Knallertkørekort

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Knallertkørekort

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg kender en med medfødt tunnelsyn, som ikke kan få bilkørekort. Må vedkommende køre knallert 30?

Førhen, har det ikke været et problem, da der ikke blev krævet kørekort til knallert 30. Men nu, efter de nye regler, kræves jo enten knallert kørekort, eller kørekort til bil/mc. Kan man "nøjes" med at tage et knallert kørekort, hvis man er over 18, og undgå lægeerklæring? Kan man tage knallert kørekort, hvis man er over 18 år - førhen kunne man vist ikke på ungdomsskolerne.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Knallertkørekort

Ulæst indlæg af Jps »

Hvis personen er over 18 år før D. 19. Januar 2013, skal man ikke ha' knallertkørekort. Jeg har ihvertfald ikke noget. Dvs. jeg har traktorkort, som gjaldt som knallertkørekort før D. 19. Jan 2013. Men har man fået det efter den dato, kan det ikke bruges som knallertkørekort.
Senest rettet af Jps 8. juni 2016 21:17, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Man kan sige er det overhovedet sikkert at personen kører på lille knallert.
Det kan en læge vel afgøre.

Så er der det med personens alder som bestemmer om vedkommende skal have et kørekort til lille knallert eller ikke behøver det.

Også læste jeg på politi.dk noget om at selvom man er gammel nok til ikke at behøve et kørekort til lille knallert at så kunne man godt få det alligevel.

Jeg ved ikke om det hjælper vedkommende med tunnelsyn men det er også 3 hjulet scootere, de bliver kaldt invalideknallert som måske kan hjælpe hvis man har det svært på 2 hjul.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg ved ikke om det hjælper vedkommende med tunnelsyn men det er også 3 hjulet scootere, de bliver kaldt invalideknallert som måske kan hjælpe hvis man har det svært på 2 hjul.
Ja, der findes både skyteam 800 (el) og APE til 25 km/t.

Vedkommende har intet problem med at holde balancen på cykel. Problemet er at synsfeltet ikke er bredt nok, til at kunne få bilkørekort. På cykelsti og med knallert 30 hastighed, behøver synsfeltet ikke at være så bredt som ved bil. De fleste cykelister koncentrer sig om et langt smallere område, når de ser fremad på cykelsti.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis lægen siger god for det så kunne personen jo prøve at låne din scooter osv. eller en anden for at se om det går godt inden personen selv købe en scooter osv.
Besvar