Ny udstødning på Big Max, hvad nu?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mcwoodslug
1. Rang
1. Rang

Ny udstødning på Big Max, hvad nu?

Ulæst indlæg af mcwoodslug »

Hej folkens, jeg skulle idag have pillet min bagfælg af, for at få smidt et nyt dæk på. Min scooter er lavet så smart, at man er nødsaget til at pille udstødning af, før afmontage af fælgen lader sig gøre. Det viste sig at forrøret var pilråddent, og møtrikkerne var væk, og at forrøret var knækket halvt igennem (bevares, den larmede da lidt). Nå, men så måtte jeg have fat i en ny udstødning også. Jeg smuttede i t-hansen efter sådan en bandit her https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 814887776/ , fjernede tragten i forrøret og satte den på. Den kører som en drøm ud af lige vej, dog med så langsomt et optræk, det umiddelbart godt kunne give en sindslidelse på et tidspunkt. Men op ad bakke, mere eller mindre uanset hældning, kører den max 25. Disse problemer med manglende optræk og skilpaddefart op af bakkerne, var ikke eksisterende før jeg skiftede udstødningen. Så vidt jeg er orienteret, er scooteren standard i karburator og vario, jeg er ikke første ejer. Skal der dyses om, skal jeg have andre ruller i? Help a brother out :)

Mvh Jonas

EDIT: Der sad et blindrør og et rør der gik til en katalysator på den gamle std udstødning, der sidder ingen "ekstra" rør på den nye udstødning. Slangen som kom fra udstødningen, gik i katalysatoren, og derfra over i et eller andet skjold, har jeg bare lukket af med en prop.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Ny udstødning på Big Max, hvad nu?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På linket står:
Ved montering af en ny udstødning kan det forekomme, at køretøjet skal "omdyses" samt "omrulles".
Det skal nok passe at der skal større hoveddyse i hvis man bytte fra en begrænset (blindrør) til en ubegrænset udstødning.
Synes der er nogen der har skrevet om 2 størrelser op eller hvad ved jeg. Har ikke erfaring med det.
Brugeravatar
mcwoodslug
1. Rang
1. Rang

Yes, det læste jeg også godt. Men hvilken vægt på ruller, og hvilken dyse?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hoveddysestørrelse er vist noget man skal prøve sig frem til ved at prøve en størrelse også kigge på tændrøret når man har kørt med størrelsen noget tid.
Brugeravatar
mcwoodslug
1. Rang
1. Rang

Er der ikke et sted det kan anbefales man starter? Og hvad med rullerne?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

katalysatoren sidder i udstødningen. Det andet er friskluftsystemet. Og hvis der sidder en dyse 72 i karburatoren, skal du op i 74-76 eller 78, når du har fjernet begrænsningen i forrøret. Ruller skal være 6,5-7,0 eller 7,5 grams.
Brugeravatar
mcwoodslug
1. Rang
1. Rang

Super, jeg starter med en 76`er dyse og et sæt 7 grams ruller :) tak for hjælpen
Besvar