muligt at kombinere med ture, du henter fra google maps rutevejledning.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: GPS tracker

Ulæst indlæg af Supercharger »

https://www.dantracker.com/dk/produkter/dantracker-ia
Overvejer denne løsning til min motorcykel. Jo man skal betale en årlig "kontingent" kan ikke lige huske hvor meget. men det er billigt sluppet, hvis min kære køretøj hurtigt kommer tilbage og tyvene bliver hapset. ;)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev: 20. oktober 2017 07:45 https://www.dantracker.com/dk/produkter/dantracker-ia
Overvejer denne løsning til min motorcykel. Jo man skal betale en årlig "kontingent" kan ikke lige huske hvor meget. men det er billigt sluppet, hvis min kære køretøj hurtigt kommer tilbage og tyvene bliver hapset. ;)
Tyvene bliver jo ikke straffet for tyveriet. De får nærmest bare et klap på skulderen, med en formaning om, ikke at gøre det igen. Næ du ind og ruske tremmer i 5 år, så har de lidt tid til, at tænke over deres tilværelse.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Ulæst indlæg af Supercharger »

Jps skrev: 20. oktober 2017 10:40
supercharger skrev: 20. oktober 2017 07:45 https://www.dantracker.com/dk/produkter/dantracker-ia
Tyvene bliver jo ikke straffet for tyveriet. De får nærmest bare et klap på skulderen, med en formaning om, ikke at gøre det igen. Næ du ind og ruske tremmer i 5 år, så har de lidt tid til, at tænke over deres tilværelse.
Ja. det har du fuldstændigt ret i. Vores retsystem er extremt blødsødent og forsigtig overfor kriminelle.
Man kunne savne de Kinetiske politi metoder. En kugle i nakken, hvis du har lavet en kriminel handling. SUK...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev: 20. oktober 2017 12:22
Jps skrev: 20. oktober 2017 10:40
Ja. det har du fuldstændigt ret i. Vores retsystem er extremt blødsødent og forsigtig overfor kriminelle.
Man kunne savne de Kinetiske politi metoder. En kugle i nakken, hvis du har lavet en kriminel handling. SUK...
Kendte en for en 15 års tid siden der havde en Aprillia Leonardo 125 cc ScooterMC. Den havde han udstyret med en GPStracker der kostede 6-7.000 kr. Og den kom i brug hele 4 gange. Og alle 4 gange blev tyvene fanget efter få minutter. De blev desværre ikke straffet. Men de fandt formentlig så heller ikke ud af, hvorfor ejeren var så hurtigt efter dem :)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Den danske tracker ser jo fin ud, og holder 15 år på batteriet. Man kan finde nogle tilsvarende i Kina, der typisk bruges til at finde kæledyr og nøgleringe. De kinesiske er dog ikke med GPS men med bluetooth. Såkaldte bluetooth trackers. De bruger lidt strøm og kan trackes fra en smart-phone. Men, er de udenfor smartphone's bluetooth rækkevide, så er der intet at finde!

Der findes tre type kinesiske trackers, og man skal passe på hvad man køber. For det fremgår ikke altid hvilken type der sælges.

1: Bluetooth trackers: De bruger lidt strøm. De er billige. Og de sælges som GPS trackers. Men, de indeholder ingen GPS, og ingen GSM telefon. De indeholder en lille bluetooth chip, og så kan de spores med en app på en smart-phone.

2: GPS trackers uden GPS modul. Det lyder som rent svindel. Men det er det ikke helt. De anvender GSM nettet, og angiver positionen i forhold til det som rapporteres fra GSM nettet. Ikke særligt præcist - man skal regne med en fejl på nogle hundrede meter -- mindst! Men, nok til, at man ved hvilket kvarter man skal lede efter sin MC...

3. GPS trackers med GPS modul. Det er de eneste der fungerer ordentligt. De koster fra ca. 50 kr. når de er til MC'er, da de er uden batteri. Men strømforbruget er ca. 20mA. Som jeg skrev betyder strømforbruget ikke så meget, hvis man sætter den til tændingen. Når der kommer strøm på, så kan den sættes op til at forbinde via mobilt internet og sender data til en server. Der findes flere gratis servere på nettet - jeg faldt for trackme.lk - eneste begrænsning er her, at du kun samtidigt kan have op til tre trackers.

