Vi har før snakket om emnet men jeg vil nu tillade at gentage mig selv og sige følgende ord:
HOLD JER LANGT VÆK FRA LIDL'S BILLIGE OLIE. MAN KAN LIGE SÅ GODT HÆLDE SALATOLIE I TANKEN NÅR MAN ALLIGEVEL ER SÅ MEGET PÅ RØVEN.
Grunden til følgende udbrud er at jeg nu har for anden ladet mig slæbe hjem af Falck, fordi motoren simpelthen gik i stå efter kort tids kørsel. Efter at have prøvet at starte dyret holdt batteriet selvfølgelig op med at virke på et tidspunkt.
Jeg fik scooteren slæbt op til en Shell-tank og fik købt en liter af den gode motorcykelolie.
Først drænede jeg olietanken og hældte olien på og så fik den lov at stå et hel døgn til at stå og lade sig gennembløde af den gode olie før jeg kunne starte den.
Problemet er bare at Lidls W5-olie koster 40 kroner for 1 l. mens Shells Advance koster 160 kr.. Jeg kunne godt tænke mig nogle gode bud på et rimelig forhold mellem pris og kvalitet. Jeg har før kunne køre rundt med Coops Optima olie til 69 kr. for en liter men den er ikke så smooth i motorgangen.
Lyder underligt at den ikke skulle kunne køre på grund af den motorolie men hvis du snakker af erfaring så det jo fint.
Hvor meget fyldt du på og checkede du niveauet med oliepinden ?
Jeg har selv kørt med den olie fra Lidl og der var ikke nogen problemer.
Første gang er et tilfælde - anden gang en regel. Jeg kan ikke sige om min motor stiller specielle krav (tror jeg ikke da det vel er den samme kinøjsermotor der sidder de andre steder).
Personlig er jeg nu lykkelig over at jeg ikke behøver at få den fragtet ud til Tante Hansen. Mit problem sidste gang jeg nævnte W5 var at jeg troede at det var en sammenhæng mellem lav temperatur og billig sprøjt. Nu kan jeg tillade mig at være mere entydig i min kritik. Men som sagt et eller andet til 100kr. flasken der står motorcykelolie på skal jeg have fundet mig - og som er til salg i butikkerne/tankstationerne....
Jeg bliver lidt forvirret når du skriver "olietanken". For der er da tale om en 4-takter, ikke? Der står ihvertfald 4T på Shell-olien. Egentlig burde det ikke være sandsynligt det du oplever, men på den anden side bør der altså være forskel på en olie til 40kr og en til 160kr. Hvor stort er dit forbrug af olie? Det kan vel ikke vælte budgettet for scooterkørsel? Jeg har altid fået hældt motorolie fra et anerkendt firma på mine biler, og min scooterforhandler hælder noget der hedder Motul på scooteren. Det må jeg så stole på er ok. Det koster ca. 100kr/l, så olieudgiften er ca 75kr/3000km.
Ja du har ret - det er en firetakter...men hvad skulle jeg ellers kalde det sted hvor jeg hælder olien i. Det er jo lidt som at diskutere om hvornår man skal leve af årgangsvin og af papvin...Denne her hændelse var typisk en aften hvor jeg havde tænkt at drukne min fattigdom i papvin.
Mit forbrug hedder 0.6l/1000km.
Jeg tror at jeg skal købe sådan en ordentlig 3l-dunk af et eller andet at have stående - så er jeg i det mindste sikker på hvad jeg hælder i fra gang til gang.
oskar33 skrev:Ja du har ret - det er en firetakter...men hvad skulle jeg ellers kalde det sted hvor jeg hælder olien i. Det er jo lidt som at diskutere om hvornår man skal leve af årgangsvin og af papvin...Denne her hændelse var typisk en aften hvor jeg havde tænkt at drukne min fattigdom i papvin.
Mit forbrug hedder 0.6l/1000km.
