Nu brænder den olie

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det var sgu en kort fornøjelse med den helt nyistandsatte 4-takt motor :clap: :D
Efter få dage med i øvrigt dejlig motorgang, opdagede jeg stanken af brændt olie og blålig røg i udstødningen.
Kompressionen virker helt fin og den kører bedre end noglesinde, men den stinker! Den fik ellers nye ventil-bøsnings-hætter og top-pakning samt stempel og ringe er nye. Har jeg mon skadet en af olieskrabe-ringene ved montering? Eller er det egentlig umuligt at montere nye ringe og stempel i en godt brugt cylinder?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad siger motorolie niveauet ?
Bruger du en ny olie ?

Prøv og tag slangen af topstykkedækslet og se om der kommer røg ud når motoren køre.
Billede
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Niveauet er fint, og jeg holder øje med det. Olien er ny Semi-Syntetisk (føj det lugter)
Ja ok, hvis der kommer røg ud der, må det vel være langs ventilerne/bøsnings-hætten det trænger ind?
Det må jeg lige prøve. Mystisk den kører så fint, men lugter så grimt.


- Fik iøvrigt prøvet det med slangen. Der tøffer lidt luft ud af hullet, men ingen røg eller lugt af olie derfra.
Senest rettet af Kymconørden 24. maj 2013 13:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Baddi »

Hold MEGET øje med oliestanden nu, kommer den for langt ned ødelægger du noget. :p

Med hensyn til at brænde olie, så har jeg en lille sjov historie jeg har fået fortalt.
Har en kammerat der er mekaniker og han fortalte mig forleden dag om en dieselbil på teknisk skole, hvor den efter de havde gjort noget forkert ved samling af motor var begyndt at brænde olien af. Problemet med dieselmotorer er jo at de kan køre uden tænding, hvis bare de får brændstof og denne motor var kraftig nok til at kunne forbrænde olien og stige i omdrejningerne, så der var ikke andet at gøre for dem end at putte motoren udenfor og se den arbejde sig op i omdrejningerne til den til sidst sprang sig selv i luften på grund af at den stort set ingen køling havde når den stod stille. :mrgreen:
Brænd varm motor med turbolader uden køling er en skidt idé når den ikke kan slukkes. :mrgreen:


Anyway, det vi kan bruge til noget her er at du nok har en utæthed ved ventilerne.
Pas også på at din katalysator ikke går i udu med alt det olie der, katalysatorer er dyre. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Olien er ny men er det et nyt mærke du bruger ?
Har du brugt det oliemærke før ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja det er ny olie men mærket har jeg ikke prøvet før. Det er stadig en 10w-40 semi-synt. som før, men dette er en langt billigere olie jeg ville starte med, for at kunne skifte olien nogle gange i starten, og lissom skylle evt skidt med ud. Den var ret billig må jeg tilstå, kun 28 kr/liter. Duckhams Q semi-synt. jeg normalt bruger ligger på ca 60kr/liter. Er det mon for ringe kvalitet?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tænkte på om den kunne have en anden lugt du ikke var vandt til.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jo, det havde den. Ved de første op-starter lugtede den lidt af "fremmed" scooter. I dag blev den lugt så helt slem.
Under en kortere tur, begyndte den at Tikke/klikke ud af udsødningen, samtidig med at den osede kraftigt. Den der Tikken havde jeg lige læst om i forbindelse med nye stempelringe i gamle cylindre, så straks røg det nye stempel ud og det gamle stempel tilbage i. Har haft den startet og varmet op et par gange nu, og tikkeriet og stanken er gudskelov væk :clap:
Lejeren er godt nok delt i 2 derude. Nogle siger "nej det kan man ikke, de nye ringe vil aldrig kunne tilpasse sig en brugt cylinder" Andre siger "Sagtens, det har vi gjort tit"
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det skulle bla. handle om den "kant" de gamle ringe har skabt i en brugt cylinder. "Kanterne" er meget afrundede, og når den nye skarpe ring rammer afrundingen/kanten, skulle den efterhånden tage skade.
Ja, det påstår noget af internettet sipelthen. Eller måske er jeg bare et fjols til at montere stempel-ringe...
aftryk.jpg
aftryk.jpg (234.67 KiB) Vist 5991 gange
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu brænder den olie

Ulæst indlæg af Baddi »

Det giver egentlig meget god mening det du siger med at det har slidt en rund kant og at den nye er skarp. :D

Jeg tror måske det kommer an på hvor langt man har kørt og hvor tit man skifter motordele, for dem der ødelægger noget for hver tusinde km skifter jo ting så hurtigt at de ikke når at opleve at de ikke kan putte et nyt stempel i en gammel cylinder, når deres cylinder egentlig aldrig når at blive gammel. ;)
Besvar