Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Hej
jeg fandt lige ud af at min slange fra ventildækslet bare dingler og ikke går til luftfilter kassen ( Blow by gas )
er der overhovedet nogen grund til at smide den på eller er det kun pga forurening ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På nogen scootere er slangen vist ikke forbundet til noget.
På min er den forbundet til luftfilteret også kan nogle af dampene bliver suget ind i motoren igen og bundslam samler sig i en slange under luftfilteret som kan tømmes engang imellem.
Ved ikke hvor meget det påvirker effekten.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

der manglede et vinkel led / mellem stykke for at jeg ku få slangen på... det har tidligere ejer nok fået ødelagt..
men jeg har sat den på nu og så må jeg se hva den siger/gør :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mener du studsen på ventildækslet ?
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Der sidder et mellem led memmel slangen og studsen på slangen til luftfiltret

Men den er slet ikke nødvendigt at sætte den på.

Hvis nu du en dag får fyldt for meget olie på, så kommer det ud af den slange og ind i dit luftfilter og stopper det til :/
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af Baddi »

Hvorvidt du fjerner blow-by-gassen eller ej, mener du? :)

Jeg er af den overbevisning at trykket i luftfilterkassen ikke er lavt nok til at det gør en større forskel i forhold til at lade den sidde løst, så dermed er det kun for miljøhensyn, men det er rimelig forurenende, hvad der kommer ud der, så det skal man ikke tage for let på. :)

Hvis vi går ud fra at "lidt har også ret" så sænker det trykket i motoren lidt, så stempelringene bliver mere tætte og motoren dermed mere effektiv. Men det er vist ikke meget med den løsning vi har. :)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

..påvirker det på nogen måde effekten ?
Ja, at suge blow-by gasser(affald) med ind i luften til forbrændingen påvirker effekten negativt.
Ihvertfald ifølge tun-folkene. De kunne ikke drømme om at fourene den rene klare indsugningsluft med gamle udstødnings-gasser og olie-tåger fra krumtap huset. I stedet opsamler de olie-tågen i en form for "catch-tank" og lader gasserne slippe fri gennem et filter. (at der står NOS er kun blær :thumbup: ).

Måske lidt hysterisk, for det må være absolut Minimalt hvad de få blow-by gasser kan påvirke luften/blandings-forholdet i en god tæt motor.
udluftning.jpg
udluftning.jpg (24.62 KiB) Vist 6763 gange
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Blow By gas påvirker det på nogen måde effekten ?

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:
..påvirker det på nogen måde effekten ?
Ja, at suge blow-by gasser(affald) med ind i luften til forbrændingen påvirker effekten negativt.
Ihvertfald ifølge tun-folkene. De kunne ikke drømme om at fourene den rene klare indsugningsluft med gamle udstødnings-gasser og olie-tåger fra krumtap huset. I stedet opsamler de olie-tågen i en form for "catch-tank" og lader gasserne slippe fri gennem et filter. (at der står NOS er kun blær :thumbup: ).

Måske lidt hysterisk, for det må være absolut Minimalt hvad de få blow-by gasser kan påvirke luften/blandings-forholdet i en god tæt motor.
udluftning.jpg
Korrekt, det skulle på grund af temperaturen af gassen og de bestanddele der er gøre det samme som, hvis man kørte med lidt lavere oktan tal. Hvis man begynder at opleve tændingsbanken kan det derfor være at man skal overveje om man skal have gasserne ind. Jeg har ikke kunnet finde nogen rullefeltsmålinger der entydigt siger for eller imod, så jeg vil tro at det er en del af en større sammenhæng. :mrgreen:

På de højest ydende biler bruger man jo også en tørsump, hvor olien samt gasser suges ud af krumtapshuset og gemmes i en beholder ved siden af. Det skyldes så flere ting, blandt andet at man kan have en fladere motor, mindre tryk i krumtapshuset og koldere olie, men det er vist ikke noget man lige ombygger en vådsumps motor til. :mrgreen:
Besvar