Tilspænding af hjul/Momentnøgler?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ComicSense
5. Rang
5. Rang
Køretøjer: SYM Mio 2019
Geografisk sted: Bornholm

Tilspænding af hjul/Momentnøgler?

Ulæst indlæg af ComicSense »

I min tur rundt om scooteren er jeg efterhånden nået til baghjulet. Jeg har, siden jeg købte scooteren, sneget mig rundt om det som katten om den varme grød. Men nu skal det altså være.

I dette spørgsmål er jeg i tankerne kommet til det punkt hvor jeg skal spænde møtrikken på selve baghjulet. Den der vist i min servicemanual hedder "Nut of rear wheel axel" ??? Her står der at den skal spændes med 8.00 - 10.00 kgf-m. Der er jo tale om en kraftig spænding.

Jeg tænker på at købe en momentnøgle. Men umiddelbart, så er een ikke nok, da langt de fleste møtrikker/bolte har en langt lavere tilspændingsmoment.

Hvad gør I andre? Jeg er selv frisk på at spænde frit .... men tænkte at det måske var en idé at spørge.
Hvis I har købt Momentnøgle.... Hvilken type/firma/mærke/str. ?

Undskylder min rodede intro...Det er sku ikke altid min hjerne ved hvor den vil hen ;)
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Tilspænding af hjul/Momentnøgler?

Ulæst indlæg af SMF »

Jeg købte en momentnøgle i Harald Nyborg til 130 kr. Den har jeg haft meget gavn af. Den går fra 30 - 140 Nm. Derudover bestilte jeg en mindre model hos www.louis.de som går fra under 10 til omkring 27 Nm. Så er jeg dækket ind.
Jeg bruger den store til fx baghjul eller variator eller kobling. Der er det vigtigt at tingene er spændt korrekt. Ellers falder det af og ved en kobling eller variator kan det have svære følger. Det kan et løst baghjul selv sagt også. Jeg bruger også nøglen til bilens sommer/vinterhjul. Jeg har så også købt en slagskruemaskine til de bolte og møtrikker der sidder rigtig stramt. Det rette værktøj er det halve arbejde :)
Brugeravatar
ComicSense
5. Rang
5. Rang

SMF... Er det sådan en du har købt hos Harald Nyborg? http://www.harald-nyborg.dk/p5071/momen ... -m-skralde
og denne hos Louis.de? https://www.louis.de/en/artikel/torque- ... t=83805154

Hvilken slags slagskruemaskine har du?
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Ulæst indlæg af SMF »

Det er ikke helt den på billedet fra HN men tæt på. Jeg købte den for nogle år siden så den er nok udgået. Men den på billedet ser ok ud.
Den fra Louis er magen til min. Det er mulig at man får brug for nogle små adaptorer så topnøglerne passer på hovedet. De har ofte forskellige størrelser. Men de kan købes løs i fx Bauhaus til en fornuftig pris.
Slagskruemaskinen er denne her: http://www.harald-nyborg.dk/p7568/ford- ... aender-1-2
Den lyder som når de skifter hjul i Formel 1. Der er rimelig meget skrald på. Og slagfuntionen gør, at den nemmere kan løsne fx møtrikker der sidder meget stramt. Jeg bruger den både til hjulskift på bilen og til kileremskift på variatoren på scooteren. Utrolig nemt. Slagskruemaskiner fås også uden ledning (batteridrevne) men de skal være kraftige nok dvs mindst 300 Nm. Jeg har haft en Ryobi 18V batterislagskruemaskine til over 1000 kr og den kunne ikke løsne bilens hjulbolte. Den kan modellen fra HN til gengæld. Dejligt stykke værktøj. Men jeg elsker generelt også powertools :)
HN havde også en endnu kraftigere slagskruemaskine fra Ford til 500 kr men den er muligvis udgået.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Ulæst indlæg af TOCA »

FEDT!! Troede man skulle ud og investere i kompressor m.m. for at få slagskruemaskine, har lige bestilt en :)
Brugeravatar
ComicSense
5. Rang
5. Rang

Har i eftermiddags søgt på slagboremaskiner og fandt samme fra HB. Godt at vide den fungerer. Det man kunne kalde GO til prisen :)
Er selv klart til powertools....men giver kun rigtige penge for dem jeg bruger meget. Så jeg går klart ind for den billige udgave med møtrikspænderen.....som jeg nok kun vil bruge som løsner :lol:

Bauhaus???! Det kender vi ikke på Bornholm :lol:

Er der nogen af jer ved hvordan sådan virker....kunne man bruge en kraftig slagboremaskine men med en eller anden speciel top der slår fra.....som jeg tænker er princippet i spænderen... :detective:

Apropos powertools: http://ekstrabladet.dk/Haandvaerkeren/a ... 235027.ece
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang

Ulæst indlæg af SMF »

En slagboremaskine har slag på den langsgående aksel. En slagskruemaskine har slag i rotationsretningen, hvis man sige det sådan. De er meget forskellige og kan ikke erstatte hinanden som sådan.
Brugeravatar
ComicSense
5. Rang
5. Rang

SMF skrev:En slagboremaskine har slag på den langsgående aksel. En slagskruemaskine har slag i rotationsretningen, hvis man sige det sådan. De er meget forskellige og kan ikke erstatte hinanden som sådan.
I see :D god forklaring :clap:
Besvar