Mine samlede udgifter til trackeren har været 75 kr. til den kinesiske tracker, plus porto 50 kr.. Samt 30 kr. for et taletidskort til TDC. Og så har jeg givet 10 kr. i porto for taletidskortet. Ialt 165 kr.

Jeg har skjult trackeren et godt sted. Men, den sender kun data ud når der er tænding på. Det er dog ikke så meget for tyverisikring at jeg har den - men også for at kunne se mine ture på nettet bagefter, min familie kan altid se hvor jeg er, og det er muligt at downloade turene, og se dem - jeg skulle kunne se dem gennemkørt på google street map, men denne feature har jeg ikke fået til at fungere.

Hvis tyvene sætter tænding på - og hvem siger de ikke gør det - så er de afsløret efter ca. 1 minut med tænding på. Der er ingen årlig abonnement på server - kun udgiften til en opfyldning for 50 kr. eller et nyt kort til 30 kr.

Så jeg kan absolut anbefale det - trackeren øger ikke kun sikkerheden lidt - men er også et virkeligt godt lejetøj.

Jeg har købt den her: http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-GPRS-GPS- ... 2749.l2649
Årsagen var, at der stod det var en GTO2A/TK110 tracker. Og dem kunne jeg finde flere opsætningsguides til. Da jeg så modtog den, viste det sig det var en GT06 type.

Det største problem for trackerne er at finde den rigtige portnummer. Men, som jeg skrev i min vejledning, kan man tjekke trackeren på racemap's test side - og her er muligt at se hvilke data den sender ud som binær, hex og ascii. Og hos de tracking services der yder support (betalte...), kan man sende dem disse data - så kan de vejlede en i opsætningen. De skriver også protokol typen som man kan slå op på siden om hardware. Når først at portnummeret er fundet - så kører det som en drøm.

Dataene fra racemaps hjemmeside kan vises i ascii format - og så kan du selv forsøge at identificere protokollen ved at slå op her: https://raw.githubusercontent.com/tanan ... gration.py
Det kan du måske få brug for, hvis der rapporteres en tracker, som du ikke kan finde på device siden. Så er muligt at finde hvilken grundlæggende protokol der bruges, ved at søge her,

Jeg har købt flere billige MC-trackers men ikke fået dem endnu. Når jeg modtager dem, vil jeg lave en liste over tracker, og portnummer hos trackme.lk - og måske også portnumre hos andre.

Bemærk at de billigste MC-trackers er uden GPS modtager, og de kan ikke anbefales, og virker ikke med f.eks. trackme.lk.

Indtil jeg får testet andre vil jeg anbefale;
http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-GPRS-GPS- ... 2749.l2649
http://www.ebay.co.uk/itm/TK110-Univers ... Sw4shX2LGQ (65 kr. incl. porto)

Køb kun en hvor du kan finde oplysning om hvilket GPS modul der bruges. Jeg har ikke kunnet finde nogen billigere end min på ebay, som indeholder en GPS.

Jeg har netop bestilt den her hos dx.com:
http://www.dx.com/p/mini-waterproof-gsm ... epvhLh0TN0
Den har indbygget batteri, og sender automatisk koordinater hvis strømmen forsvinder. Den har indbygget GPS chip.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang

Ny GPS server

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg er skiftet til demo5.traccar.org som server!

Var godt tilfreds med trackme.lk - men, nu holdt den op med at fungere. Det viste sig at det de kaldte en gratis konto, med op til 3 trackers, og hvor der ikke stod noget om begrænset tid, kun gjalt en måned. :shock:

Prøvede gps-trace.com. Den fungerer fint med min MC-tracker, men virker ikke med min personlige tracker TK102B. Og med en gratis konto, ingen support. De havde ingen planer om, at integrere TK102B, selvom det er en af de mest solgte kina-trackers.

Heldigvis virker trackcar.org med deres demo server demo5.traccar.org. De bruger samme portnummer som trackme.lk. Der er alle faciliteter, også track history. Eneste ulempe ved traccar.org, er at man ikke kan downloade data i GPX format endnu.