Jeg tror at jeg skal købe sådan en ordentlig 3l-dunk af et eller andet at have stående - så er jeg i det mindste sikker på hvad jeg hælder i fra gang til gang.
Den var go`med papvinen, ja måske nærmere sørgmunter. Kender det!! Da jeg havde bil, købte jeg ofte en 5-ltr. dunk Shell Helix på tilbud i Bilka. Jeg synes nok din scooters olieforbrug er temmelig højt. Hvad med at tjekke f.eks. stempelringe, stempel og cylinder? Jeg formoder ikke at den ligefrem spilder olie. Jeg mener, og ret mig endelig, at man på en 4-takter fylder olie på motoren, og at det ender i krumtaphuset. Pøj-pøj med et godt oliekøb, men jeg synes stadig at du bør efterse din motor.
balle skrev:
Den var go`med papvinen, ja måske nærmere sørgmunter. Kender det!! Da jeg havde bil, købte jeg ofte en 5-ltr. dunk Shell Helix på tilbud i Bilka. Jeg synes nok din scooters olieforbrug er temmelig højt. Hvad med at tjekke f.eks. stempelringe, stempel og cylinder? Jeg formoder ikke at den ligefrem spilder olie.
Ja scooterkørere kender stadig forskel på Chateau Lafite og en Liebfraulmilch. Min instruktionsbog siger 0,6 liter pr. 1000 km. men den er begyndt at lække en lille smule, så når jeg ellers finder et sted at stå, ville jeg nok begynde at forgribe mig på motoren.
Men motoren har opført sig eksemplarisk og gør det stadig. Den ene gang jeg skiftede karburator på maskinen var fordi jeg ikke gad at rense dyser og den slags.
Men det er rigtigt at hvis man åbenbart hører til den type som køber vinen/olien i supermarkedet og ikke kører til vinhandleren/benzintanken så mangler jeg stadig et rigtig godt supermarkedstilbud på noget semisyntetisk olie til højst en hund.
I en snæver vending kan Liebfraumilch da også gå an, især kold på en varm dag. Jeg kom i tanke om, at jeg ofte købte Castrol motorolie hos en værktøjsgrossist. Jeg var på det tidspunkt momsregistreret, men erindrer det ikke som et krav. Når mekanikeren skiftede olie på bilen kostede den ca. kr. 100/l, men når jeg købte den hos grossisten (og det var bare 1ltr.) kostede den omkring 60-65kr/l. Så der var da en del at spare. Se om der ikke er en grossist i dit område. Jeg forstår ikke at instruktionsbogen siger 0,6l/1000km, det vil jo svare til at en familiebil bruger 3l/1000km, hvilket er helt uacceptabelt. Men hvis den opfører sig eksemplarisk kan du vel leve med det. Og smurt bliver den ihvertfald!!
Det er ikke så tit at jeg må lave betingelsesløs knæfald for den store vidensmængde, som er lokaliseret her på sitet.
Her er manualen
Manual for G-Buddy s. 18
Her fremgår det tydeligt at jeg har opført mig som et miljøsvin og skiftet for hver 1000km uden grund.
Men der står også at man ikke kan hælde hvad som helst på. Dvs at det kan godt være korrekt at nogle motorer er mere hårdføre men bare ikke denne.
Men jeg vil alligevel fastholde mit første statement og iøvrigt anbefale at der står et eller andet med S forrest i klassificeringen.
Nå men jeg er lettet. Manualen var lagt lidt for langt væk.....
AHAAAA!! Altså bruger scooteren ikke olie, du har bare skiftet for hver 1000km? Er det sagen? I så fald er det da dejligt at høre, og du reducerer udgiften til motorolie betragteligt. Og svarer nøje til foreskrifterne for min scooter. Selvfølgelig tjekker jeg oliestanden jævnligt, men den bruger intet. Godt at du passer på din maskine!!