Jeg har købt denne OBD tracker:
https://www.ebay.com/itm/OBD-II-Car-Veh ... SwtfhYrCtp
Konklusion: Dårlig, plastik. Svært ved at opnå forbindelse - måske dårlig følsomhed. Gik i stykker første dag, på grund af GSM kort holderen, der er noget billigt plastik. Kan ikke anbefales.
Også købt denne OBD tracker:
https://www.ebay.com/itm/Car-Vehicle-Tr ... SwIIxZip4W
Konklusion: En rigtig god tracker, mekanisk godt bygget, holder fin, og stor følsomhed. MEN - UNDERSTØTTES IKKE AF NOGEN SERVERE! Den har en helt speciel protokol, som ingen servere endnu understøtter. Hvis man opsætter sin egen server, kan man f.eks. i traccar skrive sin egen dekoder, og måske få den til at fungere. Har dog ikke fundet nogen officiel beskrivelse af protokollen. Den minder om JT600 protokollen, men det virker ikke, at sætte den til JT600.
Så alt i alt, kan ingen af ovenstående OBD trackers anbefales.

Update:
Jeg har fået min vandfaste GPS tracker fra Deal Extreme, Sinotrack ST-901:
http://www.dx.com/p/mini-waterproof-gsm ... ery-474468

Men, som så meget andet kinesisk, så viser det sig, at det er en fake. Trackeren som er i kassen er ikke en Sinotrack ST-901, men en kinesisk klon kaldet A11, der fx. kan fås på Banggood.com. Produktet de omtaler, og manualen som er henvist til på dx.com passer således ikke med det produkt de sender. Ordrerne til A11 og til sinotrack er forskellige, så sinotrack manualen kan ikke bruges. Og manualen til A11 er meget begrænset - faktisk står ikke engang hvordan der opsættes IP og port adresse. Det eneste den kan, er at man kan gå ind på en kinesisk GPS side, og se hvor trackeren befinder sig - og dette er den låst fast til, da det ikke er muligt at opsætte IP og Port. Jeg kan således ikke bruge trackeren til noget. De tekniske data passer naturligvis hellerikke med det som står på DX.com's hjemmeside.

Så jeg kan ikke anbefale sinotrack ST-901 fra dx.com, da det ganske enkelt ikke er det produkt de sælger, men Model Name A11 fra producenten Ai CAR FUN. Den har intet tilfælles med ST-901, og dataene på dx.com hjemmeside er forkerte.
Kan se, at mange har været tilfredse - måske har dx.com tidligere solgt sinotrack ST-901, og så udskiftet trackeren da A11 naturligvis er billigere (ikke samme indhold).
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang

GPS tracker

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har nu afprøvet to nye GPS-trackers:

1. SinoTrack ST-901. Dette er en vandtæt GPS tracker beregnet til motorcykler og scootere, men kan også fint bruges på bilen. Den har tre ledninger: Plus, Minus, og ledning til tænding - så den er meget nem at tilslutte.

På traccar siden kan man se om tændingen er på, så den måler på ledningen. Den har også indbygget rystesensor. Man skal huske at sende en sleep kommando til den - ellers dræner den hurtigt batteriet for strøm. Aktiveres sleep, så går den automatisk i sovetilstand efter et par minutter hvor køretøjet er uberørt, og vågner op på tænding eller rystelser. Rystesensoren skal også aktiveres, hvis den skal vågne på rystelser. Er den opsat til sleep, så bruger den kun ca. 2mA når den "sover". Min udgave har ingen batteri - men i batteriudgaven skulle den sende en besked til serveren, hvis nogen forsøger at afmontere den, og strømmen forsvinder. Den har også indbygget en lille vippeafbryder som giver et klik når den vippes. Derved aktiveres den også.

Konklussion: SinoTrack ST-901 er en udmærket tracker, med et forholdsvis lavt standby forbrug på kun 2mA. Det er muligt at sende SMS til den, når den er standby. Desværre var den jeg fik uden batteri, så det har jeg ikke kunnet teste. Den er kompatibel med traccar og anvender HC02 protokol, port 5013. Man kan bruge traccar's demo servere, og undgår derved at skulle betale penge for server.
Ulempe: Der findes mange kloner af denne tracker, som ligner den på en prik. Blandt andet den som jeg fik hos Deal Extreme. Disse kloner anvender ikke HC02 protokol, og kan ikke opsættes til en gratis server, men er fastlåst til en kinesisk betalingsserver - det betyder, at man kommer til at skulle betale hvis man bruger den, med mindre man kun bruger SMS mode.
Ulempe 2: Selvom 2mA er et lille strømforbrug i forhold til at den kan modtage SMS'er, så vil det dræne en scooters batteri langsomt. På en måned vil den blive drænet med ca. 1.5AH. Det er normalt ikke et problem hvis motorcyklen/scooteren kører jævnligt, men kan være det, hvis det er et lille batteri, og hvis den står stille vinteren over uden at blive opladt. Hvis man vælger udgaven uden batteri, så kan man sætte +12V til ACC i stedet - så den kun får strøm, når tændingen er på. Det er et problem hvis den har batteri, da batteriet så hurtigt aflades helt. Sættes den på ACC bruger den ingen strøm uden tænding, og strømforbruget er ikke et problem.

2. SinoTrack ST-902. Denne tracker er en OBD tracker til bilen, men kan sikkert også bruges på en MC med OBD stik. Den virker helt som ST-901, og anvender samme kommandoer og samme protokol. De skulle bruge samme software. På min bil kan jeg ikke få den til at indikere om jeg har tænding på, og jeg har læst at der i OBD stikket kun er forbundet to ledninger - plus og minus. Positivt, kan man sige det er en sikker løsning, der burde fungere med alle biler, og den virker også fint på min bil. Men, jeg kan ikke se på traccar om der er tænding på. Hvis jeg starter bilen, så kan den dog ikke undgå at starte på rystesensoren, så det er ikke et problem. Strømforbruget er det samme som for ST-901, altså 2mA når den står standby. Det svarer til et forbrug på 18AH på et år, så står bilen uden at blive opladt, og uden at køre et helt år, så vil et 44AH batteri være fladt. Strømforbruget er således normalt ikke et problem for brug på bilen. Hvis sleep ikke er sat på, så drænes batteriet dog hurtigt - også på biler. I mange manualer på nettet, står man skal sende kommandoen SLEEP0000 2, for at opsætte sleep til 2 minutter. Min ST-902 reagerer ikke på denne kommando, og går derfor ikke i sleep mode. Bruges derimod kommandoen - som står i brugsvejledningen - SLEEP0000 1, så virker den. Parameteren skal således altid være 1. 0000 er password, og kan opsættes til et andet password. Det indbyggede batteri holder til ca. 1-4 timer, afhængigt af brug, men det er som regel nok, til at sende koordinater af sted, hvis batteriet fjernes på bilen.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Det er en meget gammel tråd, og der er sket en del siden. I dag sælger yousee ikke taletidskort mere. Og de fleste udbydere kræver abonnement - det betyder, man nemt kommer til at betale 10 kr. - 20 kr. per måned for et sim kort. Det er dog muligt at bestille SIM kort fra udlandet, der holder i 10 år uden abonnement, men som til gengæld er begrænset på antallet af megabytes. Den nemmeste og bedste mulighed er Lebara. Deres abonnement er som skabt til GPS trackers. Prisen er ca. 5 kroner om året. Og den holder sig selv i live, bare man kører en gang per 3. måned. Jeg bruger i dag Lebara i mine trackers, mobiltelefoner osv. Det er simpelthen det bedste og billigste abonnement man kan få. Til større mængder data, er eesy.dk godt, fordi der kan fås et særligt datakort. Men, det er for dyrt til GPS trackers. Lebara tager en pris per dag som de afregner i øre. Med en øre per dag, er det ca. 3,50 kroner per år.
Brugeravatar
Philip
4. Rang
4. Rang
Køretøjer: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc

Ulæst indlæg af Philip »

Her er et bredt udvalg af trackerre
https://www.av-cables.dk/gps-tracker

Uden at sige den ene er bedre end den anden
så det er en op til den enkelte at vælge hvilken
man har brug for.

Ud over dem er der mange spændende ting at købe
på denne ærlige side hvor man får hvad man bestiller..
https://www.av-cables.dk
Besvar